Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid De Lange (VVD) over het nieuwsbericht Herstel van gebroken been is te meten, maar geldt dat ook voor een depressie? (2019Z00051).
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
Paul Blokhuis
Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid De Lange (VVD) over het nieuwsbericht Herstel van gebroken been is te meten, maar geldt dat ook voor een depressie?. (2019Z00051)
1
Heeft u kennisgenomen van het bericht ‘Herstel van gebroken been is te meten, maar geldt dat ook voor een depressie?’? 1)
Antwoord op vraag 1
Ja.
2
Wat vindt u van de uitspraken die worden gedaan in dit artikel? Bent u het eens met de stelling dat resultaten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) moeilijk meetbaar zouden zijn en kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord op vraag 2
Ik vind het belangrijk dat de ggz-sector werkt aan het inzichtelijk maken
van kwaliteit. De expertise hierover ligt in het veld. Ik heb er vertrouwen
in dat er voldoende kennis is opgebouwd om een beeld te geven van de
kwaliteit van geleverde ggz-zorg. Met die kennis en expertise werkt de
sector zelf ook aan meer inzicht in kwaliteit door bijvoorbeeld de
Alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg (Akwa).
3
Wat vindt u van het feit dat het aantal klinieken dat nog kwaliteitsinformatie aanlevert is teruggelopen van 230 naar 75? Deelt u de mening dat het hier gaat om een ongewenste ontwikkeling?
Antwoord op vraag 3
Door alle ontwikkelingen rondom ROM is het aantal ggz-aanbieders dat
ROM-data levert sterk teruggelopen. Dat is op zich begrijpelijk. Niettemin
is het wenselijk dat er een breed gedragen instrument komt ten behoeve van
kwaliteitsinformatie. Er wordt gewerkt aan een verbeterde systematiek.
Daarbij is het belangrijk om oog te houden voor draagvlak en validiteit.
Dat kost tijd. Akwa heeft mij geïnformeerd dat komend najaar een gedragen
indicatorenset klaar is. Tevens verwacht Akwa in het najaar gereed te zijn
om uitwisseling van kwaliteitsinformatie op basis van deze indicatoren te
kunnen ondersteunen, voor die informatie waarvoor de individuele patiënt
toestemming heeft gegeven.
4
Wat zijn hiervan de gevolgen voor de onderlinge vergelijking van de behandelresultaten tussen de ggz-instellingen in Nederland? Hoe verhoudt zich dit tot de ambitie om meer zicht te krijgen op de kwaliteit en doelmatigheid van de ggz?
Antwoord op vraag 4
Hoe meer ggz-aanbieders data aanbieden, hoe groter de validiteit van de
data en de analyses daarop. Daarom zou ik graag zien dat waar en wanneer
het kan aanbieders data aanleveren om zo nog beter aan kwaliteit te kunnen
werken. Daarbij is toestemming van de patiënt wenselijk zolang er nog geen
uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens is op de vraag of het gaat om
persoonsgegevens.
5
In welke mate gaat de Alliantie Kwaliteit in de GGZ (AKWA) die per 1 januari 2019 operationeel is ervoor zorgen dat de ggz-instellingen de kwaliteitsinformatie wel weer gaan aanleveren? Kunt u een beeld schetsen wanneer alle aanbieders deze wettelijk verplichte informatie gaan aanleveren?
Antwoord op vraag 5
Het aanleveren van deze gegevens is niet wettelijk verplicht. Akwa is samen
met partijen in de ggz bezig om de gewenste kwaliteitsindicatoren en
meetinstrumenten te benoemen, gekoppeld aan de verschillende
zorgstandaarden. Tevens is zij bezig de drempels tot het werken met
zorgstandaarden en kwaliteitsinformatie zo laag mogelijk te maken. Het
uitgangspunt is dat Akwa samen optrekt met samenwerkingsverbanden in het
ggz-veld om deze standaarden, indicatoren en meetinstrumenten toe te
snijden op de praktijk en op shared decision making tussen patiënt en
zorgprofessional. Een belangrijke rol wordt bijvoorbeeld verwacht van
zorgprofessionals die persoonlijk betrokken zijn geweest bij de
ontwikkeling van zorgstandaarden in het delen van hun ervaringen met
collega’s. Daarnaast hebben partijen in de ggz in het hoofdlijnenakkoord
voor de ggz met elkaar afspraken gemaakt over hoe zij wensen te werken aan
continue kwaliteitsverbetering en transparantie van kwaliteit.
6
In hoeverre gaat AKWA een bijdrage leveren aan het publiekelijk beschikbaar stellen van de behandelresultaten en daarmee mensen helpen die op zoek zijn naar de goede zorg op de juiste plek?
Antwoord op vraag 6
Bij de oprichting heeft Akwa vanuit de ggz-partijen de opdracht meegekregen
voor de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren en meetinstrumenten. In
eerste instantie zijn die bedoeld ter verdere verbetering van de
individuele behandeling en als informatie om van te leren ten behoeve van
bredere kwaliteitsverbetering. Vervolgens zal bekeken worden in welke mate
de informatie van deze indicatoren en meetinstrument ook bruikbaar en
inzetbaar te maken is voor transparantie van kwaliteit, bijvoorbeeld ter
ondersteuning van de keuzes voor een patiënt.
7
Wanneer verwacht u een uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens over het onderzoek naar de databank van de ggz? Heeft dit nog consequenties voor AKWA?
Antwoord op vraag 7
Het is nog onduidelijk wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens uitspraak zal doen over het onderzoek. De uitkomst zal betrekking hebben op de vraag of het gaat om persoonsgegevens.
Akwa heeft mij geïnformeerd te zullen werken met expliciete toestemming van
de patiënt.
8
Wat gaat u in de tussentijd doen om te stimuleren dat ggz-instellingen weer gegevens gaan uitwisselen en daarmee zicht krijgen op de kwaliteit en doelmatigheid van behandelingen?
Antwoord op vraag 8
Ik vind het belangrijk dat er meer inzicht komt in de kwaliteit van geestelijke gezondheidszorg. Tegelijk is het belangrijk dat er draagvlak is voor de manier waarop dit inzicht wordt verkregen, om te garanderen dat de informatie ook daadwerkelijk gebruikt wordt ten behoeve van verbetering van kwaliteit. Een tijdige maar toch ook zorgvuldige manier om hiernaartoe te werken is daarbij van essentieel belang. In gesprek met partijen over dit onderwerp zal ik het belang van het aanleveren van data actief onder de aandacht brengen, om zo nog meer aan kwaliteit te kunnen werken en ik vraag partijen om dit te stimuleren en te faciliteren, alsook drempels weg te nemen waar nodig. Zoals we in het hoofdlijnenakkoord GGZ met partijen hebben afgesproken.