2018Z23259
Vragen van de leden Kuiken en Asscher (beiden PvdA) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het met nepnieuws beïnvloeden van verkiezingen (ingezonden 7 december 2018)
1
Kent u het bericht ‘Brussel wapent zich tegen nepnieuws’? 1) en het bericht
‘Ex-cameraman Cees (46) runde een nepnieuwsfabriek met een
miljoenenpubliek’ 2)
2
Deelt u de zorgen van de Europese Commissie dat techbedrijven gebruikt
worden om met nepnieuws verkiezingen te beïnvloeden? Zo ja, waarom? Zo nee,
waarom niet?
3
Deelt u de mening dat het beïnvloeden van verkiezingen via sociale media
zich ook op Nederlandse kiezers kan richten? Zo ja, over welke signalen,
dat dit het geval is of kan worden, beschikt u en wat gaat u daar concreet
tegen doen? Zo nee, waarom zou dit probleem aan Nederland voorbij gaan?
4
Wat is het 'snelle-waarschuwingssysteem' dat in maart operationeel moet
zijn om beïnvloeding van Europese verkiezingen tegen te gaan? Hoe werkt
het? Wie is er verantwoordelijk voor?
5
Wat zijn de “samenwerkingsverbanden tussen internetplatforms,
universiteiten en nieuwsorganisaties als het gaat om factchecken” waar u
voorstander van bent? Hoe werken die in de praktijk? Wat betekenen die op
dit moment voor het daadwerkelijk bestrijden van nepnieuws?
6
Deelt u de mening dat uit het bericht over een ex-cameraman, die jarenlang
ongestoord op Facebook nepnieuws kon plaatsen, opnieuw aantoont dat
Facebook niet in staat is gebleken om structureel nepnieuws te
verwijderen?2) Zo nee, waarom deelt u die mening niet?
7
Deelt u de mening dat, gezien het feit dat eerdere beloften van
bijvoorbeeld Facebook om beter tegen nepnieuws op te treden op zijn minst
niet het beoogde effect hebben gehad, het maken van vrijblijvende afspraken
met social media bedrijven geen zin heeft? Zo ja, waarom en welke
conclusies verbindt u hieraan? Zo nee, waarom niet?
8
Deelt u de mening dat, als zelfregulering van de branche ook op termijn
niet blijkt te werken, er dan regels met afdwingbare afspraken, handhaving
en eventueel sancties moeten worden opgesteld over hoe social media
bedrijven gedwongen kunnen worden effectiever tegen nepnieuws op te treden?
Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
1) Volkskrant, 6 december 2018, p.10
2)
https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpuntplus/facebook-nepnieuws-verspreiding/