2018Z04615
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht «Schiphol laat capaciteit bewust onbenut»
(ingezonden 14 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Schiphol laat capaciteit bewust onbenut»?1
Vraag 2
Is het niet van de zotte dat schaarse capaciteit geannuleerd wordt, wetende
dat Schiphol weinig speelruimte heeft en dat de druk op de beschikbare
jaarlijkse 500.000 vliegbewegingen momenteel zeer groot is? Waarom wil
Schiphol 2.000 ongebruikte slots van de winterperiode niet naar de zomer
doorschuiven? Vorig jaar ging het blijkbaar mis met de drukte, maar wat is
hiervan geleerd? Wat voor maatregelen zijn en kunnen er verder genomen
worden om te voorkomen dat straks niet nog meer reizigers de dupe worden
van het feit dat Schiphol blijkbaar zijn zaakjes niet op orde heeft?
Vraag 3
Zijn Schiphol of de mensen die het bepaald hebben, bevoegd om eigenstandig
te besluiten om winterslots niet door te schuiven naar een seizoen waarin
er meer vraag is? Zijn ze hiertoe ook wettelijk bevoegd? Wie precies namen
dit besluit? Wie zijn vooraf hierover geconsulteerd? Als er geen consultatie
met belanghebbenden plaatsvond, is dat dan niet vreemd? Hoe beoordeelt u
de handelwijze van Schiphol in dezen? Is die juist en correct?
Vraag 4
Is die proportioneel en evenredig? Zo ja, graag een toelichting. Indien u
twijfels heeft, hoor ik dit ook graag. Wat kunt of gaat u eraan doen? Zijn er
rechtszaken of procedures te verwachten van gedupeerden die dit besluit
aanvechten? Welke mogelijkheden hebben zij hiervoor?
Vraag 5
Welke rol speelt de slotcoördinatie in dezen? Is het argument van drukte in de
vertrekhal of bij de check-in een legitieme reden om slots te annuleren?
Welke veiligheidsrisico’s zijn hier van toepassing geweest? Indien er geen
veiligheidsredenen zijn, in hoeverre houdt dit besluit dan nog stand? Als de
problemen aan de voorkant van de luchthaven, bij de check-in en securitygates
zitten, waarom wordt dan aan de achterkant, op het platform en bij de
vliegtuigen, ingegrepen? Is het niet logischer om knelpunten op te lossen
daar waar ze plaatsvinden?
Vraag 6
Als Schiphol drukte in het zomerseizoen of meivakantie nu al ziet aankomen,
waarom neemt Schiphol dan niet nu al de passende en bijbehorende
maatregelen om hierop te anticiperen in plaats van enkele touroperators en
luchtvaartmaatschappijen en daarmee de reizigers te duperen? Waren de
problemen in de vertrekhallen met lange wachtrijen vorig jaar ook van
toepassing op de vertrekhal waar Corendon, EasyJet en TUI hun reizigers
lieten inchecken?
Vraag 7
Als de problemen een andere vertrekhal betroffen, waarom worden deze
operators dan nu beperkt en niet degenen waar de drukte daadwerkelijk was?
Is dat niet krom? Welke toelichtingen hebben de partijen van Schiphol
gekregen en kan de Kamer deze argumenten ook inzien?
Vraag 8
Kunt u deze vragen beantwoorden voor de technische briefing over slotcoördinatie
op 29 maart 2018?
1 Website BNR Nieuwsradio, 28 februari 2018 (https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10340382/
schiphol-laat-capaciteit-bewust-onbenut).