2018Z13907
Vragen van de leden Omtzigt, Van der Molen (beiden CDA), Voordewind (CU) en Özdil (GroenLinks) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de hogeschool Saxion, die een stuk over de Aramese genocide niet plaatst omdat er ophef en discussie over is in Nederland. (ingezonden 10 juli 2018)
1
Heeft u kennisgenomen van het artikel 'Saxion houdt stuk over documentaire
Aramese genocide tegen'? 1)
2
Heeft u kennisgenomen van de verklaring van Saxion waarin onder andere
staat: “De hoofdredactie van het onafhankelijk magazine Sax van hogeschool
Saxion heeft in de winter van 2017/2018, na uitgebreid beraad, zelf
besloten een interview met studente Shayno Numansen (toen) niet te
plaatsen. De overwegingen die hierbij aan de orde waren:
- Een afstudeeropdracht van een minor (over de Aramese genocide) werd niet door de omroep EO uitgezonden, hetgeen oorspronkelijk wel de bedoeling was.
- De veiligheid van de studente in een periode van ophef en discussie over de erkenning van de Aramese genocide in Nederland.” 2)?
3
Bent u ervan op de hoogte dat de Armeense genocide (inclusief de Aramese
genocide), zowel academisch als politiek internationaal breed is erkend,
zodat de omschrijving genocide niet omstreden is, ten minste buiten
Turkije?
4
Deelt u de mening dat ophef en discussie geen reden kunnen zijn om over
historische feiten niet te spreken of te schrijven?
5
Bent u ervan op de hoogte dat vooruitgang in de wetenschap juist plaats kan
vinden omdat je juist discussie voert, omdat je bestaande ideeën altijd ook
weer kunt bediscussiëren?
6
Bent u ervan op de hoogte dat de Westerse wetenschap juist vooruitgang
boekte door de academische vrijheid en doordat bijvoorbeeld mensen als
Copernicus en Galileo het geocentrisch wereldbeeld konden aanvechten?
7
Bent u ervan op de hoogte dat Galileo ook daarna wetenschap kon blijven
bedrijven, doordat hij zijn boek (Discorsi e Dimostrazioni Matematiche
Intorno a Due Nuove Scienze) wel kon uitgeven in Nederland en dat het niet
geweigerd werd omdat er elders (bijvoorbeeld in Rome) heel veel ophef over
kon en zou ontstaan?
8
Bent u ervan op de hoogte dat de Koninklijke Nederlandse Academie voor
Wetenschappen (KNAW) nog in 2016 zich heel helder uitsprak voor academische
vrijheid in Turkije? 3)
9
Bent u bereid om aan Saxion duidelijk te maken dat ophef over de Armeense
en Aramese genocide geen enkele reden kan zijn om er niet over te spreken
en te publiceren en dat dit het Nederlands hoger onderwijs onwaardig is?
10
Bent u bereid om met de KNAW, de Vereniging Samenwerkende Nederlandse
Universiteiten (VSNU) en de Vereniging Hogescholen overleg te hebben en
samen een verklaring uit te doen over de grote waarde en de bescherming van
academische vrijheid en vrijheid van meningsuiting aan het hoger onderwijs
in Nederland?
11
Deelt u de mening dat in situaties wanneer “publicatie zou mogelijk kunnen
leiden tot o.a. (heftige) reacties op social media (zoals geformuleerd door
Saxion), de onderwijsinstelling juist pal voor de vrijheid van
meningsuiting van de betreffende student hoort te staan en de nodige steun
hoort te geven in plaats van de publicatie tegenhouden? Zo niet, waarom
niet?
1)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2269952/saxion-houdt-stuk-over-documentaire-aramese-genocide-tegen
2)
https://www.saxion.nl/nieuws/2018/07/artikel-telegraaf
3)
https://www.knaw.nl/nl/actueel/nieuws/knaw-beklemtoont-belang-van-academische-vrijheid-in-turkije