2018Z05358
Vragen van de leden Lodders en Remco Dijkstra (beiden VVD) aan de
Staatssecretaris van Financiën en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht «Alarm om haast vliegtaks» (ingezonden 26 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Alarm om haast vliegtaks»?1
Vraag 2
Klopt het dat het ministerie reeds bezig is met het opstellen van de vliegtaks?
Zo ja, waarom?
Vraag 3
Hoe verhoudt zich dit tot de afspraken in het regeerakkoord, waarin eerst een
Europese route verkend wordt?
Vraag 4
Wordt werkelijk nu al begonnen aan het opstellen van de vliegtaks omdat
anders de (mogelijke) invoeringsdatum niet gehaald kan worden? Hoe kan
dat? Waarom duurt dat zo lang?
Vraag 5
Welke stappen zijn reeds gezet om de Europese route verkennen? Welke
stappen worden nog gezet? Hoe wordt de Kamer hiervan op de hoogte
gehouden?
Vraag 6
Kunt u inzicht geven in de verschillende overlegmomenten waar de Europese
route al aan de orde is geweest en welke overlegmomenten er nog zijn waar
dit geagendeerd is en wordt? En kunt u de inzet van Nederland met de Kamer
delen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Kunt u vermelden op welke manier een heffing zou kunnen plaatsvinden op
lawaaierige en vervuilende vliegtuigen? Zo nee, waarom niet? Wordt
aansluiting gezocht bij het traject van Schiphol om een dergelijke heffing te
onderzoeken, als men dit al nodig acht om nu te doen?
Vraag 8
Welke stappen zetten andere landen om de luchtvaart te verduurzamen?
Vraag 9
Kunt u uiteenzetten hoe de fouten van de vorige invoering van de vliegtaks
nu voorkomen worden, nu kennelijk toch al onderzocht wordt hoe men tot
een vliegtaks kan komen?
Vraag 10
Wat is uw reactie op de opmerking in het artikel dat de luchtvaart gebruikt
wordt «als melkkoe»?
Vraag 11
Vindt u dat het «meenemen van de sector», de kennelijke bedoeling van de
bijeenkomst, succesvol verlopen is? Zo ja, waar blijkt dit uit?
Vraag 12
Deelt u de mening dat het zeer wenselijk is om eerst de Europese route te
verkennen, omdat een vliegtaks in principe negatieve neveneffecten kan
hebben voor zowel de persoonlijke koopkracht als de concurrentiepositie?
Deelt u de mening dat het dus onwenselijk is om de aandacht prematuur te
richten op de vliegtaks?
Vraag 13
Kunnen de effecten van een vliegtaks op de werkgelegenheid en de concurrentiepositie
geschetst worden? Kan hierbij ook ingegaan worden op
mogelijke verplaatsing van luchtverkeer naar het buitenland, die milieuwinst
weer teniet kan doen? Kan ingegaan worden op de beweringen van het PBL
over de winst van deze belasting?
Vraag 14
Op welke manier is en wordt de luchtvaartsector betrokken bij de eerste twee
stappen die in het regeerakkoord zijn afgesproken?
Vraag 15
Hoe wordt rekening gehouden met de systematiek van de luchtvaarttarieven,
die binnenkort meerjarig vastgesteld worden?
Vraag 16
Waarom staat in de jaarplanning al een veel vroeger moment om de vliegtaks
naar de Kamer te sturen dan voortvloeit uit het regeerakkoord?
Vraag 17
Worden andere belastingmaatregelen, bijvoorbeeld om de belasting te
verlagen of het vestigingsklimaat te verbeteren, even voortvarend opgepakt
als deze vliegtaks? Zo ja, waar blijkt dit uit? Zo nee, waarom niet?
1 https://www.telegraaf.nl/financieel/1825574/alarm-om-haast-vliegtaks