2018Z20637
Vragen van de leden Bergkamp en Paternotte (beiden D66) aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over de behandeling van assistentiehonden door luchtvaartmaatschappijen. (ingezonden 9 november 2018)
1
Bent u bekend met het document ‘Reizen met uw assistentiehond’ van KLM? 1)
2
Hoe wordt in Nederland vastgesteld of een hond een assistentiehond is?
Klopt het dat er in Nederland geen officieel accreditatie systeem is voor
assistentiehonden zelf? Hoe wordt hier in de praktijk mee omgegaan?
3
Welke aanvullende informatie, waarnaar verwezen wordt onder de kop
‘Omstandigheden waaronder uw hond kan worden geweigerd’, kan door KLM
gevraagd worden om te bevestigen dat het een assistentiehond betreft? Hoe
verhoudt dit zich tot het ‘toelaten van assistentiehonden’ conform artikel
2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of
chronische ziekte?2) Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
4
Naar welke details van de training van assistentiehonden, waarnaar verwezen
wordt op het ‘Aanvraagformulier Hulphond in de cabine’3), kan gevraagd
worden door KLM personeel? Vinden de ministers het redelijk dat een
assistentiehond gebruiker van deze details op de hoogte dient te zijn? Hoe
gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
5
Hoe gaan luchtvaartmaatschappijen om met situaties wanneer er geen
geschikte ruimte gevonden kan worden voor een assistentiehond? Klopt het
dat assistentiehonden dan in het ruim vervoerd worden? Vindt u dit
wenselijk?
6
Hoe verhoudt de passage “assistentiehonden in training voldoen nog niet
direct aan de juridische definitie van een assistentiehond’1 zich tot de
‘assistentiehond” in artikel 2, tweede lid, van de Wet gelijke behandeling
op grond van handicap of chronische ziekte? Is deze passage niet in strijd
met het bovengenoemde wetsartikel? Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen
hiermee om?
7
Betekent de passage “KLM is niet verplicht om een andere passagier op een
vlucht te weigeren om een passagier met een assistentiehond te kunnen
plaatsen”, dat iemand met een assistentiehond geweigerd kan worden? In
welke situaties? Hoe gaan andere luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
8
Wat vindt u van het verschil in aanvraagformulieren voor en behandeling van
‘hulphonden’ en ‘emotionele assistentiehonden’?4) Klopt het dat beide
honden vallen onder de term ‘assistentiehond’ zoals vermeld in artikel 2,
tweede lid, van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of
chronische ziekte? Is dit verschil toegestaan? Hoe gaan andere
luchtvaartmaatschappijen hiermee om?
9
Wordt er op Nederlandse luchthavens onderscheid gemaakt tussen
luchtvaartmaatschappijen en de wijze waarop zij omgaan met
assistentiehonden op basis van het land waar zij geregistreerd zijn?
10
Deelt u de mening dat er een Europese oplossing moet komen om te voorkomen
dat passagiers met assistentiehonden in onwenselijke situaties
terechtkomen?
11
Bent u bereid om in gesprek te gaan met luchtvaartmaatschappijen,
assistentiehond-organisaties en Ieder(in) over de informatievoorziening
over en de behandeling van (mensen met) een assistentiehond? Zo ja, kunt u
de uitkomsten hiervan voor het jaarlijkse debat over toegankelijkheid
sturen? Zo nee, waarom niet?
1) https://www.klm.com/travel/nl_nl/images/Reizen-met-uw-assistentiehond_tcm541-723178.pdf
2) https://wetten.overheid.nl/BWBR0014915/2017-01-01
3) https://www.klm.com/travel/nl_nl/images/Aanvraagformulier-Hulphond-Jan-2018_tcm541-723180.pdf