2018Z05000
Vragen van de leden Van den Berg (CDA) en Van der Lee (GroenLinks) aan
de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de overname chipbedrijf
NXP door Qualcomm (ingezonden 20 maart 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «U.S. Calls Broadcom’s Bid for Qualcomm a National
Security Risk»?1
Vraag 2
Wat is de reden dat de regering van de Verenigde Staten de vijandige
overname van chipfabrikant Qualcomm door Broadcom blokkeert in verband
met risico voor de nationale veiligheid? Bent u het eens met deze beslissing?
Vraag 3
Zijn er elementen in het besluit van de Verenigde Staten die ook aanleiding
kunnen geven om extra onderzoek te laten doen naar de overname van het
chipbedrijf NXP door Qualcomm, bijvoorbeeld op het gebied van nationale
veiligheid en vitale infrastructuur?
Vraag 4
Kunt u aangeven wat precies de verschillen zijn tussen de overnamepoging
van chipfabrikant Qualcomm door Broadcom en de overnamepoging van
NXP door Qualcomm op het gebied van nationale veiligheid en vitale
infrastructuur?
Vraag 5
Kan worden gesteld dat er sprake is van vitale infrastructuur, omdat NXP
5G-technologie ontwikkelt die nodig is voor bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s
en zich ook bezig houdt met chips om bijvoorbeeld paspoorten te kunnen
lezen?
Vraag 6
Ziet u negatieve consequenties die kunnen ontstaan door de overname van
NXP door Qualcomm? Zo ja, welke?
Vraag 7
Vindt u het een belangrijk element dat Clarivate Analytics het bedrijf NXP in
de top 100 heeft opgenomen van de Global Innovators? Zo ja, neemt u dit
mee in uw afweging voor wat betreft de overname?
Vraag 8
Bent u bereid om voorwaarden te stellen aan de overname van chipbedrijf
NXP door Qualcomm?
Vraag 9
Wat vindt u ervan dat Qualcomm toestemming krijgt van de Europese
Commissie om NXP over te nemen, terwijl tegelijkertijd het bedrijf een boete
van 997 miljoen euro opgelegd krijgt door de Europese Commissie omdat het
bedrijf van 2011 tot 2016 de Europese antikartelwetten heeft overtreden?
Vraag 10
Maakt u zich zorgen om geheel afhankelijk te worden van bedrijven in de
Verenigde Staten of China met betrekking tot autobatterijen bij elektrisch
rijden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Waarom maakt de Europese Commissie zich wel zorgen over het aandeel van
Europa van batterijen voor elektrische auto’s, maar lijkt de Europese
Commissie zich geen zorgen te maken over het aandeel 5G-technologie in
Europa voor zelfrijdende auto’s?2
1 https://www.nytimes.com/2018/03/06/business/qualcomm-broadcom-cfius.html
2 https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10331066/europa-moet-gas-geven-met-productieautobatterijen