Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Kerstens (PvdA) over het bericht
‘Dunya Zorggroep weigert dossiers te verstrekken na beslag: ‘Ik ben bang dat er mensen gaan sterven’
(2019Z10106).
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
Hugo de Jonge
Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Kerstens (PvdA) over het bericht
‘Dunya Zorggroep weigert dossiers te verstrekken na beslag: ‘Ik ben bang dat er mensen gaan sterven’
(2019Z10106)
1. Heeft u kennisgenomen van het bericht ‘Dunya Zorggroep weigert dossiers te verstrekken na beslag: “Ik ben bang dat er mensen gaan sterven”’? 1)
Antwoord vraag 1
Ja
2. Vindt u het ook onaanvaardbaar dat in een geval als dit wordt geweigerd patiëntendossiers over te dragen?
Antwoord vraag 2
Ja, zorgvuldige overdracht is in dergelijke situaties essentieel. Op 17 mei
2019 heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ernstige
tekortkomingen geconstateerd in de wijze waarop Dunya Woonzorg B.V. de zorg
van cliënten overdroeg aan Evital. Bij de overdacht van de zorgverlening
aan de nieuwe zorgaanbieder had Dunya tot dat moment geen cliëntdossiers
overgedragen. Daardoor kon de nieuwe zorgaanbieder geen goede zorg bieden
aan de cliënten, aangezien de noodzakelijke cliëntinformatie ontbreekt.
Door de cliëntdossiers niet over te dragen is de overdacht van zorg door
Dunya als zorgaanbieder onvolledig en heeft Dunya de continuïteit van de
zorg naar het oordeel van de IGJ ernstig in gevaar gebracht. Dat kan
resulteren in risicovolle situaties voor kwetsbare patiënten, zoals het
toedienen van onjuiste medicatie of bijvoorbeeld op onveilige wijze eten of
drinken toegediend krijgen.
3. Bent u ook van mening dat in een geval als dit de veiligheid van patiënten prioriteit nummer één is en dus te allen tijde dient te worden gewaarborgd?
Antwoord vraag 3
Ja.
4. Welke middelen staan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ter beschikking om af te dwingen dat patiëntendossiers worden overgedragen? Mochten bedoelde middelen onvoldoende zijn, bent u dan bereid om te bezien wat er dan nodig is om een en ander in voorkomende gevallen wèl te kunnen afdwingen?
5. Heeft de IGJ de bedoelde overdracht inmiddels afgedwongen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
6. Is de zorgaanbieder in kwestie vanwege het hier aan de orde zijnde
wangedrag een sanctie opgelegd? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 4, 5 en 6
De IGJ heeft eerst een bevel opgelegd en daarna een aanwijzing gegeven aan
de zorgaanbieder om een zorgvuldige overdracht van de cliëntdossiers af te
dwingen. De zorgaanbieder heeft hier niet aan voldaan. Vervolgens heeft de
IGJ de zorgaanbieder een last onder dwangsom opgelegd met een
begunstigingstermijn van twee dagen om naleving van de aanwijzing af te
dwingen. De IGJ volgt de ontwikkelingen nauwgezet.
7. Ziet de IGJ voor zichzelf een rol weggelegd ten aanzien van de ook in het artikel beschreven situatie dat de bestuurder van de zorgaanbieder in kwestie haar medewerkers zou hebben verboden informatie te verschaffen over de zorg die patiënten nodig hebben? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 7
Zoals ik in het antwoord op vraag 2 heb aangegeven vindt de IGJ het van
belang dat de juiste informatie voor de cliënten beschikbaar is om de
continuïteit en veiligheid van zorg te waarborgen. Hierbij is goed bestuur
ook van belang, de IGJ kijkt daarbij naar gedrag, integriteit en cultuur
binnen een zorgorganisatie en de verantwoordelijkheid van het bestuur
hierin.
8. Heeft u zicht op hoe vaak de in het artikel beschreven situatie van het niet overdragen van patiëntendossiers zich voordoet?
Antwoord vraag 8
De IGJ heeft me laten weten dat ze dit niet zo bijhoudt, maar dat dit echt een uitzonderlijke situatie betreft.
1) https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2409062/Dunya-Zorggroep-weigert-dossiers-te-verstrekken-na- beslag-Ik-ben-bang-dat-er-mensen-gaan-sterven