2018Z06944
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het artikel ‘Ook bij storm moet KLM passagiers compenseren’ (ingezonden 13 april
2018)
1
Bent u bekend met het artikel ‘Ook bij storm moet KLM passagiers compenseren’? 1)
2
Kunt u inzicht verschaffen in de motivatie van deze rechter in deze casus?
3
Op basis van welke (Europese) richtlijnen blijkt compensatie aan passagiers nodig?
4
Deelt u de mening dat storm, mist of slecht weer een goede reden kan zijn om niet te gaan
vliegen? In hoeverre is slecht weer overmacht?
5
Waarom moet een luchtvaartmaatschappij bij een flinke storm alsnog compensatie betalen aan
de passagiers? Als zelfs de luchtverkeersleiding maatregelen neemt om minder vluchten toe te
staan en de capaciteit wordt beperkt, waarom leidt het annuleren van een vlucht dan tot
compensatie aan passagiers?
6
Vindt u het wenselijk dat luchtvaartmaatschappijen hun keuze om te vliegen laten afhangen
van eventuele compensatie richting passagiers achteraf? Zo nee, waarom is compensatie dan
toch nodig? Deelt u de mening dat veiligheid van groter belang is?
7
Deelt u de mening dat maatregelen ter compensatie van passagiers in de luchtvaart en dit soort
situaties zijn doorgeslagen en de Europese consumentenbescherming haar doel eigenlijk
voorbij gaat?
8
Deelt u de mening dat op de lange termijn uiteindelijk alle passagiers hiervan de dupe
worden? Als verandering wenselijk is, wat is daarvoor dan nodig? Wat is mogelijk om dit
soort compensatieregels en definities van overmacht in te perken? Op welk niveau en op basis
van welke wetgeving dient dit te gebeuren?
1) Website Haarlems Dagblad, 10 april 2018 (https://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/ookbij-storm-moet-klm-passagiers-compenseren)