Geachte voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de schriftelijke Kamervragen van het lid Aukje de Vries (VVD) aan de minister van Financiën over het bericht ‘Italy raises deficit target, risking fresh conflict with the EU’ (kenmerk: 2019Z07612).
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
2019Z07612
De verlaging van de verwachte economische groei en de stijging van het verwachte begrotingstekort in de Italiaanse raming voor 2019 is onwelkom nieuws. De lagere groeiverwachting is in lijn met de winterraming van de Europese Commissie uit februari van dit jaar[1].
De Europese Commissie publiceert tweemaal per jaar een volledige raming inclusief cijfers over de publieke financiën. Daarnaast publiceert het ook tweemaal per jaar een interim raming met alleen de voorspelde economische groei en inflatie.
Type raming: |
Gemaakt door: |
Datum van publicatie: |
Reële economische groei |
EMU-tekort |
||
2018 |
2019 |
2018 |
2019 |
|||
Winter Forecast 2018[2] (interim) |
Europese Commissie |
7-feb-18 |
1,5 |
1,2 |
n.v.t. |
n.v.t. |
Spring Forecast 2018[3] |
Europese Commissie |
3-mei-18 |
1,5 |
1,2 |
1,7 |
1,7 |
Summer Forecast 2018[4] (interim) |
Europese Commissie |
12-jul-18 |
1,3 |
1,1 |
n.v.t. |
n.v.t. |
Autumn Forecast 2018[5] |
Europese Commissie |
8-nov-18 |
1,1 |
1,2 |
1,9 |
2,9 |
Aangenomen begroting voor 2019[6] |
Italiaanse regering |
18-dec-18 |
1,0 |
1,0 |
1,9 |
2,0 |
Winter Forecast 2019[7] (interim) |
Europese Commissie |
07-feb-19 |
1,0 |
0,2 |
n.v.t. |
n.v.t. |
Stabiliteits-programma Italië 2019[8] |
Italiaanse regering |
10-apr-19 |
0,9 |
0,2 |
2,1 |
2,4 |
De groeiramingen in de Italiaanse begroting voor 2019 die is aangenomen door het Italiaanse Parlement zijn onderschreven door een onafhankelijke begrotingsinstelling[9], zoals het two-pack van het Stabiliteits- en Groeipact (SGP) voorschrijft.
Zoals ik heb aangegeven in de brief aan uw kamer van 7 maart jl. zet het kabinet echter wel vraagtekens bij het feit dat de Europese Commissie in het najaar eerst is uitgegaan van haar eigen raming en op basis hiervan haar opinie over de Italiaanse begroting heeft geformuleerd, en dan uiteindelijk een ander besluit heeft genomen op basis van de begrotingsraming van Italië zelf.
De nieuwe begrotingscijfers van Italië hebben betrekking op het nominale begrotingstekort. Hoewel het door Italië geraamde tekort van 2,5% bbp voor 2019 onder de 3% bbp grens van het SGP blijft, spelen bij de beoordeling van de naleving van het SGP ook andere indicatoren een rol, zoals de afbouw van de overheidsschuld en de ontwikkeling van het structurele begrotingssaldo. De beoordeling hiervan moet, zoals hierboven opgemerkt, bovendien plaatsvinden op basis van ramingen van de Europese Commissie. De Europese Commissie is straks aan zet om op basis van het Italiaanse Stabiliteitsprogramma en de lenteraming van 7 mei 2019 de naleving met het SGP te beoordelen. Naar verwachting wordt deze beoordeling op 5 juni 2019 gepubliceerd.
Zoals opgemerkt in het antwoord op vraag 4 zal de Europese Commissie in juni met een nieuwe beoordeling komen.
buitensporigtekortprocedure te kunnen openen?
Het vaststellen van een mogelijk buitensporig tekort doet de Europese Commissie in principe twee keer per jaar: naar aanleiding van haar lenteraming en herfstraming. De Europese Commissie houdt hierbij geen rekening met ramingen die lidstaten eventueel zelf maken op tussentijdse momenten. Het staat de Europese Commissie vrij om hiervan af te wijken en op enig ander moment een buitensportigtekortprocedure op te starten op grond van haar eigen ramingen. Gezien de korte tijd die nog rest tot de lenteraming van 7 mei zie ik hiervoor echter geen aanleiding.
Zie het antwoord op vraag 4.
van Italië (en dus niet te wachten tot mei/juni)? Zo nee, waarom niet?
Zoals ik ook de afgelopen tijd heb gedaan, zal ik mij in Europees verband blijven inzetten voor een strikte naleving en consequente handhaving van het SGP. De beoordeling van lidstaten omtrent het SGP zal naar verwachting op de agenda staan van de Eurogroep/Ecofin in juni en/of juli, nadat de Europese Commissie haar beoordelingen van de Stabiliteits- en Convergentieprogramma’s heeft gepubliceerd.
1) Bloomberg d.d. 9 april 2019
[1]https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economyfinance/ecfin_forecast_winter_07_02 19_it_en.pdf
[2] https://ec.europa.eu/info/files/winter-2018-economic-forecast-italy_en
[3]https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economyfinance/ecfin_forecast_spring_030518_it_en.pdf
[4] https://ec.europa.eu/info/files/summer-2018-economic-forecast-italy_en
[5] https://ec.europa.eu/info/files/autumn-2018-economic-forecast-italy-0_en
[6]https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economyfinance/20181219_italy_letter_to_commission_-_annex.pdf
[7] https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip096_en.pdf
[8]http://www.dt.tesoro.it/modules/documenti_it/analisi_progammazione/documenti_programmatici/def_2019/01_-_PdS_2019.pdf
[9] http://en.upbilancio.it/hearing-on-the-2019-budget-bill-as-amended-by-the-senate/