2018Z08682
Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de betrokkenheid van de
Nederlandse overheid bij de aanleg van de Corredor Centro-Norte in het
Amazonegebied (ingezonden 15 mei 2018).
Vraag 1
Deelt u de opvatting dat de betrokkenheid van de Nederlandse overheid bij
de bouw van de omstreden Corredor Centro-Norte door het verstrekken van
subsidie door middel van onder andere het Partners for International
Business programma voor multi- en synchromodale transportcorridors in
2013, verder reikt dan louter diplomatieke betrokkenheid?
Vraag 2
Hoe verhoudt het mede door Nederland gefinancierde advies voor noordelijke
transportroutes vanuit Mato Grosso, waarbij onder meer de nieuwe
Ferrogrão-spoorlijn staat ingetekend [1] zich tot hetgeen u in uw brief schrijft,
namelijk dat de Corredor Centro-Norte juist «meer gebruik zou kunnen maken
van bestaande spoorlijnen en rivieren»? [2]
Vraag 3
Erkent u dat uit het mede door Nederland gefinancierde advies valt op te
maken dat Nederland wel degelijk actief inzette op de aanleg van een nieuwe
spoorlijn? Zo ja, wat waren de voorwaarden ten aanzien van duurzaamheid
en verantwoord ondernemen? Zo nee, hoe moet het betreffende advies in
deze context worden gelezen en waarom werkt Nederland, in dat geval
ogenschijnlijk tegen haar eigen voorkeur voor het gebruik van bestaande
rivieren en spoorlijnen, mee aan de omstreden nieuwe Corredor?
Vraag 4
Welke duurzaamheidsaspecten kwamen er ter sprake tijdens de door
Nederland geinitieerde lunchbijeenkomst medio 2016 met de Wereldbank en
Braziliaanse federale agentschappen? Kunt u daarbij ingaan op de bevindingen
van De Groene Amsterdammer, Trouw en Investico die duiden op
schendingen van milieu en mensenrechten? [3] Zo ja, hoe zijn deze aspecten
besproken en welke concrete afspraken zijn hier uit voortgekomen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 5
Op welke wijze leiden huidige dialogen met Braziliaanse partijen, zoals u
beschrijft in uw brief van 8 mei 2018, tot het verbeteren van de duurzaamheid
omtrent de Corredor? Kunt u hier concrete voorbeelden inclusief de
resultaten van geven?
Vraag 6
Wat is er gebeurd met het mede door Nederland gesteunde Braziliaanse
Actieplan Mensenrechten en Bedrijfsleven? Is er inmiddels wetgeving ten
aanzien van verantwoord ondernemen op handen in Brazilië? Zo nee, wat
betekent dit voor de verantwoordelijkheid van Nederlandse bedrijven die in
Brazilië opereren?
Vraag 7
Deelt u de mening dat de opsomming van risico’s omtrent internationaal
maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO-risico’s) nogal eendimensionaal
wordt afgedaan met het enkel verwijzen naar het Nederlandse risico op
reputatie en economische schade? Welke afspraken zijn er met de betrokken
Nederlandse bedrijven gemaakt om de geïnventariseerde IMVO-risico’s te
mitigeren?
Vraag 8
Als de bevindingen van de journalisten kloppen, welke consequenties heeft
dit voor de Nederlandse bedrijven die betrokken zijn in Brazilië?
Vraag 9
Hoe verhoudt de blijvende Nederlandse betrokkenheid bij de Corredor
(Meerjarenplan 2017–2020) zich tot de aangetroffen misstanden rondom dit
project? Welke stappen gaat u ondernemen om deze misstanden recht te
zetten en in de toekomst te voorkomen? Bent u bereid de Kamer hierover te
informeren?
[1] Wob-documenten, met name document 24 https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerievan-buitenlandse-zaken/documenten/wob-verzoeken/2017/11/24/eerste-deelbesluit-wobverzoek-corredor-norte
[2] Brief Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, 8 mei 2018: https:// www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/05/08/kamerbriefover-nederlandse-inzet-voor-duurzaam-ondernemen-in-de-amazon/kamerbrief-overnederlandse-inzet-voor-duurzaam-ondernemen-in-de-amazon.pdf
[3] 3 . De Groene Amsterdammer, 25 april 2018 https://www.groene.nl/artikel/duurzaamheid-is-slechts-een-verhaaltje ; Trouw 25 april 2018 https://www.trouw.nl/groen/nederland-bouwt-mee-aan-een-sojaroute-die-de-amazone-nogverder-vernielt~a5dc16b7/