Antwoorden Kamervragen van de leden Yesilgöz-Zegerius en Bosman (beiden VVD) aan de minister van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht ‘Aboutaleb: kapotte drugsscanners Curaçao gevaarlijk voor Nederland’,(nr. 2019Z18338, ingezonden 30 september 2019)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Aboutaleb: kapotte drugsscanners Curaçao
gevaarlijk voor
Nederland’? 1)
Antwoord vraag 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat zowel in de haven als op het vliegveld van Curaçao de
meeste drugsscanners al jaren kapot zijn? Zo ja, om hoeveel scanners
gaat het hier ten opzichte van het totaal aantal scanners en wat zijn
hiervan de consequenties voor de toevoer van drugs vanaf Curaçao naar
Nederland?
Antwoord vraag 2
De Curaçaose autoriteiten hebben aangegeven dat er in de zeehaven twee mobiele goederenscanners aanwezig zijn, die sinds ongeveer twee jaar defect zijn. De Curaçaose autoriteiten werken aan de reparatie van één van deze mobiele scanners. In de zeehaven wordt momenteel in afwezigheid van de scanners fysiek gecontroleerd, deels steekproefsgewijs en deels op basis van inlichtingen.
De Curaçaose autoriteiten hebben aangegeven dat er een functionerende bolletjesscanner aanwezig is op luchthaven Hato, maar dat deze niet volledig kan worden ingezet. Tevens geven Curaçaose autoriteiten aan geen operationele informatie te kunnen delen over wanneer de scanner al dan niet wordt ingezet en wat de redenen daarvan zijn.
Passagiers van vluchten afkomstig uit Curaçao worden op Schiphol
onderworpen aan het 100% controleregime van de Douane. Daardoor zijn de
consequenties van het niet functioneren van de apparatuur op Hato voor
Nederland beperkt.
De bolletjesslikkersaanpak staat op verzoek van Curaçao op de agenda van
het aankomend Justitieel Vierpartijen Overleg (JVO) van januari 2020. Hier
zal ik met mijn collega, de Minister van Justitie van Curaçao, de
problematiek bespreken.
Vraag 3
Kan worden aangegeven wanneer precies is vastgesteld dat de scanners
defect zijn?
Antwoord vraag 3
Zie het antwoord op vraag 2
Vraag 4
Hoe beoordeelt u deze bevindingen in het licht van de internationale
strijd tegen drugshandel?
Antwoord vraag 4
De bevindingen en ontwikkelingen op de luchthaven en haven van Curaçao blijf ik nauwlettend volgen. Waar er problemen zijn die beide landen raken, zullen de betrokken Nederlandse en Curaçaose bewindspersonen gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Zo wordt er ook in regionaal verband samengewerkt om de zee- en luchtgrenzen in het Caribische deel van het Koninkrijk te versterken via het baseline-initiatief waarover uw Kamer bij brief [1] van 30 september jl. nader is geïnformeerd in het kader van de periodieke rapportage rechtshandhaving naar aanleiding van het Justitieel Vierpartijenoverleg (JVO).
Vraag 5
De Curaçaose minister van Justitie heeft aangegeven dat bolletjesscanners onder zijn verantwoordelijkheid vallen, maar andere scanners niet. Kunt u opheldering geven welke scanners precies onder welke bewindspersoon vallen?
Antwoord vraag 5
De Curaçaose minister van Financiën is verantwoordelijk voor de Douane, en daarmee tevens voor de containerscanners in de zeehaven. De zogeheten bolletjesscanner op Hato valt onder verantwoordelijkheid van de minister van Justitie van Curaçao.
Vraag 6
In welke mate vindt er op de luchthaven en op de haven van Curaçao een
effectieve drugscontrole plaats?
Antwoord vraag 6
De grenscontroleprocessen inclusief de drugscontroles zijn een autonome
aangelegenheid van Curaçao. De Curaçaose autoriteiten hebben aangegeven dat
er een functionerende bolletjesscanner aanwezig is op luchthaven Hato, maar
dat deze niet volledig kan worden ingezet. Tevens geven Curaçaose
autoriteiten aan geen operationele informatie te kunnen delen over wanneer
de scanner al dan niet wordt ingezet en wat de redenen daarvan zijn.
Zoals aangegeven staat de bolletjesslikkersaanpak op verzoek van Curaçao op
de agenda van het aankomend Justitieel Vierpartijen Overleg (JVO) van
januari 2020. Hier zal ik met mijn collega, de Minister van Justitie van
Curaçao, de problematiek bespreken.
Vraag 7
Is er nog steeds sprake van 100 procent controle op luchthavens in
Nederland ten aanzien van passagiers van vluchten komend vanuit
Curaçao? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 7
Ja
Vraag 8
Kunt u een overzicht geven van de drugsvondsten van de afgelopen vijf
jaar afkomstig uit Curaçao?
Antwoord vraag 8
De Douane heeft in de periode 2015 t/m (de eerste 3 kwartalen van) 2019 het
volgende vanuit Curacao onderschept:
Jaar |
Modaliteit |
Soort |
Aantal onderscheppingen |
Totaal gewicht (kg, afgerond) |
2015 |
Luchtvracht |
Cocaïne |
61 |
76,9 |
Passagiers |
Cocaïne |
321 |
238,6 |
|
Zeevracht |
Cocaïne |
9 |
382,0 |
|
Totaal |
|
391 |
697,5 |
|
2016 |
Luchtvracht |
Cocaïne |
42 |
25,6 |
Passagiers |
Cocaïne |
144 |
94,3 |
|
Zeevracht |
Cocaïne |
9 |
3546,0 |
|
Totaal |
|
195 |
3665,9 |
|
2017 |
Luchtvracht |
Cannabis |
1 |
0,3 |
Cocaïne |
24 |
9,7 |
||
Passagiers |
Cocaïne |
140 |
150,7 |
|
Zeevracht |
Cocaïne |
1 |
40,0 |
|
Totaal |
|
166 |
200,7 |
|
2018 |
Luchtvracht |
Cannabis |
1 |
0,1 |
Cocaïne |
30 |
15,0 |
||
Passagiers |
Cocaïne |
251 |
239,0 |
|
Hash |
1 |
0,4 |
||
Zeevracht |
Cocaïne |
5 |
429,0 |
|
Totaal |
|
288 |
683,5 |
|
2019
|
Luchtvracht |
Cocaïne |
18 |
12,7 |
Passagiers |
Cocaïne |
140 |
97,5 |
|
MDMA |
1 |
0,2 |
||
Zeevracht |
Cocaïne |
3 |
480,0 |
|
Totaal |
|
162 |
590,4 |
Naast in zeevracht, luchtvracht en passagiersverkeer onderschept de Douane
ook in briefpost verdovende middelen. Het gaat hier telkens om een zeer
kleine hoeveelheid (maximaal enkele grammen). Het resultaat van de
onderscheppingen in briefpost is geen onderdeel van de rapportage, omdat
het voor de verhouding aantal/hoeveelheid onderscheppingen voor het geheel
van de onderscheppingen een vertekend beeld geeft.
1) NOS, 26 september 2019, https://nos.nl/artikel/2303366-aboutaleb-kapotte-drugsscanners-curacao-gevaarlijk-voornederland