2018Z07031
Vragen van de leden Remco Dijkstra en Yesilgöz-Zegerius (beiden VVD)
aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat en van Infrastructuur en
Waterstaat inzake het bericht «Haven wil CO2 duurder maken» (ingezonden
16 april 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Haven wil CO2 duurder maken»?1
Vraag 2
In hoeverre is het pleidooi van de CEO van het havenbedrijf om met landen
in Noordwest-Europa te komen tot invoering van een gezamenlijke CO2-prijs
realistisch en welke stappen zijn hiervoor nodig of reeds gezet? Is er al zicht
op een eventuele coalitie tussen landen in ons deel van Europa?
Vraag 3
Deelt u de mening dat ambities prachtig zijn, maar we moeten oppassen om
als Nederland een «alleingang» in Europa na te streven, aangezien dit zowel
voor het behalen van klimaatdoelen, als voor ons ondernemersklimaat en
voor aantrekkelijkheid van onze haven negatieve gevolgen kan hebben?
Vraag 4
Welke negatieve gevolgen zouden er zijn als Nederland alleen besluit tot
hogere CO2-prijzen? Hoe werken de gevolgen uit als veel omliggende landen
zich aansluiten bij een breed gedragen pact van lidstaten van de Europese
Unie (EU)?
Vraag 5
Welke investeringen zijn te verwachten als de prijs tussen 50 en70 euro zou
zitten en op welke termijn is dit realistisch? Zijn er überhaupt plannen die in
deze richting wijzen?
Vraag 6
Hoe voorkomen we dat Nederlandse bedrijven, of in de Nederlandse haven
gevestigde multinationals hun euro’s niet elders investeren als ze de keuze
hebben en geconfronteerd worden met hogere CO2-beprijzing hier dan
elders?
Vraag 7
Hoe zorgen we ervoor dat chemische- en petrochemische bedrijven een
goede rol nemen in de energietransitie en gebruik van minder, of andere
grondstoffen, om zo bij te dragen aan de verduurzaming van de haven?
Welke instrumenten zijn er en zet u in om investeringen hier te houden en te
krijgen en met welk resultaat?
Vraag 8
Deelt u de mening dat de huidige bedrijven in de Rotterdamse haven juist
een sleutel zijn om tot verduurzaming te komen?
Vraag 9
Welke effecten verwacht u van de stimuleringsregeling van het Havenbedrijf
op schonere brandstoffen en welke aanvullende maatregelen zijn vanuit het
kabinet denkbaar om de scheepvaart (binnenvaart- en zeevaart) te stimuleren
te verduurzamen?
Vraag 10
Hoe houden wij met elkaar de Rotterdamse haven vitaal richting 2030, 2050
en daarna?
Welke concrete plannen zijn er voor biofuels, LNG, elektrificatie, waterstof en
andere vormen? Welke rol kan de Tweede Kamer daarin spelen?
Bronnenlijst
1 Trouw 12 april 2018; https://www.trouw.nl/groen/de-rotterdamse-haven-wil-de-prijs-van-co2-
uitstoot-vervijfvoudigen~aa090ee9/