2018Z04944
Vragen van de leden Lodders, Remco Dijkstra en Van den Bosch (allen
VVD) aan de Staatssecretaris van Financiën en de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht «Eindhoven wil eigen vliegtaks invoeren»
(ingezonden 19 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Eindhoven wil eigen vliegtaks invoeren»?1
Vraag 2
Wat is uw appreciatie hiervan? Is hierover overleg geweest met u of een
andere instantie van de rijksoverheid? Klopt het dat het Rijk «gewaarschuwd»
heeft? Kunt u daar verder op ingaan?
Vraag 3
Deelt u de mening dat de lasten niet opgedreven zouden moeten worden,
zeker niet nu het economisch weer beter gaat?
Vraag 4
Hoe valt deze lokale vliegtaks te rijmen met het gesloten stelsel van lokale
belastingen? Kan de gemeente zomaar deze eigen belasting heffen? Wat zijn
de juridische bezwaren hiertegen?
Vraag 5
Kunt u hierbij ook ingaan op de in Amsterdam voorgestelde «cruisebelasting»,
zoals beschreven in Binnenlands Bestuur?2
Vraag 6
Zijn er meer gemeenten die op deze wijze een extra belasting verzinnen? Zo
ja, kunt u een lijst geven en aangeven wat u hier tegen doet?
Vraag 7
Is het toevallig dat Eindhoven ook al de gemeente was met de grootste
stijging in de onroerende zaakbelasting (ozb), te weten 9,4%? Zijn er
financiële problemen bij deze gemeente?
Vraag 8
Hoe wordt voorkomen dat meer gemeenten een eigen vliegtaks of andersoortige
taks gaan heffen teneinde de gemeentekas te vullen?
Vraag 9
Deelt u de mening dat een dergelijke lokale vliegtaks onwenselijk zou zijn?
Vraag 10
Hebben de andere aandeelhouders, zoals de provincie Noord-Brabant en
Schiphol zich al uitgesproken?
Vraag 11
Hoe verhoudt deze belasting zich tot het algemene luchtvaartbeleid? Zorgt dit
niet voor relatief meer druk op Schiphol? Wat is de elasticiteit van het
vliegverkeer?
Vraag 12
Wat doet dit voor de concurrentiepositie van Eindhoven en Eindhoven
airport?
Vraag 13
Hoeveel banen levert Eindhoven airport op, zowel direct als indirect?
Vraag 14
Hoe wordt voorkomen dat deze heffing bij strijdigheid met het gesloten
stelsel van de lokale lasten op een andere manier doorgevoerd wordt,
bijvoorbeeld via de luchthaventarieven of via de toeristenbelasting?
Vraag 15
Hoe verhoudt deze lokale belasting zich tot het landelijke beleid waarbij
getracht wordt om de milieuschade te beperken maar tegelijkertijd vliegen
niet onnodig duur te maken voor de Nederlanders en het bedrijfsleven? Loopt
deze mogelijke heffing daar doorheen?
Vraag 16
Kunt u bij de gemeente Eindhoven aangeven dat een leefbaarheidsfonds zeer
belangrijk is, maar ook op andere wijze binnen de begroting gevuld kan
worden, anders dan het heffen van een nieuwe, niet-legitieme belasting?
1 «Eindhoven wil eigen vliegtaks invoeren» – Volkskrant, 16 maart 2018
2 «Cruisebelasting voor Amsterdamse toeristen» – Binnenlands bestuur, 16 maart 2018