Doorvoer van militaire goederen via Schiphol en anderen Nederlandse havens

2018Z17273

Vragen van het lid Karabulut (SP) aan de ministers van Buitenlandse Zaken, Voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, van Financiën en van Justitie en Veiligheid over doorvoer van militaire goederen via Schiphol en anderen Nederlandse havens. (ingezonden 1 oktober 2018)

1

Klopt het dat de afgelopen anderhalf jaar vijf luchtvaartbedrijven op Schiphol zijn beboet voor het illegaal uit- en vervoeren van strategische goederen: van drones tot straaljageronderdelen? Zo ja, kunt een overzicht geven van deze gevallen? Zo nee, hoe zijn dan de feiten? Kunt u een overzicht geven van de veroordelingen sinds 2013 die tegen vervoerbedrijven zijn uitgesproken? 1)

2

Kunt u een overzicht geven per jaar van het aantal onderzoeken sinds 2013 dat voor de rechter is gebracht over doorvoer van strategische goederen (militaire en dual-use goederen) door het openbaar ministerie (OM)?

3

Hebt u cijfers, van de Douane of andere opsporingsdiensten, van het aantal militaire of dual-use goederen dat wel degelijk is doorgevoerd in Schiphol of andere (lucht- of zee) havens zonder de daarvoor benodigde vergunningen? Kunt u deze aan de Kamer sturen?

4

Klopt het dat het OM heeft gekozen voor een hardere aanpak? Wanneer is dat beleid ingezet, wat was de directe aanleiding? Wat zijn de gevolgen van deze aanpak? Welk doel hebt u hiermee gesteld?

5

Kunt u bevestigen dat op 16 juli 2017 militaire goederen, namelijk onderdelen van het Dagaie-raketafweersysteem, naar Saoedi-Arabië zijn doorgevoerd? Zo ja, hebt u daarover nog stappen genomen? Zo ja, welke? Hoeveel zendingen aan Saoedi-Arabië zijn onderschept sinds 2013?

6

Beschikken het OM, de douane dan wel andere relevante diensten over voldoende capaciteit

om illegale doorvoer te voorkomen? Zo nee, wat hebt u nodig?

7

Wat zijn de formele afspraken die de douane heeft met overslagbedrijven?

8

Deelt u de vrees van een bevoegde officier van justitie dat het van kwaad tot erger gaat, uitgedrukt als ‘straks zitten we hier over een half jaar weer omdat er chemicaliën naar Syrië zijn uitgevoerd’? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen neemt u om de taken die bedrijven hebben bij het opsporen van illegale doorvoer te verbeteren? Kunt u dat toelichten?


1) ‘Volgende keer zijn het chemicaliën voor Syrië’, De Groene Amsterdammer, 26 september 2018. https://www.groene.nl/artikel/volgende-keer-zijn-het-chemicalien-voor-syrie

Indiener(s)