2018Z05870
Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over
het niet delen van interne stukken (telefoonnoties van de belastingtelefoon)
met de rechter en over het recht van de burger om de telefoonnotities van de
belastingtelefoon te kunnen ontvangen (ingezonden 30 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending van Nieuwsuur van 25 maart 2018 en het
artikel «Belastingdienst hield documenten achter in slepende zaak»?1
Vraag 2
Kunt u aangeven waarom telefoonnotities op verzoek van een procespartij of
de rechter niet verschaft worden door de Belastingdienst?
Vraag 3
Deelt u de mening dat de telefoonnotities van de Belastingdienst belangrijke
informatie kunnen zijn om vast te stellen hoe de communicatie tussen de
Belastingdienst en de belastingplichtige is verlopen?
Vraag 4
Heeft de Belastingdienst een beleid ten aanzien van het inbrengen van
stukken in procedures? Hoe wordt besloten welke stukken wel of niet worden
ingebracht?
Vraag 5
Vallen de aantekeningen over het bellen onder de reikwijdte van artikel 35
van de Wet bescherming persoonsgegevens, zodat burgers gewoon
inzagerecht hebben in deze gegevens indien zij daarom verzoeken?
Vraag 6
Bent u bereid ervoor zorg te dragen dat burger op eenvoudige wijze de
gespreksverslagen die er zijn van hun gesprekken kunnen opvragen bij de
Belastingdienst, dan wel ervoor te zorgen dat deze beschikbaar zijn in
bijvoorbeeld mijnoverheid.nl?
Vraag 7
Kunt u ervoor zorgdragen dat burgers de gegeven adviezen ook kunnen
inzien, zodat deze later herleidbaar zijn bij conflicten en er ook rechtszekerheid
aan ontleend kan worden?
Vraag 8
Klopt het dat de BelastingdienstToeslagen in de zaak die geleid heeft tot de
uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State d.d.
8 maart 20172 op 28 oktober 2016 op schriftelijke vragen van de Afdeling
bestuursrechtspraak heeft geantwoord:
«Informatievoorziening richting [wederpartij]:
Ik kan helaas niet achterhalen of [wederpartij] erop is gewezen om onvolkomenheden
te herstellen. Indien een burger contact opneemt met de
Belastingdienst/Toeslagen wordt de burger het over het algemeen wel
voorgelicht over de mogelijkheid om een eventuele tekortkoming te
herstellen.
Hierbij ben ik wel van mening dat het vooral op de weg van [wederpartij]
gelegen zou hebben om contact op te nemen en nadere informatie in te
winnen.»?
Vraag 9
Kunt u bevestigen dat uit de telefoonnotities van deze ouder, hierboven
geanonimiseerd als [wederpartij], blijkt dat deze ouder tot 28 oktober 2016 22
keer gebeld heeft naar de Belastingtelefoon met vragen wanneer de stukken
beoordeeld gaan worden en welke stukken er nog moeten worden ingeleverd?
Vraag 10
Herinnert u zich de aanbeveling van de Nationale ombudsman om de
vraagouders die overlast hebben ondervonden door de aanpak van Toeslagen
excuses aan te bieden en een tegemoetkoming te bieden voor het aangedane
leed. Kunt u aangeven hoeveel mensen een tegemoetkoming gehad hebben
voor het aangedane leed en welke vorm die had?3
Vraag 11
Bij hoeveel andere mensen (van andere kinderopvanginstellingen) is de
toeslag op deze wijze stopgezet en hoe lang hebben deze mensen moeten
wachten? Was ook daar sprake van herbeoordeling van de dossiers?
Vraag 12
Kunt u deze vragen een voor een en binnen drie weken beantwoorden?
1 https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2224311-belastingdienst-hield-documenten-achter-in-slependezaak.html
2 Uitspraak van de Raad van State d.d. 8 maart 2017, nr. 201509135/1/A2
3 Rapport van de Nationale ombudsman «Geen powerplay maar fairplay»