Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Hijink (SP) over het bericht dat
Careyn de inspectie op het verkeerde been heeft gezet (2019Z14458).
1
Wat vindt u van de bevindingen van de makers van het televisieprogramma
Zembla die melden dat tijdens een inspectiebezoek aan verzorgingshuis
Tuindorp-Oost, zorginstelling Careyn de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
(IGJ) om de tuin heeft geleid? 1)
Antwoord vraag 1
De IGJ bepaalt zelf de concrete invulling van het bezoek. Bij dit bezoek heeft de IGJ ter plekke bepaald welke verdiepingen en cliëntkamers zij wilde zien.
2
Hoogleraar veiligheid in de zorg Jan Klein oordeelt dat het niet terecht is
dat Careyn beweert dat de IGJ de juistheid van de interne verhuizing
bevestigt, omdat dit niet terug te lezen is in de stukken die via de Wet
openbaarheid van bestuur (Wob) zijn opgevraagd. Careyn geeft aan dat in het
inspectieverslag wel terug te lezen is dat de IGJ de verhuizing een juist
besluit vindt. Hoe oordeelt u over deze verschillende bevindingen?
Antwoord vraag 2
In het inspectieverslag constateert de IGJ dat het pand ooit is gebouwd als
serviceflat voor zelfstandig wonende senioren. Het gebouw is gedateerd en
in principe niet geschikt voor ouderen met een complexe zorgvraag. Vanuit
het oogpunt van kwaliteit en veiligheid van zorg is de IGJ van mening dat
de keuzes die Careyn heeft gemaakt met betrekking tot de verhuizing
navolgbaar zijn. De IGJ heeft niet getoetst of de verhuizing correct is
uitgevoerd. Dit is geen taak van de IGJ.
De zorgvuldige verhuizing van bewoners is de verantwoordelijkheid van een
zorgaanbieder. Wanneer de IGJ signalen heeft dat de kwaliteit of veiligheid
van zorg in het geding is door een verhuizing neemt zij dat mee in het
toezicht.
3
Wat vindt u ervan dat het inspectiebezoek vooraf aangekondigd was en dat er
niet met alle betrokken bewoners of met de cliëntenraad is gesproken?
Antwoord vraag 3
De IGJ maakt binnen de uitvoering van het toezicht haar eigen professionele
keuzes, zo ook over het wel of niet aankondigen van een bezoek. Een
aangekondigd bezoek heeft altijd onaangekondigde elementen. De IGJ heeft
dit bezoek kort van tevoren aangekondigd teneinde tijdens het bezoek de
beschikbaarheid van de juiste personen te garanderen. Bij dit bezoek heeft
de IGJ ter plekke bepaald in welke documenten en cliëntdossiers zij inzage
wilde hebben en welke verdiepingen en cliëntkamers zij wilde zien. De
bevindingen waren voor de IGJ geen aanleiding voor aanvullende
toezichtactiviteiten.
Gedurende het algemene toezichttraject op Careyn heeft de IGJ contact gehad met een vertegenwoordiging van de cliëntenraad.
4
Klopt het dat de IGJ alleen sprak met personeelsleden in bijzijn van een
lid van de Raad van Bestuur? Deelt u de mening dat dit de kans vergroot dat
alleen de positieve kanten van het verhaal gehoord zijn?
Antwoord vraag 4
Toezicht is maatwerk. De IGJ maakt in elke situatie de afweging wat de juiste setting is om relevante informatie te ontvangen. Als de inspecteurs geen openheid ervaren dan passen ze de invulling van het bezoek daarop aan.
5
Kunt u uw reflectie geven over het handelen van Careyn en van de IGJ in
deze situatie?
Antwoord vraag 5
De IGJ verwacht dat een zorgaanbieder goed communiceert richting bewoners en familie bij een besluit tot verhuizen. Ook verwacht zij dat de zorgaanbieder de cliënt en diens familie de juiste begeleiding biedt. In dit geval merkt de IGJ op dat de door Careyn gevolgde procedure beter had gekund. Dit heeft de bestuurder van Careyn vervolgens zelf ook erkend.
De IGJ toetst niet of een verhuizing correct is uitgevoerd. De IGJ toetst de kwaliteit en veiligheid van de zorg. Wanneer de IGJ constateert dat laatstgenoemde in het geding is door een verhuizing neemt zij dat mee in het toezicht. De IGJ maakt binnen de uitvoering van het toezicht haar eigen professionele keuzes, zo ook over de wijze waarop zij een inspectiebezoek uitvoert.
6
Welke maatregelen kunt u nemen of bent u bereid te nemen om deze geschillen
op te lossen?
Antwoord vraag 6
Het is de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder om te besluiten tot het
verhuizen van bewoners. Een verhuizing is kan voor bewoners een zeer
ingrijpende gebeurtenis zijn, maar is soms noodzakelijk om goede zorg te
(blijven) bieden. Indien bewoners het daar niet mee eens zijn kunnen zij
zich richten tot de klachtenfunctionaris van de betreffende zorgaanbieder.
Deze procedure is in dit geval ook gevolgd. De IGJ heeft hier geen rol in.
1) https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/zorginstelling-careyn-zette-inspectie-op-het-verkeerde-been