2018Z04611
Vragen van de leden Amhaouch en Van Toorenburg (beiden CDA) aan de
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over trillingsoverlast door het
spoor bij Rosmalen (ingezonden 14 maart 2018).
Vraag 1
Heeft u het bericht gelezen dat de bewoners langs het verhoogde spoor in
Rosmalen bijzonder veel overlast ervaren door trillingen die door het spoor
worden veroorzaakt?1
Vraag 2
Is het u bekend dat sinds november 2012 een 40-tal inwoners van Rosmalen
(ernstige) overlast van trillingen ervaren van het aangepaste en opgehoogde
spoor in Rosmalen, vanwege de omlegging van de Zuid-Willemsvaart?
Vraag 3
Bent u het eens met de conclusie dat er sprake is van (ernstige) overlast door
trillingen die door de aanpassing en ophoging wordt veroorzaakt? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 4
Kunt u uiteenzetten waarom bij de start de verantwoordelijkheid voor het
trillingsprobleem sterk werd gevoeld door Rijkswaterstaat, het ministerie en
ProRail en waarom dat nu niet meer zo is?
Vraag 5
Klopt het dat er geen verdere maatregelen worden overwogen en dat de
betrokken bewoners alleen nog een beroep op nadeelcompensatie kunnen
doen? Zo ja, wat is het motief om nu te staken met het verder zoeken naar
oplossingen of het nemen van mitigerende maatregelen?
Vraag 6
Deelt u de mening dat initiatiefnemers (Rijkswaterstaat, het ministerie en
ProRail) in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor een goede voorbereiding
van een dergelijk werk, ook ten aanzien van trillingen en dat dit in
principe los staat van de Beleidsregel Trillingen Spoor? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Deelt u de mening dat bij gebrek aan een echte nulmeting en de tegenstrijdige
beoordeling van de zogenaamde postdictie, het risico alsdan bij de
initiatiefnemers dient te liggen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Is het gebruikte model van een postdictie wetenschappelijk geaccepteerd en
is er overeenstemming met de betrokken bewoners over de invulling van dat
model?
Vraag 9
Is het u bekend dat de bewoners een eigen meting naar de trilling hebben
uitgevoerd? Zo ja, wat is uw visie op die meting?
Vraag 10
Bent u bereid om opnieuw in overleg te treden met de betrokken bewoners,
aangezien Rijkswaterstaat, ProRail en het ministerie een eerste verantwoordelijkheid
hebben en houden voor de realisatie van dit verhoogde spoor?
1 https://www.bd.nl/den-bosch-e-o/hoge-nood-langs-het-verhoogde-spoor-inrosmalen~ab1d08ad/