Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid Azarkan over het artikel ‘Lijst met haatincidenten tegen moskeeën’. Deze vragen werden ingezonden op 28 januari 2019 met kenmerk 2019Z01411.
|
Antwoorden Vragen van het lid Azarkan (DENK) aan de minister van
Justitie en Veiligheid over het artikel ‘Lijst van haatincidenten
tegen moskeeën’. (ingezonden 28 januari 2019, nr.
2019Z01411)
Vraag 1
Kent u het artikel ‘Lijst van haatincidenten tegen moskeeën’? [1]
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is de formele reactie van de regering op deze lijst van haatincidenten?
Antwoord 2
Het kabinet staat voor een inclusieve samenleving waar iedereen zich veilig
voelt om in vrijheid vorm te geven aan de eigen etnische, religieuze,
seksuele en culturele identiteit binnen de kaders van de rechtsstaat. Het
is zorgelijk dat een aantal Nederlandse moskeeën de afgelopen jaren mikpunt
was van discriminatoire en intimiderende acties. Het is daarom van belang
dat al het mogelijke wordt gedaan om deze (strafbare) incidenten te
voorkomen en in te grijpen wanneer deze zich voordoen. De provocerende
actie van afgelopen weekend bij de As-Soennah Moskee keur ik ook ten
zeerste af. Het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland 49 [2] waarschuwt ook dat zulk
gedrag polarisatie en radicalisering aanwakkert. Indien sprake is van
strafbare feiten kan een onderzoek worden gestart door het openbaar
ministerie.
Vraag 3
Welke concrete maatregelen zijn er in het kader van de beveiliging van
moskeeën genomen sinds de publicatie van het rapport van de Nationaal
Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) “Handreiking:
Veilige moskee”?
Antwoord 3
De ‘Handreiking: Veilige Moskee’ (2017) [3] bevat kennis, aanbevelingen en goede voorbeelden met als doel om de samenwerking tussen politie, gemeenten en moskeeën een impuls te geven in relatie tot de veiligheid van moskeeën. Deze drie partijen spelen op lokaal niveau een belangrijke rol als het gaat om de omgang met concrete spanningen en incidenten rondom moskeeën. Moskeeën hebben allereerst zelf een verantwoordelijkheid voor de veiligheid en daarnaast heeft de gemeente de verantwoordelijkheid om lokaal aanvullende maatregelen te nemen op basis van dreiging en risico, wanneer een moskee zelf hiertegen geen weerstand kan bieden. De gemeente kan lokaal het beste beoordelen welke eventuele maatregelen in specifieke omstandigheden passend en proportioneel zijn. Mij zijn geen signalen bekend dat de verschillende verantwoordelijkheden niet of onvoldoende worden ingevuld. Ik zie daarom geen aanleiding om op centraal niveau een overzicht bij te houden van de genomen maatregelen; dit levert mijns inziens geen bijdrage aan de veiligheid van de moskeeën.
Vraag 4
Hoeveel gemeenten hebben de maatregelen en de aanbevelingen uit de desbetreffende handreiking geïmplementeerd en hoeveel gemeenten niet?
Antwoord 4
Alle gemeenten hebben in 2017 de handreiking Veilige Moskee ontvangen.
Meerdere gemeenten zijn actief aan de slag (gegaan) om samen met de politie
en moskeeën de veiligheid te verbeteren. De inzet van de gemeenten
verschilt, omdat de specifieke lokale omstandigheden verschillen. Daarnaast
hebben moskeeën een eigen verantwoordelijkheid voor de veiligheid. Ik houd
niet bij welke maatregelen de verschillende gemeenten nemen. Dit is in lijn
met de verantwoordelijkheidsverdeling.
Vraag 5
Bent u bereid erop toe te zien dat de maatregelen en de aanbevelingen
uit de desbetreffende handreiking ook daadwerkelijk geïmplementeerd
worden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Zie mijn antwoord op vraag 3 en 4.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het over de schutting gooien van de veiligheidsmaatregelen van gebedshuizen naar gemeenten met een handleiding, onverantwoord is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
De NCTV en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
ontwikkelen in samenwerking met politie en verschillende koepels van
moskeeën gezamenlijk kennisproducten, zoals de handreiking, om gemeenten te
ondersteunen en informeren zodat zij lokaal passende en proportionele
maatregelen kunnen treffen. De NCTV heeft onder andere een rol in de
duiding van informatie van dreiging richting moskeeën, door middel van het
Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN). Het ministerie van SZW,
specifiek de Expertise-unit Sociale Stabiliteit (ESS), ondersteunt
gemeenten bij het omgaan met maatschappelijke spanningen en incidenten
gericht tegen moskeeën.
Vraag 7
Wat is volgens u de oorzaak van de toenemende incidenten tegen moskeeën?
Antwoord 7
In 2015 was er een piek zichtbaar in incidenten bij moskeeën. In de jaren
daarna, tot nu, is sprake van een afname van het aantal incidenten. De piek
was in de periode dat een grote groep migranten in Nederland asiel
aanvroegen en lijkt in belangrijke mate terug te voeren op de
maatschappelijke ophef over de komst en opvang van deze asielzoekers. De
islam en deze migranten werden door verschillende tegenstanders regelmatig
aan elkaar gelijkgesteld.[4]
In het antwoord op vraag 10 ga ik nader in op het huidige dreigingsbeeld in
de richting van moskeeën.
Vraag 8
Wat doet de regering concreet teneinde de voedingsbodem van dit soort
haatincidenten weg te nemen?
Vraag 9
Welke maatregelen zijn er genomen teneinde de dreiging van
extreemrechts, in de richting van moskeeën, tegen te gaan?
Antwoord vraag 8 en 9
Zoals aangegeven bij vraag 2 staat het kabinet voor een inclusieve
samenleving waarin geen plek is voor discriminatie, haat zaaien en geweld
tegen andersdenkenden. De overheid werkt aan het wegnemen van de
voedingsbodem voor radicalisering richting extremistisch gedachtegoed en
het behouden van een weerbare, veilige en democratische samenleving door
excessen als extremisme, vergaande polarisatie en maatschappelijke
spanningen tegen te gaan. Ik wil u hiervoor verwijzen naar de
kabinetsreactie naar aanleiding van publicaties over rechtsextremisme van 6
november 2018[5] en de brief
over het voorkomen van radicalisering, die de minister van SZW en ik uw
Kamer op 26 april 2018 hebben doen toekomen [6].
Vraag 10
Wat is op dit moment het dreigingsbeeld in de richting van moskeeën en
wat is uw verwachting over het dreigingsbeeld?
Antwoord 10
In de meeste recente Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland (DTN 49) [7] wordt ingeschat dat
Nederlandse extreemrechtse groeperingen vooral actief zijn met
intimiderende en radicale acties, maar er geen aanwijzingen zijn dat zij
gewelddadig zouden willen opereren. De focus van deze groeperingen blijft
gericht op acties tegen de vermeende islamisering van Nederland, de komst
van asielzoekers en het vermeende verlies van de Nederlandse identiteit.
Wat opvalt is dat sommige extreemrechtse groeperingen aan zelfvertrouwen
lijken te winnen, waardoor de kans op confrontatiegeweld (met bijvoorbeeld
extreemlinkse tegendemonstranten) en de dreiging tegen islamitische
objecten toeneemt. In algemene zin wordt ingeschat dat het overgaan tot
ernstig rechts-extremistisch geweld voornamelijk voorstelbaar is vanuit
snel radicaliserende groepjes of eenlingen. [8]
Vraag 11
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de vervolging van de
daders van de genoemde incidenten in het artikel?
Antwoord 11
Indien er sprake is van een strafbaar feit dan kan daarvan aangifte worden
gedaan bij de politie. Indien er een vermoeden bestaat dat strafbare feiten
worden gepleegd, kan hiernaar door politie en openbaar ministerie
strafrechtelijk onderzoek worden gedaan. Het past mij niet in Kamervragen
in te gaan op individuele casuïstiek.
Vraag 12
Bent u bereid financiële middelen beschikbaar te stellen voor de
beveiliging van moskeeën? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 12
Zoals gezegd zijn er geen signalen bekend dat de verschillende verantwoordelijkheden niet of onvoldoende worden ingevuld. Ik zie op basis van dreiging en risico geen aanleiding om te adviseren tot aanvullende beveiligingsmaatregelen of deze te financieren. Ik ben van mening dat betrokken organisaties en de overheid op dit moment gezamenlijk in staat zijn voldoende weerstand te bieden.
[1] http://www.republiekallochtonie.nl, 18 januari 2019: http://www.republiekallochtonie.nl/blog/achtergronden/lijst-met-haatincidenten-gericht-tegen-moskeeen-update-januari-2019
[2] Tweede Kamer; 2018-2019, 29 754 nr. 491
[3] De handreiking is een product van de landelijke werkgroep veiligheid moskeeën. Deelnemers aan de overleggen zijn het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), de politie, verschillende koepels van moskeeën en de islamitische gemeenschap.
[4] Tweede Kamer; 2018-2019, 29754-472
[5] Tweede Kamer; 2018-2019 29 754, nr. 472.
[6] Tweede Kamer; 2018-2019, 29 754, nr. 448.
[7] Tweede Kamer; 2018-2019, 29 754 nr. 491
[8] Tweede Kamer; 2018-2019, 29 754 nr. 468