2018Z08082
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en
Waterstaat over Schiphol en Lelystad Airport (ingezonden 30 april 2018).
Vraag 1
Hoe zal het maximum van 10.000 vliegbewegingen tot 2023 en/of de
herindeling van het luchtruim worden gehandhaafd, zonder dat dit maximum
in het Luchthavenbesluit is vastgelegd?
Vraag 2
Is het denkbaar of mogelijk dat een maatschappij, desnoods via de rechter,
meer ruimte kan opeisen, ook als het aantal van 10.000 vliegbewegingen in
het Luchthavenbesluit vastgelegd is?
Vraag 3
Welke wettelijke middelen zullen worden ingezet om het beloofde aantal van
maximaal 10.000 vliegbewegingen af te dwingen?
Vraag 4
Als de verkeersverdelingsregel niet wordt goedgekeurd door de EU, welke
middelen heeft u dan nog om maatschappijen te dwingen om te verhuizen en
hun slots op Schiphol op te geven?
Vraag 5
Maatschappijen die op Lelystad gaan vliegen, moeten slots opgeven op
Schiphol. Moet voor elk slot op Lelystad een slot worden ingeleverd op
Schiphol?
Vraag 6
Kunt u de verschillende groeiscenario’s voor Schiphol beschrijven als
respectievelijk een avondslot of nachtslot beschikbaar komt door overplaatsing
naar Lelystad in de situatie tot en met 2020 en na 2020?
Vraag 7
Welke maatschappelijke kosten verwacht u bij 10.000 vliegbewegingen op
Lelystad en weegt dit op tegen de baten?
Vraag 8
Waarom is in de actualisatie van de milieueffectrapportage (MER) Lelystad
geen overzicht meer opgenomen van het aantal «ernstig gehinderden» en
«ernstig slaapverstoorden», waardoor burgers en gemeenten geen zicht
hebben op de situatie en veranderingen ter plaatse? Kunnen deze cijfers
alsnog geleverd worden?
Vraag 9
In de stukken voor de MER Lelystad wordt benadrukt dat bij het scenario van
10.000 vliegbewegingen veelal eerder zal worden gestegen dan ter hoogte
van Apeldoorn, waardoor de geluidsoverlast bij Apeldoorn in de praktijk lager
zal zijn, maar waar precies zal de eerdere stijging plaatsvinden en wat
betekent dat concreet voor de toename in dB Lden en dB Lnight en voor de
aantallen «ernstig gehinderden en slaapverstoorden» aldaar?
Vraag 10
Klopt het dat bij de scenario’s van 25.000 en 45.000 vliegbewegingen na het
bereiken van het «oude land» in de regel zal worden doorgestegen? Wat zijn
dan de dB Lden- en dB Lnight-cijfers en -contouren voor de 05- en 023-routes
na Biddenhuizen en Dronten? En wat zijn in concrete cijfers uitgedrukt de
consequenties voor de aantallen «ernstig gehinderden» en «ernstig slaapgestoorden»
per afzonderlijke woonkern van de gemeenten Dronten, Kampen,
Elburg, Oldebroek, Hattem, Heerde en Epe?
Vraag 11
Zijn er bij de berekeningen voor Lelystad ook berekeningen uitgevoerd voor
de cumulatie bij Wezep/Hattemerbroek van de autosnelwegen A28 en A50, de
spoorlijn Amersfoort-Zwolle, lokaal en regionaal verkeer, de Pr. Margriet
Kazerne, het Artillerieschietkamp (ASK), de industrie en het bestaande
vliegverkeer? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten? Zo nee, kunnen deze
alsnog worden uitgevoerd?
Vraag 12
Wat is de «extensieregeling» die mogelijk maakt dat er ook na 23.00 uur op
Lelystad kan worden gevlogen?
Vraag 13
De oorspronkelijke MER Lelystad is in 2013/2014 opgesteld, maar wanneer
was het duidelijk dat voor de gekozen variant B+ langdurig moet worden laag
gevlogen?
Vraag 14
Hoe gaat u om met het advies van de Commissie voor de m.e.r. op Lelystad
airport dat de situatie kan ontstaan dat de MER de uiteindelijke milieueffecten
niet meer beschrijft?1
Vraag 15
Heeft de Commissie voor de m.e.r. zich formeel of informeel uitgesproken
over de verwevenheid van het ministerie en Schiphol/Lelystad en de
rollenscheiding tussen aanvrager, opdrachtgever, handhaver en bestuurder?
Vraag 16
Wat zijn de condities, afspraken en voorwaarden waar een situatie aan moet
voldoen, wil een vliegtuig mogen afwijken van een voorgegeven route door
het vluchtgeleidingssysteem? Hoe zijn de criteria voor «veiligheid» en die
voor «vlotte doorstroming» omschreven, door wie en hoe worden die
gehandhaafd?
Vraag 17
Tijdens het rondetafelgesprek Governancestructuur luchtvaart op 18 april
2018 gaf de Luchtmacht aan alvast een groter deel van ons luchtruim nodig
te hebben voor de JSF en andere wapensystemen, maar waar vindt de
afweging tussen de belangen van de luchtmacht, de belangen van de civiele
luchtvaart, de General Aviation, de economie als geheel en de omgeving van
de luchthavens plaats? Wie besluiten hierover mee en wie heeft het laatste
woord?
Vraag 18
Als blijkt dat de belangen van de civiele luchtvaart en die van de luchtmacht
niet verenigbaar zijn binnen de beperkingen die milieu en leefbaarheidsgrenzen
opleggen, wie gaat dan inleveren?
Vraag 19
Hoe kan de herindeling van het luchtruim meer verticale ruimte voor Lelystad
Airport opleveren, als tegelijk ook de luchtmacht meer ruimte opeist?
Vraag 20
Wat was de rol van Schiphol bij de actualisatie van de MER Lelystad?
Vraag 21
Wanneer is het Schipholscenario van 29.000 naar 32.000 nachtvluchten
gegaan, gezien de door de NOS gewobde brief (M.47) van het ministerie aan
Schiphol van 13 oktober 2017, waaruit blijkt dat het ministerie toen nog
uitging van 29.000 nachtvluchten voor de MER Schiphol? Op wiens initiatief
is dit 32.000 geworden en met welke argumenten? Met welke reden en op
welke grond is deze informatie niet vrijgeven?
Vraag 22
Wat is het gewitte getal in de gewobde e-mail (M.32) van 4 oktober 2017
«Luchtkwaliteit bij verdere ontwikkeling Schiphol»? Met welke reden en op
welke grond is deze informatie niet vrijgeven?
Vraag 23
Wat is het gewitte scenario in de gewobde e-mail (M.25) van 14 augustus
2017 met betrekking tot de motie-Visser? Met welke reden en op welke grond
is deze informatie niet vrijgeven?
Vraag 24
Wat is het gewitte getal «max. volume» in de gewobde e-mail (M.13)
«samenvatting MER»? Waarom is de «motie Smaling» niet meegenomen?
Met welke reden en op welke grond is deze informatie niet vrijgeven?
Vraag 25
Hoe verklaart u het feit dat er in de actualisatie van de MER voor Lelystad
Airport van uitgegaan wordt dat het vliegverkeer na herindeling bij Zwolle
daalt tot 3.000 voet, terwijl in de situatie tot 10.000 vliegbewegingen
minimaal 5.000 voet bereikt wordt, in het licht van uw eerdere uitspraak dat
het een harde randvoorwaarde is voor de herziening van het luchtruim dat de
aansluitroutes van en naar Lelystad Airport daarna hoger zullen worden?
Vraag 26
Kunt u de vragen beantwoorden vóór het debat over Schiphol en Lelystad
Airport?
Toetsingsadvies over het geactualiseerde milieueffectrapport, p.10