2018Z08673
Vragen van het lid Wiersma (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over de berichten «Langdurig werklozen vaak onvindbaar
systemen UWV» en «Werkloze is te anoniem» (ingezonden 15 mei 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Langdurig werklozen vaak onvindbaar
systemen UWV»1 en het artikel «Werkloze is te anoniem»?2
Vraag 2
Hoeveel van de circa 327.000 WW-gerechtigden zitten er op dit moment in de
systemen van www.werk.nl? Hoeveel van hen hebben daarop hun cv
geüpload? Zijn deze cv’s altijd allemaal bruikbaar of bevatten deze ook
tekortkomingen?
Vraag 3
Is het waar dat een werkzoekende zijn cv -indien geüpload- op «niet
openbaar» kan zetten en wat betekent dit? Kunt u inzicht geven in hoeveel
WW’ers ervoor kiezen om hun cv niet te publiceren?
Vraag 4
In hoeverre is het mogelijk om contactgegevens als telefoonnummer en/of
emailadres nu onzichtbaar te maken? Bij hoeveel WW’ers is hier sprake van
en kunt u percentueel een overzicht geven van de kans op een succesvolle
baanmatch vanuit het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
van beide groepen (met en zonder contactgegevens)? Deelt u de mening dat
het onacceptabel is als het niet-publiceren leidt tot minder kans op werk? Op
welke manier zouden we de informatie zo kunnen anonimiseren, dat
belangrijke informatie voor werkgevers zichtbaar kan worden?
Vraag 5
Wordt bij opgave van een cv gevraagd met welke partijen bijvoorbeeld basale
informatie mag worden gedeeld, ten einde een betere match tot stand te
brengen? Zo nee, bent u bereid dit nader te onderzoeken?
Vraag 6
Hoeveel van de WW-gerechtigden vallen onder de sollicitatieplicht? Welk deel
niet, waarom is dit zo en kunt u dit getalsmatig uitsplitsen naar categorieën
redenen voor ontheffing?
Vraag 7
Deelt u het beeld dat hoogleraar Wilthagen schetst dat er ook mensen in de
systemen zitten die gewoon niet willen werken en het sociale zekerheidssysteem
gebruiken om niet te hoeven werken? Hoe goed heeft u zicht op deze
groep? Hoe groot is deze groep? En welke mogelijkheden ziet u om enerzijds
dit inzicht te vergroten en anderzijds strikter toe te zien op de sollicitatieplicht?
Vraag 8
Vindt u dat de systemen van het UWV-werkbedrijf voldoen aan de huidige tijd
met betrekking tot de toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid
van geschikte kandidaten voor werkgevers die zich melden bij het UWV?
Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot de onvindbaarheid van werklozen zoals blijkt
uit «Langdurig werklozen vaak onvindbaar systemen UWV»? Zo nee, op
welke (nieuwe) manieren probeert het UWV dit te verbeteren?
Vraag 9
Wat is uw reactie op de volgende opmerking van de heer Van der Gaag: «(d)e
goede kandidaten zijn er wel, maar ze zitten verscholen in de kaartenbakken
van gemeenten en instanties»?
Vraag 10
Wat is uw reactie op de opmerkingen van de heer Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie
bij het UWV, dat de databases van werklozen misschien
uitgebreid zouden moeten worden met onderliggende competenties? Hoe
«landen» deze andere vaardigheden nu in het profiel van werkzoekenden op
www.werk.nl? Welke inspanning doet het UWV hiervoor? En is het waar dat
het UWV meer informatie heeft dan nu wordt gebruikt binnen de omgeving
www.werk.nl? Zo ja, is er ruimte om deze informatie in te zetten voor betere
matching? Heeft u zicht op welke kansen de technologie biedt om een betere
matchkans te creëren?
Vraag 11
Wat is de verhouding in de dienstverlening van het UWV tussen de instrumenten
werkverkenner, de werkmap op www.werk.nl en het uploaden van
cv’s op www.werk.nl? Hoe worden deze op elkaar afgestemd en welke
prevaleert?
Vraag 12
Wanneer zijn er weer nieuwe releases voor de verschillende systemen van
het UWV gepland? Kunt u een overzicht geven van de releases uit de
afgelopen twee jaar en van welke verbeteringen er rond de vindbaarheid van
werkzoekenden zijn doorgevoerd?
Vraag 13
Welke ruimte is er voor gemeenten om gegevens vanuit het UWV naar hen
overgedragen te krijgen, ten einde een betere match tot stand te brengen?
Vraag 14
Klopt het dat het UWV wordt benaderd door bedrijven die met de cv-data
vraag een aanbod bij elkaar kunnen brengen wat verder gaat dan het UWV
zelf kan? Zo ja, kunt u een overzicht geven van de partijen die het UWV
hebben benaderd en welke dienstverlening deze partijen kunnen bieden?
Vraag 15
Ziet u mogelijkheden voor het UWV om samen te werken met private
instellingen om de digitale systemen te verbeteren en daarmee de kans op
het vinden van werk te vergroten? Zo ja, deelt u de mening dat een dergelijke
samenwerking mogelijk meer mensen aan een baan kan helpen?
1 https://www.telegraaf.nl/financieel/1795687/langdurig-werklozen-vaak-onvindbaar
2 https://www.telegraaf.nl/nieuws/1795343/werkloze-te-anoniem