Antwoorden Kamervragen van de leden Laan-Geselschap, Remco Dijkstra en Nijkerken-De Haan (allen VVD) aan de ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘Venlo hotspot voor snelwegcrimineel’
(ingezonden 24 april 2019, nr. 2019Z08476)
Vraag 1
Kent u het bericht ‘Venlo hotspot voor snelwegcrimineel’ van 19 april 2019? 1)
Antwoord vraag 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat vrachtwagenchauffeurs in Nederland van alle EU-landen de
grootste kans hebben slachtoffer te worden van transportcriminaliteit
zoals overvallen en ladingdiefstallen?
Antwoord vraag 2
Vergeleken met andere Europese landen is het aantal geregistreerde
meldingen van transportcriminaliteit in Nederland relatief hoger. Echter,
omdat onduidelijk is hoe groot de aangiftebereidheid is in de omliggende
landen, zijn geen harde conclusies te trekken over de relatieve kans op het
worden van slachtoffer. Uit beschikbare cijfers [1] blijkt dat de meeste
transportcriminaliteit plaatsvindt in de omgeving van Europese logistieke
hotspots. Daarnaast bestaat er een relatie tussen de aard van de vervoerde
goederen en de kans op diefstal. Het gaat over het algemeen om
diefstalgevoelige goederen die op de zwarte markt makkelijk verhandelbaar
zijn.
Door de Nederlandse politie wordt aandacht besteed aan het inzichtelijk
maken van ladingdiefstallen. Een deel van die informatie wordt gedeeld met
de betreffende branche, zodat die daar preventieve maatregelen op kan
nemen. Binnen andere EU-landen wordt wellicht anders omgegaan met het
registeren en delen van informatie betreffende ladingdiefstallen, waardoor
een vertekend beeld met Nederland zou kunnen ontstaan.
Vraag 3
Wat vindt u van de schrikbarende cijfers van 437 incidenten in 2018 die
in Nederland zijn geregistreerd door de Transported Asset Protection
Association (TAPA)?
Vraag 4
Deelt u de mening dat dit aantal incidenten moet worden teruggedrongen omdat dit ten eerste voor rompslomp en kosten zorgt bij ondernemers en ten tweede slecht is voor het vestigingsklimaat?
Antwoord vraag 3 en 4
Het aantal incidenten is nog steeds hoog, maar het is goed te constateren
dat het aantal ladingdiefstallen volgens TAPA is gedaald van 579 in 2017
naar 437 in 2018. Publieke en private partners zetten zich er voor in om de
diefstalcijfers verder terug te dringen. Dit komt het vestigingsklimaat ten
goede.
Vraag 5
Is bekend op/bij welke specifieke locaties/voorzieningen of in welke
gevallen de rovers in het algemeen toeslaan? Zo ja, wat kan er op deze
locaties of in deze gevallen verbeterd worden en wat is daarvoor nodig?
Bent u bereid samen met de provincies die grenzen aan de transportas
Rotterdam- Ruhrgebied te bezien op welke plekken beveiligde
parkeerplaatsen noodzakelijk worden geacht?
Antwoord vraag 5
De meeste gevallen van transportcriminaliteit vinden plaats op onbeveiligde
parkeerterreinen langs de snelwegen en op het onderliggend wegennet. Bekend
is dat organisaties als TAPA op basis van meldingen ‘zwarte lijsten’
bijhouden van locaties waar relatief veel incidenten plaatsvinden.
Vervoerders die voor TAPA leden rijden, mogen niet parkeren op deze
parkeerplaatsen. De politie heeft een structurele samenwerking en
informatie-uitwisseling met TAPA. De politie bepaalt al dan niet in overleg
met partners waar de hotspots ten aanzien van ladingdiefstallen liggen en
neemt op deze hotspots preventieve maatregelen.
Op de verzorgingsplaatsen langs de snelwegen is sprake van een
basisbeveiligingsniveau in de vorm van voldoende licht en zicht. Dit omdat
deze gratis parkeervoorzieningen bedoeld zijn voor een korte stop. In het
kader van het programma Goederencorridors is onderzocht op welke plaatsen
beveiligde parkeerplaatsen noodzakelijk zijn. Ook wordt met financiële
steun vanuit Europa (CEF-subsidie) momenteel gewerkt aan de totstandkoming
van ruim 800 beveiligde langparkeerplekken op vier locaties aan de
zuidoostelijke goederenvervoercorridors: uitbreiding Maasvlakte Plaza,
Dordtse Kil, Asten-Nobis en uitbreiding Venlo James Cook. Doel is binnen 5
jaar te komen tot een samenhangend Europees netwerk van beveiligde
truckparkings. Het is aan het bedrijfsleven om zo veel mogelijk gebruik te
maken van deze beveiligde truckparkings.
Vraag 6
Deelt u de mening dat onderzocht moet worden of ook terreinen van
transportondernemers zelf, die zich bevinden nabij de infrastructuur,
gebruikt kunnen worden als beveiligde parkeerplaatsen? Zo ja, op welke
wijze gaat u dit doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 6
Ja ik deel deze mening. Op initiatief van evofenedex en TLN is met steun
van de overheid een netwerk van kleinschalige locaties op zogeheten
Logistieke Ontkoppelpunten (LOP’s ontwikkeld (Truckbreak) waar chauffeurs
hun vrachtauto kortstondig kunnen parkeren of ontkoppelen. Het betreft
deels terreinen van logistieke dienstverleners en deels terreinen van
verladers. Met TruckBreak staan chauffeurs en hun ontkoppelde lading veilig
en legaal op een parkeerplaats dicht bij het hoofdwegennet. Door middel van
een online reserveringssysteem kan een TruckBreak-plek geboekt worden.
Gedurende de afgelopen jaren is geïnvesteerd in het uitbreiden van het aantal beveiligde parkeerterreinen voor vrachtauto’s in en om Venlo. Desalniettemin worden nog veel vrachtauto’s geparkeerd buiten die beveiligde terreinen.
Vraag 7
Deelt u de mening dat mobiel banditisme nadrukkelijker op de agenda moet worden gezet in de EU, aangezien landen waar deze criminelen vandaan komen hun verantwoordelijkheid moeten nemen? Zo ja, op welke wijze gaat u dit aankaarten bij uw collega’s? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 7
Er wordt actief samengewerkt in Europees verband, onder meer via EMPACT en
via bilaterale contacten. Daarnaast is in 2018 een Taskforce mobiel
banditisme ingericht. De taskforce heeft tot doel Nederland onaantrekkelijk
te maken voor mobiele bendes. Politie, Openbaar Ministerie (OM), gemeenten,
Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland en het ministerie
van Justitie en Veiligheid voeren samen met andere partners een integraal
actieplan uit om mobiel banditisme tegen te gaan en de daders aan te
pakken. Hierbij wordt ook actief samengewerkt met buur- en bronlanden om
mobiele bandieten aan te pakken. Een voorbeeld van goede internationale
samenwerking tegen mobiele bendes zijn de Triviumacties tegen mobiel
banditisme. Deze acties worden twee keer per jaar uitgevoerd, waarbij op
snelwegen, parkeerplaatsen, het onderliggende wegennet, maar ook op het
water en in treinen integrale controles worden uitgevoerd. De Nederlandse
politie werkt hierbij samen met politiecollega’s van Europol en collega’s
uit onder meer Roemenië, Litouwen, Portugal, Polen, Cyprus, Duitsland,
Frankrijk en Groot-Brittannië. In verschillende Europese landen worden dan
soortgelijke acties uitgevoerd. De meeste recente Trivium actie van 14 mei
tot en met 17 mei heeft in Nederland geleid tot circa negentig
aanhoudingen.
Vraag 8
Deelt u voorts de mening dat het onwenselijk is dat verdachten uit het buitenland, zoals het geval is bij de Roemeense bende, hun proces in vrijheid mogen afwachten waardoor zij hun straf kunnen ontlopen door te vluchten? Zo ja, hoe kan dit in de toekomst worden voorkomen?
Antwoord vraag 8
Het is algemeen bekend dat deze daders veelal niet wachten tot zij voor de rechter mogen verschijnen, maar direct het land verlaten en naar een ander land uitwijken. Het OM en de politie doen er alles aan om dit type verdachten zo snel mogelijk op zitting te krijgen en de zaak inhoudelijk af te doen. Het OM werkt, waar mogelijk, toe naar voorlopige hechtenis en eist sinds 1 mei 2019 ook hogere straffen voor mobiel banditisme. Ik verwijs hiervoor naar de recent gepubliceerde strafvorderingsrichtlijn Mobiel Banditisme.[2] Ook werkt het OM aan het versnellen van het beslagproces en beslaglegging in het buitenland. Aanvullend op de versterking in de opsporing en vervolging werkt het OM in de Taskforce Mobiel Banditisme samen met o.a. TLN om te kijken hoe mobiel banditisme in de transportsector voorkomen kan worden.
Vraag 9
Bent u bereid met Transport en Logistiek Nederland (TLN) in gesprek te treden teneinde gezamenlijk met een plan van aanpak te komen om transportondernemers weerbaarder te maken tegen inbrekerstuig? Zo ja, op welke termijn gaat u dit doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 9
Zowel in de taskforce mobiel banditisme als in de aanpak van ondermijnende
criminaliteit spreek ik regelmatig met TLN. Maatregelen om de weerbaarheid
te verhogen zijn daarbij een belangrijk onderwerp van gesprek.
1) https://www.telegraaf.nl/nieuws/3468852/venlo-hotspot-voor-snelwegcrimineel