2018Z19155
Vragen van de leden Karabulut (SP) en Belhaj (D66) aan de staatssecretaris van Defensie over aanhoudend gebruik chroom-6 bij de koninklijke Luchtmacht(ingezonden 25 oktober 2018)
1
Klopt het dat sinds 2012 High Solid Primer, een grondverf, bij de
Nederlandse luchtmacht wordt gebruikt en dat deze verf een dubbele
hoeveelheid chroom-6 bevat dan een eerder gebruikte verf? 1) Zo nee, hoe
zijn dan de feiten?
2
Herinnert u zich uw belofte dat u ‘zal bezien of gezamenlijk met
bondgenoten naar oplossingen kan worden gezocht’? 2) Heeft u dat inmiddels
gedaan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is de stand van zaken?
3
Is het waar dat België geen chroom-6 meer gebruikt, zoals kan worden
afgeleid uit de beraadslagingen van het Belgische parlement? Zo nee, hoe
zijn dan de feiten? 3) Was u bekend met de Belgische positie en wat is uw
oordeel hierover?
4
Is het tevens waar dat Noorwegen grondverven gebruiken zonder chroom-6? 4)
Zo nee, wat zijn dan de feiten?
5
Wat weerhoudt u ervan de verf of verven die in Noorwegen en België worden
gebruikt ook te gaan gebruiken? Kunt u melden wat de verhoging van de
kosten in gebruik en onderhoud zal zijn als u chroom-6-vrije verf zou gaan
gebruiken?
6
Is het waar dat u werkt aan een roadmap om chroom-6-vrije verf te gaan
gebruiken? Wanneer voorziet dit plan in het gebruik van chroom-6 vrije verf
bij Defensie?
7
Kunt u de Kamer de technische gegevens doen toekomen van het gebruik van de
huidige coatings met de dubbele hoeveelheid Chroom-6? Voldoet Defensie aan
de door Sociale Zaken en Werkgelegenheid gestelde grenswaarde?
8
Wat is er gedaan met de door defensiemedewerkers en interne arbodienst
geuite zorgen over de aanwezigheid van een dubbele hoeveelheid chroom-6 in
de coatings?
9
Klopt het beweerde dat het personeel is geïnstrueerd om de verf dunner te
spuiten om risico’s te verminderen waardoor de hoeveelheid chroom-6
ongeveer gelijk blijft? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot de signalen van
het defensiepersoneel dat dit niet het geval zou zijn?
10
Is het waar dat indien er geen gecertificeerde verf gebruikt wordt, men
niet mag vliegen? Is het tevens waar dat de Militaire Luchtvaart Autoriteit
(MLA) dit bepaalt? 5) Zo ja, betekent dit dat indien niet voldaan wordt aan
de regelgeving van de MLA men per definitie en onder geen beding mag
vliegen?
11
Kunt u aangeven om wat voor soort ‘bureaucratie’ het gaat als gesteld wordt
dat ‘gesprekken over een alternatief zijn stilgevallen’ en besloten is geen
vervolgonderzoek te starten? Zo ja, betreft het hier een gebrek aan
afstemming of een gebrek aan middelen of personeel? 6)
12
Bent u bereid deze en eerder door ons gestelde vragen over chroom-6 voor het algemeen overleg Chroom-6 bij Defensie op 7 november 2018 te beantwoorden? 7)
1) Dubbel zoveel giftig chroom-6 in nieuwe verf Defensie, Nieuwsuur, 21 oktober 2018
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2255843-dubbel-zoveel-giftig-chroom-6-in-nieuwe-verf-defensie.html
2) Kamerstuk 34 775-X, nr. 133, Brief 28 juni 2018
‘Omdat we hierbij afhankelijk zijn van onder andere buitenlandse leveranciers van materieel zullen we bezien of gezamenlijk met bondgenoten naar oplossingen kan worden gezocht.’
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34775-X-133.html
3) Verslag van de Commissie voor de landsverdediging Belgisch Parlement, d.d. 18 maart 2015 https://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/54/ic119x.pdf en verslag van de Commissie voor de Landsverdediging 27 juni 2018. https://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/54/ic936x.html . Zowel uit het verslag van de Belgische Commissie voor Landsverdediging van 18 maart 2015 als uit het verslag van 27 juni 2018 blijkt dat de Belgische regering aangeeft geen chroom-6 meer te gebruiken maar een alternatieve verf heeft gevonden. Zie antwoord op vragen van Alain Top, Belgisch kamerlid, d.d. 18 maart 2015 van de Belgische minister Steven Vandeput; “De Belgische Defensie heeft inderdaad ooit met verven gewerkt die chroom-6 bevatten. De stof werd in alle schilderwerkplaatsen gebruikt waar bescherming tegen corrosie van systemen vervaardigd uit metaal nodig was. Eind jaren negentig, toen al, werd het gebruik van chromaathoudende grondlagen volledig gebannen voor landsystemen en vervangen door chromaatvrije grondlagen. Voor sommige andere systemen, zoals vliegtuigen, konden die vervangers tot in 2013 echter niet het vereiste beschermingsniveau tegen corrosie bereiken. Sinds 2013 heeft de verfindustrie wel een gelijkwaardige vervanger voor chroomhoudende grondlagen in productie. Die gebruiken wij ook vandaag.”
Op 27 juni 2018 werden eveneens vragen gesteld over chroom-6 door Alain Top aan minister Vandeput waarbij hij antwoordde; “Voor vliegtuigen bestonden er tot 2013 geen vervangende producten die het vereiste beschermingsniveau tegen corrosie konden bereiken. Pas sinds 2013 heeft de verfindustrie een gelijkwaardige vervanger. Deze wordt dan ook sinds 2014 door Defensie aangewend. Vandaag worden dus geen chromaathoudende verven meer toegepast bij Defensie.”
4) Dubbel zoveel giftig chroom-6 in nieuwe verf Defensie, Nieuwsuur, 21 oktober 2018
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2255843-dubbel-zoveel-giftig-chroom-6-in-nieuwe-verf-defensie.html
5) Nieuwsuur, 21 oktober 2018
6) Nieuwsuur, 21 oktober 2018
7) https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2018Z17142.html