De behandeling van assistentiehonden door luchtvaartmaatschappijen

2018Z20637

Vragen van de leden Bergkamp en Paternotte (beiden D66) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over de behandeling van assistentiehonden door luchtvaartmaatschappijen. (ingezonden 9 november 2018)

1
Bent u bekend met het document ‘Reizen met uw assistentiehond’ van KLM? 1)

2
Hoe wordt in Nederland vastgesteld of een hond een assistentiehond is? Klopt het dat er in Nederland geen officieel accreditatie systeem is voor assistentiehonden zelf? Hoe wordt hier in de praktijk mee omgegaan?

3
Welke aanvullende informatie, waarnaar verwezen wordt onder de kop ‘Omstandigheden waaronder uw hond kan worden geweigerd’, kan door KLM gevraagd worden om te bevestigen dat het een assistentiehond betreft? Hoe verhoudt dit zich tot het ‘toelaten van assistentiehonden’ conform artikel 2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte?2) Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?

4
Naar welke details van de training van assistentiehonden, waarnaar verwezen wordt op het ‘Aanvraagformulier Hulphond in de cabine’3), kan gevraagd worden door KLM personeel? Vinden de ministers het redelijk dat een assistentiehond gebruiker van deze details op de hoogte dient te zijn? Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?

5
Hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met situaties wanneer er geen geschikte ruimte gevonden kan worden voor een assistentiehond? Klopt het dat assistentiehonden dan in het ruim vervoerd worden? Vindt u dit wenselijk?

6
Hoe verhoudt de passage “assistentiehonden in training voldoen nog niet direct aan de juridische definitie van een assistentiehond’1 zich tot de ‘assistentiehond” in artikel 2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte? Is deze passage niet in strijd met het bovengenoemde wetsartikel? Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?

7
Betekent de passage “KLM is niet verplicht om een andere passagier op een vlucht te weigeren om een passagier met een assistentiehond te kunnen plaatsen”, dat iemand met een assistentiehond geweigerd kan worden? In welke situaties? Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?


8
Wat vindt u van het verschil in aanvraagformulieren voor en behandeling van ‘hulphonden’ en ‘emotionele assistentiehonden’?4) Klopt het dat beide honden vallen onder de term ‘assistentiehond’ zoals vermeld in artikel 2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte? Is dit verschil toegestaan? Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?

9
Wordt er op Nederlandse luchthavens onderscheid gemaakt tussen luchtvaartmaatschappijen en de wijze waarop zij omgaan met assistentiehonden op basis van het land waar zij geregistreerd zijn?

10
Deelt u de mening dat er een Europese oplossing moet komen om te voorkomen dat passagiers met assistentiehonden in onwenselijke situaties terechtkomen?

11
Bent u bereid om in gesprek te gaan met luchtvaartmaatschappijen, assistentiehond-organisaties en Ieder(in) over de informatievoorziening over en de behandeling van (mensen met) een assistentiehond? Zo ja, kunt u de uitkomsten hiervan voor het jaarlijkse debat over toegankelijkheid sturen? Zo nee, waarom niet?

1) https://www.klm.com/travel/nl_nl/images/Reizen-met-uw-assistentiehond_tcm541-723178.pdf

2) https://wetten.overheid.nl/BWBR0014915/2017-01-01

3) https://www.klm.com/travel/nl_nl/images/Aanvraagformulier-Hulphond-Jan-2018_tcm541-723180.pdf

4) https://www.klm.com/travel/nl_nl/images/Aanvraagformulier-Emotionele-Assistentiehond-Jan-2018_tcm541-723179.pdf

Indiener(s)