2018Z13815
Vragen van de leden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) aan de staatssecretaris
van Financiën over het bericht ‘Belastingtelefoon slecht bereikbaar’.
(ingezonden 9 juli 2018)
1
Bent u bekend met het bericht ‘Belastingtelefoon slecht bereikbaar’? 1)
2
Hoe komt het dat de Belastingtelefoon slecht bereikbaar is?
3
Hoe vallen de hier beschreven ervaringen te rijmen met de goede
kwaliteitcijfers uit de halfjaarsrapportage en zijn deze indicatoren en
normen wel valide en betrouwbaar genoeg?
4
Kunt u voor de afgelopen maanden per maand aangeven wat de statistieken
waren over bereikbaarheid?
5
Kunt u de precieze definitie geven van die bereikbaarheidscijfers?
6
Kunt u aangeven wat er gebeurt in de statistieken met telefoontjes waar
mensen niet tot het systeem doordingen, na een tijd uit de wachtrij gegooid
worden en of zelf na een tijd ophangen omdat ze te lang wachten?
7
Kunt u aangeven hoeveel klachten er binnenkomen over de Belastingtelefoon?
8
Hoe valt de bewering van de Belastingdienst, dat het slechte resultaat te
wijten was aan het ‘verhoudingsgewijs grotere aantal telefoontjes’, te
rijmen met de opmerkingen in de 21e halfjaarsrapportage dat het aantal
telefoontjes de laatste tijd juist 3 miljoen lager was dan verwacht? Wat
verklaart deze stijging?
9
Was er te anticiperen op deze stijging in het aantal telefoontjes en is de
organisatie van de Belastingtelefoon flexibel genoeg om met een volatiel
aantal telefoontjes om te gaan?
10
Welke stappen worden gezet om de kwaliteit en de bereikbaarheid van de
Belastingtelefoon structureel te verbeteren?
11
Welke stappen zijn er gezet sinds de vragen van het lid Edgar Mulder (PVV)
over de Belastingtelefoon?2)
12
Zijn extra maatregelen noodzakelijk?
13
Hoe wordt gecontroleerd of de Belastingtelefoon binnenkort informatie van
betere kwaliteit levert?
14
Is er een ‘follow-up’-systeem voor mensen die, zoals in dit artikel
beschreven, verschillende dagen geen contact kunnen krijgen met de
Belastingdienst? Bestaat de mogelijkheid om je telefoonnummer achter te
laten zodat er teruggebeld wordt?
15
Deelt u de mening dat de Belastingtelefoon altijd bereikbaar zou moeten
zijn en informatie van goede kwaliteit zou moeten leveren?
1)
https://www.telegraaf.nl/financieel/2259882/belastingtelefoon-slecht-bereikbaar
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017-2018, nr. 2300