2018Z04998
Vragen van de leden Paternotte en Jetten (beiden D66) aan de Ministers van
Infrastructuur en Waterstaat en van Economische Zaken en Klimaat over een
mogelijk «klimaatakkoord» voor de luchtvaart (ingezonden 20 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «EU accepts ICAO CORSIA rules package but
has concerns over emissions units and sustainable fuels criteria»1 en de
officiële reactie van de Europese Commissie op het voorstel van de Internationale
Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) over hoe de wereldwijde luchtvaartsector
ervoor gaat zorgen dat er na 2020 enkel nog CO2-neutrale groei
plaatsvindt in het kader van het Klimaatakkoord van Parijs (CORSIA)?2 3
Vraag 2
Deelt u de mening dat een internationaal systeem voor het beteugelen van
emissies van de luchtvaart broodnodig is in het kader van het behalen van de
Parijse klimaatdoelstellingen en dat er daarom haast gemaakt moet worden
met het vaststellen en implementeren van dit systeem? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Kunt u in detail aangeven wat de Nederlandse inbreng binnen ICAO op dit
punt tot nu toe is geweest en hoe dit zich verhoudt tot het resultaat dat nu op
tafel ligt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is uw appreciatie van de vergelijking?
Vraag 4
Deelt u de zorgen over de vraag of de luchtvaart met deze voorstellen
inderdaad het toegezegde resultaat van CO2-neutrale groei na 2020 zal
bereiken? Zo ja, kunt u aangeven waarop dat vertrouwen is gebaseerd? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening dat een internationaal systeem niet kan werken zonder
transparantie en bijsturing en dat de voorgestelde systematiek omtrent
monitoring, verslaglegging en verificatie daarom niet, zoals wordt voorgesteld,
vrijwillig moet zijn maar verplicht? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is dat
wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 6
Deelt u de mening dat het erg vreemd is dat er nu geen enkele consequenties
zijn ingebouwd voor wanneer landen zich niet houden aan de standaarden en
aanbevelingen die worden voorgesteld en dat er dus instrumenten moeten
komen om naleving ook daadwerkelijk af te dwingen? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, is dat wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 7
Erkent u dat uit studies van onder andere de Europese Commissie4 naar
voren komt dat meer dan de helft van de CO2-compenserende projecten niet
de beoogde CO2-reductie halen en dat het daarom nodig is dat deze
projecten nauw onderzocht worden en er gedifferentieerd moet worden
tussen effectieve en niet-effectieve projecten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is
dat wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 8
Klopt het dat veel van de duurzaamheidseisen voor biobrandstoffen het
voorstel niet hebben gehaald, en dat de kans daarmee groot is geworden dat
er biobrandstoffen gebruikt gaan worden die een schadelijk effect hebben op
water, bodem en luchtkwaliteit? Zo ja, hebt u namens Nederland gepleit voor
(behoud van) strenge duurzaamheidseisen voor biobrandstoffen? Zo nee
waarom niet?
Vraag 9
Klopt het dat landen als Rusland en Brazilië geen onderdeel vormen van
CORSIA, maar wel actief betrokken zijn in het proces rondom CORSIA? Deelt
u de mening dat het beter is om met de groep landen die zich wel committeren
een meer ambitieuze kopgroep te vormen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is
dat wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 10
Bent u, nu het uiteindelijke voorstel voor CORSIA bekend is, bereid om alle
hierboven genoemde zaken in het vervolgproces in Europees verband en in
ICAO-verband (al dan niet alsnog) namens Nederland in te brengen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 11
Kunt u in dat verband aangeven hoe u tot nu toe uitvoering heeft gegeven
aan de motie-Mulder/Van Veldhoven over terugdringen van CO2 in de
luchtvaart binnen de Europese Unie (Kamerstuk 21 501-08, nr. 687), en hoe u
in het vervolgproces uitvoering zal geven aan deze motie?
Vraag 12
Kunt u deze vragen afzonderlijk en ruim voor het algemeen overleg Luchtvaart
d.d. 15 mei 2018 beantwoorden?
1 GreenAir online.com, 7 maart 2018: http://www.greenaironline.com/news.php?viewStory=2458#.WqFclKxRYFk.linkedin
2 Website ICAO Environment: https://www.icao.int/environmental-protection/Pages/marketbased-measures.aspx
3 European Union respons to Corsia State Letter, 3 maart 2018: https://ec.europa.eu/transport/modes/air/news/2018-03-06-reply-corsia-state-letter_en
4 Diverse studies, zoals de studie van het Öko-institut e.V., maart 2016 https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/ets/docs/clean_dev_mechanism_en.pdf