Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Lodders over het bericht ‘De Ketelbrug stond vast, moet oplossing voor komen’


Geachte voorzitter,

Op 31 juli 2019 ontving ik Kamervragen van de leden Remco Dijkstra en Lodders (beiden VVD) over het bericht ‘De Ketelbrug stond vast, moet oplossing voor komen’. Hierbij ontvangt u de beantwoording van deze Kamervragen.

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht ‘De Ketelbrug stond vast, moet oplossing voor komen’ van 28 juli 2019 op Omroep Flevoland? [1]

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Wat is de oorzaak van deze storing? Klopt het dat de Ketelbrug in 2013 gerenoveerd is? Kunt u een overzicht geven hoeveel storingen er sinds die tijd hebben plaatsgevonden, wat de oorzaken waren en hoe lang de brug bij verschillende storingen buiten bedrijf is geweest?

Antwoord 2

De storing werd veroorzaakt door de frequentieregelaar (onderdeel van het systeem voor data-overdracht).

De Ketelbrug is in 2013 gerenoveerd. Sinds 2013 zijn er 16 storingen geweest die hebben geleid tot hinder voor het scheepvaartverkeer. In totaal was de brug 67 uur en 42 minuten niet beschikbaar voor de hoge scheepvaart.

In dezelfde periode zijn er 7 storingen geweest die hebben geleid tot hinder voor het wegverkeer. In totaal was de brug voor wegverkeer gedurende 33 uur en 28 minuten niet beschikbaar.

Ook zijn er sinds 2013 9 storingen geweest die ervoor zorgden dat de brug niet bediend kon worden. Dit heeft echter niet tot hinder voor gebruikers geleid, omdat dit bijvoorbeeld buiten de bedientijden heeft plaats gevonden. Dit bedroeg in totaal 55 uur en 12 minuten.

Scheepvaartverkeer

Datum

Oorzaak

Tijd niet beschikbaar

30-9-2013

Storing bedienplek

0:10:00

18-11-2014

Camerabeeld

12:08:00

7-1-2015

Veiligheidsschakelaar

0:01:56

4-3-2015

Camerabeeld

2:03:00

21-10-2015

Camerabeeld

2:32:27

16-2-2016

Landverkeerseinen

5:27:00

14-4-2016

Camerabeeld

1:58:55

14-4-2016

Camerabeeld

1:13:00

9-5-2017

Camerabeeld

1:08:02

11-6-2017

Camerabeeld

1:39:00

30-6-2019

Frequentieregelaar

2:15:00

1-7-2019

Frequentieregelaar

1:50:00

12-7-2019

Frequentieregelaar

1:30:00

25-7-2019

Frequentieregelaar

1:30:00

27-7-2017

Frequentieregelaar

1:15:00

28-7-2019

Frequentieregelaar

31:00:00

Wegverkeer

Datum

Oorzaak

Tijd niet beschikbaar

11-9-2013

Werkzaamheden aan brug

28:26:00

6-12-2014

Besturingssysteem

0:07:33

6-12-2014

Besturingssysteem

1:00:01

9-4-2016

Spanningsdip

0:20:00

19-8-2016

Verstellen schakelaar

0:12:00

11-10-2018

Bedienfout

0:37:00

28-7-2019

Frequentieregelaar

2:45:00

Niet bedienbaar (zonder effect op gebruik)

Datum

Oorzaak

Tijd niet bedienbaar

20-11-2014

Camerabeeld

4:54:21

8-12-2014

Netwerkverbinding

1:10:29

16-6-2015

Onbekend

2:35:00

26-2-2016

Camerabeeld

2:00:00

26-3-2016

Onbekend

4:00:00

9-4-2016

Onbekend

7:02:00

31-8-2016

Afstelling schakelaars

30:50:00

13-1-2017

Noodstroom aggregaat

1:32:00

25-5-2017

Frequentieregelaar

1:07:59

In dit overzicht zijn niet de stremmingen meegenomen als gevolg van het aanrijden van de slagbomen. Dit wordt niet als een storing gezien.


Vraag 3

Wat zijn de maximale aanrijtijden die door Rijkswaterstaat gehanteerd worden bij dit soort storingen en calamiteiten? Is aan deze aanrijtijden voldaan? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Het contract met de onderhoudsaannemer stelt geen eisen t.a.v. maximale aanrijtijden, maar aan beschikbaarheid van de brug voor het weg- en scheepvaartverkeer. De aannemer verliest zijn beschikbaarheidsvergoeding en krijgt een boete als er niet wordt voldaan aan de beschikbaarheidseisen.

De aannemer wordt dus aangestuurd om minimalisatie van niet-beschikbaarheid. Aanrijtijden voor storingen zijn onderdeel van de niet-beschikbaarheid.

Vraag 4

Hoe wordt de doorgang van noodhulpdiensten gewaarborgd wanneer de brug niet gebruikt kan worden?

Antwoord 4

Indien er een stremming is van het wegverkeer door storing of schade aan de brug, dan licht Rijkswaterstaat direct de gemeenschappelijke meldkamer in.

De gemeenschappelijke meldkamer stuurt dan de inzet van hulpdiensten aan vanaf de overzijde van de brug indien dit voordeel oplevert.

Vraag 5

Wanneer worden er bij een calamiteit verkeersregelaars ingezet om het verkeer dat tussen de afslag Lelystad Noord en de Ketelbrug staat op een veilige manier om te leiden? Is deze werkwijze tijdens de recente calamiteit gevolgd? Zo niet, waarom niet?

Antwoord 5

Rijkswaterstaat maakt bij incidenten op de snelweg geen gebruik van externe verkeersregelaars. Het verkeer wordt geregeld door weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Deze werkwijze is bij het recente incident op de Ketelbrug gevolgd. Het verkeer dat vaststond is door de politie en door Rijkswaterstaat opgevangen en omgeleid via de N50.

Vraag 6

Klopt het dat de Ketelbrug voorlopig gestremd blijft voor het scheepvaartverkeer? Wat zijn de gevolgen voor de scheepvaartsector (vooral recreatieve vaarten)?

Antwoord 6

Nee, vanaf 1 augustus wordt de brug weer bediend conform regulier bedieningsregime. Op het moment dat de Ketelbrug niet voor de scheepvaart kan worden bediend, is er een stremming voor schepen hoger dan 12,5 m NAP. Deze schepen kunnen indien gewenst omvaren via de Randmeren en het Markermeer. Alle lagere scheepvaart kan onder de brug doorvaren.


Vraag 7

Welke maatregelen zijn denkbaar om overlast op korte termijn zoveel mogelijk te voorkomen?


Antwoord 7

Rijkswaterstaat heeft voor op de korte termijn een aantal maatregelen genomen. Er vindt extra monitoring plaats van de Ketelbrug gedurende de eerste week na de oplossing van de storing. Indien de monitoring er aanleiding toe geeft, zal er een extra monteur op de brug worden ingezet zodat de monteur gelijk de brug in dichte stand kan zetten.

Vraag 8

Is er bij de Ketelbrug sprake van achterstallig onderhoud? Zo ja, wat moet er aan achterstallig onderhoud gedaan worden? Welke prioriteit wordt hieraan gegeven?

Antwoord 8

Zoals vermeld bij antwoord 2, is de Ketelbrug in 2013 gerenoveerd. De brug wordt onderhouden volgens de reguliere onderhoudscyclus. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Vraag 9

Kunt u deze vragen zo snel mogelijk en één voor één beantwoorden?

Antwoord 9

Ja.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,




drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga