2018Z16634
Vragen van de leden Van Raan en Ouwehand (beiden PvdD) aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de groeiplannen van Eindhoven Airport en de gevolgen voor de natuur. (ingezonden 24 september 2018)
1
Kent u de berichten ‘Uitbreiding Eindhoven Airport lijkt onmogelijk’, ‘Werd
een kritisch rapport over de groei van vliegveld Eindhoven verzwegen? en
‘Rek in milieuregels rond Eindhoven Airport’? 1)2)3)
2
Kunt u bevestigen dat, in de context van de toch al enorme milieuvervuiling
in Oost-Brabant, alle voorliggende groeiscenario’s van Eindhoven Airport
gepaard zullen gaan met een toename van de uitstoot van o.a.
koolstofdioxide, stikstof en (ultra)fijnstof? Zo nee, waarom niet?
3
Onderschrijft u dat daarmee alle voorliggende groeiscenario’s van Eindhoven
Airport haaks staan op onze verplichting om Natura 2000-gebieden te
beschermen?
4
Kunt u bevestigen dat uitbreiding van Eindhoven Airport bovendien niet
mogelijk is vanwege een gebrek aan ‘ontwikkelruimte’ in het Programma
Aanpak Stikstof (PAS)?
5
Hoe verhoudt de voorgenomen uitbreiding van Eindhoven Airport zich tot de
bescherming van Natura 2000-gebieden krachtens de Vogel- en
Habitatrichtlijn?
6
Wat zijn de kritische depositiewaarden in de Natura2000-gebieden
Maasduinen, Leenderbos, Groote Heide en De Plateaux, Weerter en
Budelerbergen en Ringselven, de Veluwe, Rijntakken, Brabantse Wal,
Savelsbos, Bemelerberg en Schiepersberg, De Wieden, Lieftinghsbroek,
Brunssummerheide, Geuldal, Vecht- en Beneden Reggegebied? Wat zijn de
feitelijke depositiewaarden in deze gebieden?
7
Welke effecten op de natuur hebben deze overschrijdingen van de
grenswaarden voor de stikstofdepositie?
8
Hoelang is de herstelperiode nu al voor de beschermde natuursoorten en
hoelang gaat de herstelperiode worden als de extra depositie door de
uitbreiding van Eindhoven Airport er nog eens bovenop komt?
9
Kunt u aangeven wat de beschikbare ‘ontwikkelruimte’ per bij vraag 6
genoemde Natura2000-gebied is voor prioritaire projecten? Hoe verhoudt zich
deze tot de extra vervuiling veroorzaakt door uitbreiding Eindhoven
Airport?
10
Erkent u dat het, terwijl het Europese Hof zich binnenkort zal uitspreken
over de systematiek van het PAS, zeer onlogisch zou zijn de vervuilende
uitbreiding van Eindhoven Airport in een al zwaar overbelast gebied te
faciliteren door het aan te wijzen als prioritair project?
11
Klopt het dat bij het publiceren van de rapporten over Eindhoven Airport op
de website ‘Samen op de hoogte’ het kritische milieurapport van Royal
HaskoningDHV, waaruit kan worden opgemaakt dat groei van Eindhoven Airport
om milieuredenen niet mogelijk is, aanvankelijk niet op de website is
geplaatst? Zo ja, waarom is een dergelijk kritisch rapport langer
achtergehouden dan de andere rapporten?
12
Erkent u dat deze gang van zaken – het achterhouden van kritische rapporten
en het mogelijk verlenen van uitzonderingen op milieuregels – wederom de
suggestie wekt dat groei van de luchtvaart structureel wordt verkozen boven
het beschermen van natuur en omwonenden? Zo nee, waarom niet?
13
Welke invloed hebben de nu uitgebrachte rapporten op het vervolg van het
proces omtrent de ontwikkeling van Eindhoven Airport na 2019?
1) Eindhovens Dagblad, 20 september 2018 ( https://www.ed.nl/eindhoven/uitbreiding-eindhoven-airport-lijkt-onmogelijk~abee3d00/ )
2) Website EenVandaag, 20 september ( https://eenvandaag.avrotros.nl/item/werd-een-kritisch-rapport-over-de-groei-van-vliegveld-eindhoven-verzwegen/ )
3) Eindhovens Dagblad, 21 september 2018 ( https://www.ed.nl/airport/rek-in-milieuregels-rond-eindhoven-airport~aa7aaeb2/ )