2018Z07542
Vragen van het lid Van Kent (SP) aan de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over de hoogte van de beltarieven bij UWV (ingezonden
20 april 2018).
Vraag 1
Deelt u de mening dat het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
(UVW) de mensen die gebruik maken van haar diensten als klant ziet?1
Vraag 2
Bent u bekend met de COPC-certificering die UWV als enige overheidsorganisatie
ter wereld heeft en waar UWV trots op is, omdat UWV efficiƫnt werkt,
lage kosten en een hoge klanttevredenheid belangrijk vindt?2
Vraag 3
Herinnert u zich de Kamerbrief waarin wordt aangegeven dat handelaren die
een telefoonnummer openstellen voor consumenten, zodat deze per telefoon
met de handelaren contact kunnen opnemen over de tussen hen gesloten
overeenkomsten, de consumenten voor dergelijke telefonische contacten niet
meer in rekening brengen dan het basistarief?3
Vraag 4
Deelt u de mening dat het vreemd is dat handelaren geen extra tarief mogen
rekenen met een klant die al afhankelijk van hen is en UWV dat wel doet ten
opzichte van hun klanten?4
Vraag 5
Bent u bereid het UWV op te dragen de beltarieven aan te passen zodat
klanten van UWV ook niet meer dan het basistarief, door UWV gebruikelijke
belkosten genoemd, hoeven te betalen? Zo nee, waarom niet?
1 https://www.uwv.nl/overuwv/wat-is-uwv/organisatie/detail/onderdelen/klant-en-service
2 https://www.uwv.nl/overuwv/pers/nieuwsberichten/2017/uwv-klantencontact-voor-de-10e-keercopc-gecertificeerd.aspx
3 Kamerstuk 27 879, nr. 59
4 https://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/contact/detail/telefoon/toelichting-belkosten