Antwoorden Kamervragen van de minister van Veiligheid en Justitie op de
vragen van het lid Van Raak (SP) over het bericht dat buitenlanders
parkeerboetes ontlopen (ingezonden 7 juni 2019, nr. 2019Z11589)
Vraag 1
Deelt u de mening dat fout parkeren door buitenlanders niet minder erg is
dan fout parkeren door Nederlanders? Waarom komen sommige buitenlanders dan
weg met het niet betalen van boetes?
Antwoord 1
Ja, die mening deel ik. Voor bezoekers uit het buitenland gelden dezelfde
regels als voor mensen die in Nederland wonen. Dat geldt zowel voor de
verplichting om op de daarvoor bestemde plekken te parkeren als voor het
betalen van parkeerbelasting.
Vraag 2
Waarom verschuilen landen als Duitsland en Polen zich achter Europese
regels om geen gegevens van hun inwoners door te geven? Waarom zou een
dergelijke boete moeten worden gezien als een soort belasting?
Antwoord 2
Op Europees niveau is de Richtlijn Cross Border Enforcement (CBE)
vastgesteld om kentekengegevens uit te wisselen tussen de lidstaten voor
het kunnen opleggen van verkeersboetes. Het gaat dan om boetes voor
overtredingen waarbij de verkeersveiligheid in gevaar komt. Voorbeelden
hiervan zijn snelheidsovertredingen en roodlichtnegatie. Dankzij deze
afspraken kan Nederland jaarlijks in circa één miljoen zaken handhaven en
boetes naar inwoners van Europese lidstaten sturen, waaronder Duitsland en
Polen. De parkeerboetes waarover in de aangehaalde mediaberichtgeving wordt
gesproken zijn echter geen boetes, maar gemeentelijke naheffingsaanslagen
voor niet betaalde parkeerbelasting. Uitwisseling van kentekengegevens ten
behoeve van deze naheffingsaanslagen dienen niet de verkeersveiligheid en
mogen daarom niet op grond van de genoemde CBE Richtlijn worden
uitgewisseld.
Voor parkeerbelasting gold tot voor kort dat voertuigen uit Duitsland,
waarvoor geen parkeerbelasting werd betaald, een naheffingsaanslag van de
desbetreffende gemeente kregen opgestuurd. Dat was mogelijk, omdat het
Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) de adresgegevens verstrekte die bij het
betreffende kenteken hoorde. Op enig moment is Duitsland echter tot de
constatering gekomen, dat naheffingsaanslagen parkeerbelasting fiscale
feiten zijn en dat de juridische grondslag voor uitwisseling van
kentekengegevens ten behoeve van handhaving op deze fiscale feiten
ontbreekt. Duitsland is daarom gestopt met het verstrekken van de gegevens
ten behoeve van naheffingsaanslagen. Ik zal samen met mijn ambtsgenoot van
BZK met mijn Duitse collega’s in overleg treden om te bezien, hoe we deze
uitwisseling weer kunnen hervatten. In de tussentijd is het overigens niet
zo, dat bezoekers ‘ermee wegkomen’ als ze geen parkeerbelasting betalen:
het staat gemeenten vrij om andere handhavingsinstrumenten in te zetten om
niet betaalde parkeerbelasting alsnog te innen. Hierbij valt te denken aan
het plaatsen van een wielklem.
Vraag 3
Bent u bereid automobilisten uit landen die weigeren om gegevens te delen
standaard een wielklem te geven en de extra kosten door te berekenen, tot
het moment dat deze landen wel gegevens gaan delen?
Antwoord 3
Handhaving van de regels voor parkeerbelasting is een bevoegdheid van de
gemeenten, waar de parkeerbelasting wordt geheven. Zoals bij antwoord 1
aangegeven staat het gemeenten vrij van de bevoegdheid gebruik te maken om
een wielklem te plaatsen of op andere wijze invulling te geven aan
handhaving van het parkeerbeleid.