2018Z06937
Vragen van de leden Westerveld (GroenLinks) en Kwint (SP) aan de ministers van Basis- en
Voortgezet onderwijs en Media en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de St.
Maartenschool te Nijmegen (ingezonden 13 april 2018)
1
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is met betrekking tot de St. Maartenschool? Heeft de
school het komende jaar voldoende financiƫn om kinderen zorg en onderwijs te bieden? Wat
was de betrokkenheid van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en
van Volksgezondheid, Wezijn en Sport (VWS) in dit proces?
2
Klopt het dat de school noodgedwongen een lening is aangegaan en dat gemeenten garant
moesten staan? Zo ja, is dit een wenselijke constructie?
3
Is er een definitief plan bij het ministerie van OCW ingediend?1) Zo ja, wat is de stand van
zaken? Is er een procescoƶrdinator aangesteld? Zo ja, door wie?
4
Bij welk ministerie ligt de regie bij de afstemming van kwesties die zorg en onderwijs raken?
Zijn er nog verbeterpunten mogelijk in deze samenwerking tussen de ministeries?
5
Deelt u de mening dat de landelijke overheid moet zorgen dat de kinderen op scholen
voor speciaal onderwijs voldoende zorg en onderwijs krijgen of vindt u het de taak van
gemeenten om in te grijpen wanneer dit niet goed lijkt te gaan? Zo ja, bent u ermee bekend
dat de St. Maartenschool leerlingen uit 28 gemeenten heeft? Wie moet dan de regie nemen?
6
Klopt het dat ouders nu zelf de financiering van de benodigde zorg moeten regelen?2) Wat is
uw mening hierover?
7
Hoe staat het met de uitvoering van de in het regeerakkoord geformuleerde ambitie om zorg
en onderwijs voor kinderen met een ernstig meervoudige beperking rechtstreeks te
financieren? Zou deze ambitie de problemen, zoals die nu geconstateerd zijn op de St.
Maartensschool, oplossen? Zo ja, bent u bereid een overbruggingsregeling te overwegen voor
de scholen en kinderen die dit aangaat?
1) https://www.gelderlander.nl/nijmegen/noodlijdende-st-maartenschool-vindtgeldschieter~af8c1baa/
2) http://www.maartenschool.nl/index.php/399-zorgfinanciering