2018Z07913
Vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) aan de Minister en Staatssecretaris
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over stress veroorzakende
klantbeoordelingssystemen (ingezonden 26 april 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Steeds meer beoordelingen: «Dit geeft alleen maar
stress»»?1
Vraag 2
Vindt u het wenselijk dat werknemers steeds vaker worden afgerekend via
klantbeoordelingssystemen?
Vraag 3
Mogen de uitkomsten van een klantbeoordelingssysteem gebruikt worden in
de opbouw van een personeelsdossier?
Vraag 4
Is er een wettelijke basis om de uitkomst van een klantbeoordelingssysteem
mee te nemen in een ontslagdossier?
Vraag 5
Onderschrijft u het oordeel van deskundigen die aangeven dat met klantbeoordelingssystemen
er een hoge mate van subjectiviteit is, er geen benchmark
is en er bewezen vooroordelen zijn? Onderschrijft u dit gevaar van
subjectieve beoordelingen voor de positie van werknemers?
Vraag 6
Bent u verder van mening dat dit soort klantbeoordelingssystemen stressverhogend
kunnen werken en om die reden niet passen in een goed arbobeleid
om werknemers te beschermen tegen werkdruk, zoals ook het Burgerlijk
Wetboek en het Arbobesluit aangeven?
Vraag 7
Deelt u de zorgen dat werknemers over de grenzen heen gaan van wat
redelijkerwijs van werknemers kan worden verwacht, alleen om een slechte
beoordeling te vermijden?
Vraag 8
Bent u, vanwege de ongewenste stressverhogende omstandigheden van
klantbeoordelingssystemen, van plan om de Inspectie SZW onderzoek naar
bedrijven te laten doen die gebruik maken van klantbeoordelingssystemen?
Vraag 9
Deelt u de zorg van arbeidspsycholoog Wolsink, dat uit wetenschappelijk
onderzoek blijkt dat vrouwen en/of medewerkers met een migratie achtergrond
slechtere beoordelingen krijgen dan andere medewerkers? Deelt u het
oordeel dat dit negatief kan uitwerken op gelijke kansen op de werkvloer en
daarom dit soort beoordelingssystemen ongewenst zijn?
1 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2228837-steeds-meer-beoordelingen-dit-geeft-alleen-maarstress.htm