Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht ‘Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt’

Bijlage 1 Beantwoording Kamervragen

Op 18 januari 2019 ontving ik de volgende vragen.

· Vragen van het lid Schonis (D66) over het bericht ‘Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt’

· Aanvullende vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) over het bericht ‘Merwedebrug in 2016 bijna ingestort’.

· Aanvullende vragen van het lid Laçin (SP) over het bericht dat de Merwedebrug nog maar 6 dagen restlevensduur had.

In deze bijlage bij mijn brief naar aanleiding van het ordedebat beantwoord ik bovengenoemde vragen.

Beantwoording vragen van het lid Schonis (D66) over het bericht ‘Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt’

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht ‘Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt’? [1]

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Is een restlevensduur van zes dagen een levensduur die volgens u als veilig bestempeld kan worden? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 2

Voorafgaande aan de sluiting van de Merwedebrug voor vrachtverkeer heeft er een uitgebreid traject plaatsgevonden van inspecties en berekeningen. Met deze berekeningen kan het moment van bereiken van het einde van de restlevensduur worden aangegeven. Hierbij worden ruime veiligheidsmarges gehanteerd. Dit betekent dat de brug op het moment van einde levensduur constructief nog veilig genoeg is, maar dat de brug mogelijk op termijn niet meer aan de veiligheidsnormen voldoet. Het betekent niet dat de brug daadwerkelijk bezwijkt.

Wel dienen passende maatregelen te worden genomen om ook op termijn aan de vereiste veiligheidsnormen te blijven voldoen. Gedurende het traject staat de veiligheid voor de weggebruiker altijd voorop.

Vraag 3

Bij welke levensduur dan wel restlevensduur valt een brug of kunstwerk binnen een verhoogd risicoprofiel en wordt overgegaan tot versterking?

Antwoord 3

Het Bouwbesluit schrijft, voor bestaande bouw, voor hoe om dient te worden gegaan met de bepaling van de restlevensduur van bruggen. Met berekeningen kan het moment van bereiken van het einde van de restlevensduur worden aangegeven. Hierbij worden ruime veiligheidsmarges gehanteerd. De brug is op dat moment constructief nog veilig genoeg, maar voldoet mogelijk op termijn niet meer aan de ruime veiligheidsnormen. Vanaf dat moment wordt overgegaan naar een verhoogd inspectieregime. Daarnaast kan besloten worden tot versterking of vervanging, bijvoorbeeld als dat op de langere termijn rendabel is of als reparaties op langere termijn niet meer afdoende zouden kunnen zijn. Dit wordt onder andere beoordeeld en uitgevoerd in het programma “Vervanging en Renovatie”.

Vraag 4

Is dit aanleiding voor een onderzoek naar de restlevensduur van andere bruggen en kunstwerken?

Antwoord 4

Naar aanleiding van de afsluiting van de Merwedebrug is het onderzoek naar de strategische bruggen in Nederland versneld uitgevoerd. Hierover bent u geïnformeerd in de brief “Onderhoud Strategische Bruggen Hoofdwegennet” van 10 juli 2017. De daarin benoemde vervolgacties worden uitgevoerd binnen het reguliere inspectie- en onderhoudsprogramma en binnen het programma Vervanging en Renovatie.

Vraag 5

Deelt u de mening dat een actieplan voor langdurig onderhoud van bruggen en/of kunstwerken nodig is? Zo ja, wanneer komt dat actieplan?

Antwoord 5

Dit actieplan is er al met het programma Vervanging en Renovatie van Rijkswaterstaat en het inspectieprogramma waarbinnen het onderhoud is geborgd.



[1] NOS.nl, 17 januari 2019, 'Merwedebrug was bijna ingestort, Nederland aan ramp ontsnapt' (https://nos.nl/artikel/2267818-merwedebrug-was-bijna-ingestort-nederland-aan-ramp-ontsnapt.html