Het bericht dat de BelastingTelefoon voor het zesde jaar op rij onder de maat presteert
2018Z05574
Vragen van het lid Edgar Mulder (PVV) aan de Staatssecretaris van Financiƫn
over het bericht dat de BelastingTelefoon voor het zesde jaar op rij onder de
maat presteert (ingezonden 28 maart 2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat de BelastingTelefoon voor
inmiddels de zesde keer als onvoldoende wordt gekwalificeerd? Deelt u de
mening dat dit volstrekt onacceptabel is?1
Vraag 2
Hoeveel procent van de vragen zijn in minder dan 75% van de gevallen
correct beantwoord? Hoeveel vragen zijn in minder dan de helft van de
gevallen correct beantwoord? Hoeveel vragen zijn in minder dan 25% van de
gevallen correct beantwoord? Hoeveel vragen zijn in geen enkel geval correct
beantwoord?
Vraag 3
Welke vragen worden het meest accuraat beantwoord (vragen over
huurtoeslag/zorgtoeslag/kinderopvangtoeslag, ondernemersvragen (omzetbelasting
of vennootschapsbelasting), vragen van particulieren over de
inkomstenbelasting of vragen van andere aard)?
Vraag 4
Bent u van mening dat het huidige Nederlandse belastingstelsel zeer complex
is en dat het voor burgers en het midden- en kleinbedrijf (mkb) essentieel is
dat zij moeten kunnen vertrouwen op antwoorden van de Belastingdienst?
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat gedegen kwaliteit van de BelastingTelefoon, voor
burgers en het mkb het eerste aanspreekpunt van de Belastingdienst, van
groot belang is en dat ontoereikende kwaliteit van medewerkers van de
Belastingdienst de belastingmoraal in Nederland alsmede het vertrouwen van
de burger in de overheid kan aantasten?
Vraag 6
Bent u van mening dat het essentieel is dat medewerkers van de BelastingTelefoon
in uitstekende mate inhoudelijk op de hoogte moeten zijn? Waarom
is dat voor de zesde maal op rij niet het geval? Welke acties kunnen en
moeten op korte termijn in gang gezet worden?
Vraag 7
Hoe verklaart u dat de Belastingdienst op zijn vacaturepagina doorgaans geen
vacatures plaatst voor inhoudelijke medewerkers voor de BelastingTelefoon?
Hoeveel inhoudelijk geschoolde werknemers heeft u op korte termijn nodig
om het probleem met de tekortschietende kwaliteit van de BelastingTelefoon
structureel op te lossen? Hoeveel euro denkt u hiervoor nodig te hebben?
Vraag 8
Beschikt de Belastingdienst over interne opleidingstrajecten? Zo ja, welke
cursussen worden aangeboden en door wie worden deze verzorgd? Hoeveel
wordt hier jaarlijks van gebruik gemaakt? Is het succesvol doorlopen van
inhoudelijke opleidingen standaardonderdeel van beoordelingsgesprekken bij
de Belastingdienst? Is dat ook het geval bij medewerkers van de BelastingTelefoon?
Zo nee, bent u bereid dit onderdeel van beleid te maken en strikt
na te leven?
Vraag 9
Welke garanties geeft u over het implementeren van beleid ter verbetering
van de kwaliteit van de BelastingTelefoon?
Vraag 10
Heeft u kennisgenomen van het beleidsvoornemen van uw voorganger
aangaande de kwaliteit van de BelastingTelefoon? Bent u van mening dat hij
hierin voldoende is geslaagd?2 Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet en op
welke punten heeft hij gefaald? Welke acties pakt u wel op en zet u op korte
termijn in gang?