2018Z07736
Vragen van de leden Remco Dijkstra en Ziengs (beiden VVD) aan de
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Bijna 3.000
waarschuwingen voor scooters in milieuzone» (ingezonden 24 april 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat er al bijna drieduizend waarschuwingen voor
scooters zijn uitgedeeld in Amsterdam?1 Zo ja, wat vindt u daarvan? Vindt u
het normaal dat mensen die een voertuig hebben, dat onderhouden en hun
verzekering en belastingen betalen niet op bepaalde delen van de openbare
weg mogen komen? Kunt u een overzicht geven van de grootte van de
Amsterdamse milieuzone en welke alternatieven er zijn om toch binnen
ongeveer dezelfde tijd op de gewenste bestemming te komen?
Vraag 2
Hoe gaat Amsterdam boetes uitdelen aan berijders van scooters die de stad
niet meer in mogen zodra de periode van waarschuwingen na 1 mei 2018
voorbij is?
Vraag 3
Hoe zijn de huidige overtredingen geconstateerd? Hoe verhoudt dit toezicht
via camera’s zich tot cameratoezicht in de stad als het gaat om veiligheid?
Vraag 4
Houdt een opgelegde boete stand bij beroep bij de rechter? Hoe zeker is het
dat dit scooterverbod sneuvelt als het kabinet komt met richtlijnen voor
harmonisatie van milieuzones?
Vraag 5
Is er een verkeersbord nodig om dit te kunnen handhaven? Op basis van welk
verkeersbord uit het Reglement verkeersborden en verkeerstekens (RVV) zal
handhaving plaatsvinden?
Vraag 6
Waarin is een gebruikelijke viertakt Vespa-scooter, brommer of snorfiets met
datum eerste toelating uit 2008 anders dan een uit 2011? Deelt u de mening
dat een jaartal niets zegt over de uitstoot?
Vraag 7
Waar moeten de 13.000 verboden scooters blijven als zij niet in Amsterdam
mogen rondrijden? Hoe zijn deze verdeeld over bouwjaren en types? Komen
zij ter beschikking van liefhebbers elders in het land? Gaan we deze innemen
of exporteren? Gaan deze mensen over op duurdere en nieuwere scooters?
Welke onderbouwing van deze milieuzone en welke cijfers zijn bekend?
Vraag 8
Waar komen de betaalde boetes terecht? Profiteert de gemeente hiervan of
komen de opbrengsten uit boetes terecht bij de rijksoverheid? Zo ja, vindt u
dit schandelijk of niet?
Vraag 9
Is een overtreding die bestaat uit het feit dat iemand met een oudere
brommer de stad inrijdt zwaar genoeg om een boete van € 65,– op te
leggen?
Vraag 10
Deelt u de mening van de VVD dat asociale rijders op opgevoerde brommers
en scooters aangepakt moeten worden, maar dat reguliere berijders die een
zone binnenrijden eigenlijk weinig verkeerd doen?
Vraag 11
Wilt u deze vragen stuk voor stuk beantwoorden?
Nu.nl, 23 april 2018 (https://www.nu.nl/amsterdam/5229119/bijna-3000-waarschuwingenscooters-in-milieuzone.amp?__twitter_impression=true)