2018Z08460
Vragen van de leden Amhaouch en Ronnes (beiden CDA) aan de Ministers
van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over de berichten dat er snel
hulp nodig is bij KLM en dat de Franse overheid niet van plan is Air France te
redden (ingezonden 9 mei 2018).
Vraag 1
Kent u de berichten «Snel hulp nodig bij KLM» en «Franse overheid niet van
plan Air France te redden»?1 2
Vraag 2
Deelt u de conclusie dat er bij Air France sprake is van een grote leiderschapscrisis
en dat dat ook de continuïteit van KLM kan schaden?
Vraag 3
Deelt u de mening dat KLM heel belangrijk is voor Nederland en dat het
kabinet daarom moet blijven opkomen voor de Nederlandse belangen?
Vraag 4
Is het u bekend wat de Franse regering doet of van plan is om op te komen
voor de Franse belangen bij Air France? Zo ja, wilt u die informatie delen met
de Kamer? Zo nee, bent u bereid dat na te vragen bij uw Franse collegaministers?
Vraag 5
Op welke wijze kunt u, naast informele contacten, invloed uitoefenen op de
beslissingen die in Parijs over dit onderwerp worden genomen?
Vraag 6
Hoe groot acht u het risico dat de Fransen geheel KLM of winstgevende delen
van KLM overhevelen naar Parijs? Wilt u uw antwoord nader toelichten ten
aanzien van de aard en de omvang van het risico en de mogelijke maatregelen
die u daartegen zou kunnen nemen?
Vraag 7
Is naar uw mening de continuïteit van KLM op korte dan wel lange termijn in
gevaar? Zo ja, wat zijn de concrete stappen die u voornemens bent te gaan
zetten om omvallen te voorkomen?
Vraag 8
Is splitsing van Air France en KLM technisch mogelijk in de situatie dat het
Franse deel van Air France KLM zou omvallen?
Vraag 9
Heeft de directie van KLM al duidelijk gemaakt in de richting van de
aandeelhouders welke vervolgstappen het wil zetten? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, wat is uw reactie daarop?
Vraag 10
Is het standpunt van de Franse Minister van Financiën en Economie, namelijk
dat Air France KLM de nodige inspanningen moet leveren om op hetzelfde
concurrerende niveau als Lufthansa en andere luchtvaartmaatschappijen te
komen en als dat niet gebeurt de toekomst van de luchtvaartcombinatie in
gevaar is en zelfs het risico loopt te verdwijnen, vooraf met KLM en haar
aandeelhouders gedeeld? Bent u het eens met dit standpunt van uw Franse
collega?
Vraag 11
Wat vindt u van het standpunt van deze Franse Minister dat mocht Air France
KLM echt in een crisis terechtkomen, de Franse overheid het concern niet zal
redden? Is dat standpunt vooraf met u gedeeld?
1 De Telegraaf, 7 mei 2018, «Snel hulp nodig bij KLM» (https://www.telegraaf.nl/financieel/2005486/snel-hulp-nodig-bij-klm)
2 Businessinsider.nl, 7 mei 2018, «Franse overheid niet van plan Air France te redden» (https://www.businessinsider.nl/franse-overheid-niet-van-plan-air-france-te-redden-grootste-crisissinds-fusie-met-klm/)