Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik, mede namens de minister van Buitenlandse Zaken, de schriftelijke vragen van de leden Paternotte en Verhoeven (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat inzake het bericht ‘EU waarschuwt luchtvaart voor verlies vliegrechten bij Brexit zonder deal’ [1]
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten ‘EU waarschuwt luchtvaart voor verlies
vliegrechten bij Brexit zonder deal'1 , EU gives airlines
deadline for no-deal Brexit2 en ‘Kabinet wil geen bilaterale
deal met VK over vervoer’?3
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het zorgelijk is dat Online Travel Agencies, zoals
Expedia, Google Flights en Skyscanner, nog steeds vliegtickets naar en via
het Verenigd Koninkrijk verkopen voor reizen na 29 maart zonder reizigers
te informeren over de mogelijke gevolgen van een no-dealbrexit voor de
luchtvaart?
Antwoord 2
Hoe de communicatie tussen Online Travel Agencies en hun klanten verloopt,
kan ik niet beoordelen. Meer in het algemeen ben ik van mening dat
aanbieders van producten en diensten hun klanten goed, zorgvuldig en
volledig moeten informeren.
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat door de Brexit het recht op vliegen in het Europese
luchtruim ingetrokken wordt voor luchtvaartmaatschappijen die gevestigd
zijn in het Verenigd Koninkrijk in het geval van een no-dealvertrek uit de
EU en dat dit gevolgen zal hebben voor passagiers die vanuit Nederland naar
en via het Verenigd Koninkrijk vliegen met deze maatschappijen? Zo nee,
waarom niet? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 3
Ingeval van een no-deal terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit
de Europese Unie (EU) vervallen de rechten die niet-EU
luchtvaartmaatschappijen uit het VK hebben om onder de huidige EU
regelgeving vluchten van/naar/binnen de EU te mogen uitvoeren. Ik steun het
voorstel van de Europese Commissie om in geval van een no-deal scenario,
via een verordening EU-brede contingency maatregelen te treffen om de basic
connectivity in de luchtvaart voor reizigers tussen het VK en de EU veilig
te stellen. Op 19 februari j.l. is een voorlopig akkoord hierover bereikt
tussen het Europees Parlement en de Raad. Daarmee is een gezamenlijke
Europese oplossing binnen handbereik. Indien er onverhoopt toch geen
akkoord zou komen, kan worden besloten om op bilateraal niveau
luchtdiensten tussen Nederland en het VK mogelijk te maken.
Vraag 4
Kunt u toelichten wat de gevolgen zijn voor reizigers en de luchtvaart
vanuit Nederland naar en via het Verenigd Koninkrijk, wanneer er wordt
teruggevallen op het bilaterale luchtvaartverdrag uit 1946? In hoeverre
beperkt het bilaterale luchtvaartverdrag het vliegverkeer tussen Nederland
en het Verenigd Koninkrijk tot ‘de aangewezen luchtvaartmaatschappijen’,
zoals uitputtend opgenomen in bijlage 1 (1-8) van het luchtvaartverdrag?
Antwoord 4
Ik steun het voorstel van de Europese Commissie om in geval van een no-deal
scenario, via een verordening EU-brede contingency maatregelen te treffen
om de basic connectivity in de luchtvaart voor reizigers tussen het VK en
de EU veilig te stellen. Indien dat niet tot een oplossing zou leiden en
wanneer teruggevallen zou moeten worden op alleen de bepalingen van het
luchtvaartverdrag uit 1946, zou dit inderdaad gevolgen hebben voor het
huidige niveau van luchtdiensten zoals de aangewezen
luchtvaartmaatschappijen, het aantal toegestane bestemmingen, de te vliegen
routes, etc. Een dergelijke situatie zou onwenselijk zijn en zou niet
aansluiten bij het huidige niveau van luchtdiensten tussen het VK en
Nederland. Wanneer het voorstel van de Commissie niet tot EU-brede
afspraken met het VK zou leiden, kan teruggevallen worden op de bestaande
bilaterale luchtvaartrelatie met het VK en kunnen nieuwe aanvullende
afspraken gemaakt worden met het VK om het huidige niveau van luchtdiensten
te kunnen handhaven.
Vraag 5
Verwacht u dat, indien reizen vanuit Nederland naar of via het Verenigd
Koninkrijk geschrapt of ernstig vertraagd raken als gevolg van een
no-dealbrexit, EU-verordening 261/2004 inzake de vaststelling van
gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers
bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten van
toepassing is op deze situaties? Kunt u dit toelichten?
Antwoord 5
Ja, de EU-passagiersrechtenverordening blijft van toepassing op alle
vluchten vanaf een EU-luchthaven naar het VK en door
EU-luchtvaartmaatschappijen vanaf het VK naar een EU-luchthaven. Daarnaast
heeft het VK aangekondigd dat ze EU passagiersrechten zal toepassen op
vluchten door VK-luchtvaartmaatschappijen.
Vraag 6
Kunt u toelichten welke stappen u gaat zetten om reizigers die naar of via
het Verenigd Koninkrijk vliegen, te informeren en ondersteunen bij een
Brexit met een no deal?
Antwoord 6
Ik ga er van uit dat het voorstel van de Europese Commissie voor een
verordening om de basic connectivity in de luchtvaart veilig te stellen,
zal leiden tot een akkoord tussen de Raad en het Parlement. Wanneer dat
niet het geval blijkt te zijn, streef ik er naar een oplossing te vinden
waarbij het huidige niveau van luchtdiensten gehandhaafd blijft.
Vraag 7
Deelt u de mening dat Online Travel Agencies een waarschuwing dienen af te
geven bij het boeken van vluchten naar en via het Verenigd Koninkrijk na 29
maart? Zo ja, kunt u aangeven op welke termijn en op welke wijze u met deze
agentschappen afspraken gaat maken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Zie het antwoord op vraag 2
Vraag 8
Kunt u bovenstaande vragen apart beantwoorden?
Antwoord 8
Ja, dat heb ik gedaan.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
[1] Nu.nl, 2 februari 2019 ( https://www.nu.nl/brexit/5719848/eu-waarschuwt-luchtvaart-voor-verlies-vliegrechten-bij-brexit-zonder-deal.html )
2 Website Financial Times, 2 februari 2019 ( https://www.ft.com/content/8c0a9f86-2641-11e9-b329-c7e6ceb5ffdf )
3 Nieuwsblad Transport, 8 februari 2019 ( https://www.nieuwsbladtransport.nl/wegvervoer/2019/02/08/kabinet-wil-geen-bilaterale-deal-met-vk-over-vervoer/ )