Antwoord op vragen van het lid Aukje de Vries over het bericht ‘Italy raises deficit target, risking fresh conflict with the EU’

  1. Geachte voorzitter,

     

    Hierbij stuur ik u de antwoorden op de schriftelijke Kamervragen van het lid Aukje de Vries (VVD) aan de minister van Financiën over het bericht ‘Italy raises deficit target, risking fresh conflict with the EU’ (kenmerk: 2019Z07612).

     

    Hoogachtend,

    de minister van Financiën,

     

     

     

     

    W.B. Hoekstra

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2019Z07612

     

    1. Wat vindt u van het feit dat de voorspelde economische groei in Italië tegen valt en daardoor het verwachte begrotingstekort stijgt? 1)

     

    De verlaging van de verwachte economische groei en de stijging van het verwachte begrotingstekort in de Italiaanse raming voor 2019 is onwelkom nieuws. De lagere groeiverwachting is in lijn met de winterraming van de Europese Commissie uit februari van dit jaar[1].

     

    1. Kunt u een overzicht geven van de tot nu toe gebruikte ramingen van de groeicijfers en de prognoses voor begrotingstekort van Italië op verschillende momenten in het afgelopen jaar?

     

    De Europese Commissie publiceert tweemaal per jaar een volledige raming inclusief cijfers over de publieke financiën. Daarnaast publiceert het ook tweemaal per jaar een interim raming met alleen de voorspelde economische groei en inflatie.

     

    Type raming:

    Gemaakt door:

    Datum van publicatie:

    Reële economische groei

    EMU-tekort

    2018

    2019

    2018

    2019

    Winter Forecast 2018[2] (interim)

    Europese Commissie

    7-feb-18

    1,5

    1,2

    n.v.t.

    n.v.t.

    Spring Forecast 2018[3]

    Europese Commissie

    3-mei-18

    1,5

    1,2

    1,7

    1,7

    Summer Forecast 2018[4] (interim)

    Europese Commissie

    12-jul-18

    1,3

    1,1

    n.v.t.

    n.v.t.

    Autumn Forecast 2018[5]

    Europese Commissie

    8-nov-18

    1,1

    1,2

    1,9

    2,9

    Aangenomen begroting voor 2019[6]

    Italiaanse regering

    18-dec-18

    1,0

    1,0

    1,9

    2,0

    Winter Forecast 2019[7] (interim)

    Europese Commissie

    07-feb-19

    1,0

    0,2

    n.v.t.

    n.v.t.

    Stabiliteits-programma Italië 2019[8]

    Italiaanse regering

    10-apr-19

    0,9

    0,2

    2,1

    2,4

     

    1. Bent u van mening dat de eerdere beoordeling van de begroting van Italië gebaseerd is op niet juiste cijfers, met als resultaat een sprookjesbegroting? Zo nee, waarom niet?

     

    De groeiramingen in de Italiaanse begroting voor 2019 die is aangenomen door het Italiaanse Parlement zijn onderschreven door een onafhankelijke begrotingsinstelling[9], zoals het two-pack van het Stabiliteits- en Groeipact (SGP) voorschrijft.

     

    Zoals ik heb aangegeven in de brief aan uw kamer van 7 maart jl. zet het kabinet echter wel vraagtekens bij het feit dat de Europese Commissie in het najaar eerst is uitgegaan van haar eigen raming en op basis hiervan haar opinie over de Italiaanse begroting heeft geformuleerd, en dan uiteindelijk een ander besluit heeft genomen op basis van de begrotingsraming van Italië zelf.

     

    1. Hoe verhouden de nieuwe begrotingscijfers van Italië zich met de EU-begrotingsregels in het kader van het Stabiliteits- en Groeipact (SGP)? In hoeverre voldoet Italië hiermee nog aan het SGP?

     

    De nieuwe begrotingscijfers van Italië hebben betrekking op het nominale begrotingstekort. Hoewel het door Italië geraamde tekort van 2,5% bbp voor 2019 onder de 3% bbp grens van het SGP blijft, spelen bij de beoordeling van de naleving van het SGP ook andere indicatoren een rol, zoals de afbouw van de overheidsschuld en de ontwikkeling van het structurele begrotingssaldo. De beoordeling hiervan moet, zoals hierboven opgemerkt, bovendien plaatsvinden op basis van ramingen van de Europese Commissie. De Europese Commissie is straks aan zet om op basis van het Italiaanse Stabiliteitsprogramma en de lenteraming van 7 mei 2019 de naleving met het SGP te beoordelen. Naar verwachting wordt deze beoordeling op 5 juni 2019 gepubliceerd.

     

    1. Wat betekenen deze nieuwe cijfers voor het helaas eerder ingenomen standpunt van de Europese Commissie om geen buitensporig tekortprocedure te starten tegen Italië?

     

    Zoals opgemerkt in het antwoord op vraag 4 zal de Europese Commissie in juni met een nieuwe beoordeling komen.

     

    1. Welke mogelijkheden heeft de Europese Commissie om op basis van de bijgestelde groeicijfers maatregelen te nemen? In hoeverre is er nu aanleiding om alsnog een buitensporigtekortprocedure op te starten? Vindt u dat het mogelijk zou moeten zijn om bij herziene groei- of schuldcijfers buiten de reguliere procedure alsnog een

    buitensporigtekortprocedure te kunnen openen?

     

    Het vaststellen van een mogelijk buitensporig tekort doet de Europese Commissie in principe twee keer per jaar: naar aanleiding van haar lenteraming en herfstraming. De Europese Commissie houdt hierbij geen rekening met ramingen die lidstaten eventueel zelf maken op tussentijdse momenten. Het staat de Europese Commissie vrij om hiervan af te wijken en op enig ander moment een buitensportigtekortprocedure op te starten op grond van haar eigen ramingen. Gezien de korte tijd die nog rest tot de lenteraming van 7 mei zie ik hiervoor echter geen aanleiding.

     

    1. Wat gaat de Europese Commissie doen met de bijgestelde economische groeicijfers in relatie tot de begrotingsdiscipline en wanneer?

     

    Zie het antwoord op vraag 4.

     

    1. Is de minister bereid om de tegenvallende groeicijfers en de stijging van het begrotingstekort wederom aan te kaarten tijdens de eerstvolgende Ecofin/Eurogroep vergadering en te pleiten voor een snelle herbeoordeling van de begroting

    van Italië (en dus niet te wachten tot mei/juni)? Zo nee, waarom niet?

     

    Zoals ik ook de afgelopen tijd heb gedaan, zal ik mij in Europees verband blijven inzetten voor een strikte naleving en consequente handhaving van het SGP. De beoordeling van lidstaten omtrent het SGP zal naar verwachting op de agenda staan van de Eurogroep/Ecofin in juni en/of juli, nadat de Europese Commissie haar beoordelingen van de Stabiliteits- en Convergentieprogramma’s heeft gepubliceerd.

     

    1) Bloomberg d.d. 9 april 2019

     

     

     

     

    [1]https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economyfinance/ecfin_forecast_winter_07_02 19_it_en.pdf

    [2] https://ec.europa.eu/info/files/winter-2018-economic-forecast-italy_en

    [3]https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economyfinance/ecfin_forecast_spring_030518_it_en.pdf

    [4] https://ec.europa.eu/info/files/summer-2018-economic-forecast-italy_en

    [5] https://ec.europa.eu/info/files/autumn-2018-economic-forecast-italy-0_en

    [6]https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economyfinance/20181219_italy_letter_to_commission_-_annex.pdf

    [7] https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip096_en.pdf

    [8]http://www.dt.tesoro.it/modules/documenti_it/analisi_progammazione/documenti_programmatici/def_2019/01_-_PdS_2019.pdf

    [9] http://en.upbilancio.it/hearing-on-the-2019-budget-bill-as-amended-by-the-senate/

Indiener(s)