De betrokkenheid van de Nederlandse overheid bij de aanleg van de Corredor Centro-Norte in het Amazonegebied

2018Z08682

Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de Minister voor Buitenlandse

Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de betrokkenheid van de

Nederlandse overheid bij de aanleg van de Corredor Centro-Norte in het

Amazonegebied (ingezonden 15 mei 2018).

Vraag 1

Deelt u de opvatting dat de betrokkenheid van de Nederlandse overheid bij

de bouw van de omstreden Corredor Centro-Norte door het verstrekken van

subsidie door middel van onder andere het Partners for International

Business programma voor multi- en synchromodale transportcorridors in

2013, verder reikt dan louter diplomatieke betrokkenheid?

Vraag 2

Hoe verhoudt het mede door Nederland gefinancierde advies voor noordelijke

transportroutes vanuit Mato Grosso, waarbij onder meer de nieuwe

Ferrogrão-spoorlijn staat ingetekend [1] zich tot hetgeen u in uw brief schrijft,

namelijk dat de Corredor Centro-Norte juist «meer gebruik zou kunnen maken

van bestaande spoorlijnen en rivieren»? [2]

Vraag 3

Erkent u dat uit het mede door Nederland gefinancierde advies valt op te

maken dat Nederland wel degelijk actief inzette op de aanleg van een nieuwe

spoorlijn? Zo ja, wat waren de voorwaarden ten aanzien van duurzaamheid

en verantwoord ondernemen? Zo nee, hoe moet het betreffende advies in

deze context worden gelezen en waarom werkt Nederland, in dat geval

ogenschijnlijk tegen haar eigen voorkeur voor het gebruik van bestaande

rivieren en spoorlijnen, mee aan de omstreden nieuwe Corredor?

Vraag 4

Welke duurzaamheidsaspecten kwamen er ter sprake tijdens de door

Nederland geinitieerde lunchbijeenkomst medio 2016 met de Wereldbank en

Braziliaanse federale agentschappen? Kunt u daarbij ingaan op de bevindingen

van De Groene Amsterdammer, Trouw en Investico die duiden op

schendingen van milieu en mensenrechten? [3] Zo ja, hoe zijn deze aspecten

besproken en welke concrete afspraken zijn hier uit voortgekomen? Zo nee,

waarom niet?

Vraag 5

Op welke wijze leiden huidige dialogen met Braziliaanse partijen, zoals u

beschrijft in uw brief van 8 mei 2018, tot het verbeteren van de duurzaamheid

omtrent de Corredor? Kunt u hier concrete voorbeelden inclusief de

resultaten van geven?

Vraag 6

Wat is er gebeurd met het mede door Nederland gesteunde Braziliaanse

Actieplan Mensenrechten en Bedrijfsleven? Is er inmiddels wetgeving ten

aanzien van verantwoord ondernemen op handen in Brazilië? Zo nee, wat

betekent dit voor de verantwoordelijkheid van Nederlandse bedrijven die in

Brazilië opereren?

Vraag 7

Deelt u de mening dat de opsomming van risico’s omtrent internationaal

maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO-risico’s) nogal eendimensionaal

wordt afgedaan met het enkel verwijzen naar het Nederlandse risico op

reputatie en economische schade? Welke afspraken zijn er met de betrokken

Nederlandse bedrijven gemaakt om de geïnventariseerde IMVO-risico’s te

mitigeren?

Vraag 8

Als de bevindingen van de journalisten kloppen, welke consequenties heeft

dit voor de Nederlandse bedrijven die betrokken zijn in Brazilië?

Vraag 9

Hoe verhoudt de blijvende Nederlandse betrokkenheid bij de Corredor

(Meerjarenplan 2017–2020) zich tot de aangetroffen misstanden rondom dit

project? Welke stappen gaat u ondernemen om deze misstanden recht te

zetten en in de toekomst te voorkomen? Bent u bereid de Kamer hierover te

informeren?



[1] Wob-documenten, met name document 24 https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerievan-buitenlandse-zaken/documenten/wob-verzoeken/2017/11/24/eerste-deelbesluit-wobverzoek-corredor-norte

[2] Brief Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, 8 mei 2018: https:// www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/05/08/kamerbriefover-nederlandse-inzet-voor-duurzaam-ondernemen-in-de-amazon/kamerbrief-overnederlandse-inzet-voor-duurzaam-ondernemen-in-de-amazon.pdf

[3] 3 . De Groene Amsterdammer, 25 april 2018 https://www.groene.nl/artikel/duurzaamheid-is-slechts-een-verhaaltje ; Trouw 25 april 2018 https://www.trouw.nl/groen/nederland-bouwt-mee-aan-een-sojaroute-die-de-amazone-nogverder-vernielt~a5dc16b7/

Indiener(s)