2018Z24779
Vragen van de leden Ziengs (VVD) en Amhaouch (CDA) aan de staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘Meer NS-treinen stranden
op hsl’. (ingezonden 27 december 2018)
1
Heeft u kennisgenomen van het bericht ‘Meer NS-treinen stranden op hsl’? 1)
2
Is het bericht juist dat in oktober 48 treinen ongepland tot stilstand
kwamen tijdens hun rit? Zo ja, kunt u de toename verklaren?
3
Kunt u toelichten hoe het mogelijk is dat door softwareproblemen in
locomotieven het aantal gestrande treinen op de hogesnelheidslijn het
afgelopen jaar is toegenomen? Waarom zijn deze problemen door goed testen
niet voorkomen en waarom zijn de problemen sinds mei 2018 juist toegenomen?
4
Hoeveel procent van alle incidenten die in 2018 hebben plaatsgevonden
zullen niet meer voorkomen door de software-update waarmee wordt beoogd
strandingen met forse vertragingen of uitval van ritten te voorkomen?
5
Wanneer is of wordt deze software-update uitgevoerd?
6
Wat is de impact van al deze verstoringen op de gestelde kpi’s (kritische
proces indicatoren) voor zowel NS als ProRail? Welke zijn dit, waarbij
worden de streefwaarden nog wel gehaald en welke gestelde streefwaarden
worden voor 2018 niet gehaald?
7
Kunt u aangeven of de Eurostar die gebruik maakt van de hogesnelheidslijn
ook met dezelfde problematiek kampt? Zo nee, waarom niet?
8
Kunt u aangeven of de Thalys die gebruik maakt van de hogesnelheidslijn ook
met dezelfde problematiek kampt? Zo nee, waarom niet?
9
Kunt u bevestigen dat machinisten onder druk staan op dit traject, waardoor
ze zich ziek melden?
10
Kunt u aangeven welke trainingen machinisten ontvangen voordat zij op dit
traject mogen rijden en in hoeverre zij hierna nog ondersteund worden?
11
Kunt u aangeven wat NS sinds het bekend worden van de problematiek
ondernomen heeft om de problemen op te lossen? Wanneer denkt u dat de
problemen achter de rug zijn?
12
Hoe wordt voorkomen dat de problemen tot eind 2021 blijven voortduren,
tegen de achtergrond dat vanaf eind 2021 de nieuwe treinen in gebruik
worden genomen?
13
Cijfers van ProRail laten zien dat de reizigerspunctualiteit – het
percentage treinreizen met minder dan vijf minuten vertraging – is gedaald
van 88,5 in januari naar 80 in oktober; welke gevolgen hebben de cijfers
van ProRail, die laten zien dat de reizigerspunctualiteit – het percentage
treinreizen met minder dan vijf minuten vertraging – is gedaald van 88,5 in
januari naar 80 in oktober, voor de kpi’s op de hogesnelheidslijn?
1) https://www.telegraaf.nl/nieuws/2941694/meer-ns-treinen-stranden-op-hsl