De invloed van de fossiele industrie op de inhoud van het onderwijs
2018Z04420
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de ministers van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de
invloed van de fossiele industrie op de inhoud van het onderwijs (ingezonden
13 maart 2018).
Vraag 1
Kent u het bericht «Nascholing voor docenten door Shell»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat bij nascholingen zoals deze het risico bestaat dat de
fossiele bedrijfsbelangen van Shell doorsijpelen naar de inhoud van het
onderwijs? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Kent u het bericht «Gaat de duurzaamheidslobby in het klaslokaal te ver?»2
Vraag 4
Deelt u de, in het artikel geuite zorgen over de invloed van de fossiele
industrie op het onderwijs? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening dat lesstof in het algemeen geen achterhaalde informatie
zou mogen bevatten?
Vraag 6
Deelt u de mening dat stellingen als «Het lijkt erop alsof het steeds warmer
wordt. Sommige wetenschappers denken dat het de schuld is van de
mensen» geen recht doen aan de urgentie van- en wetenschappelijke
consensus over het klimaatprobleem anno 2018? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Deelt u de mening dat bedrijven met belangen die schadelijk zijn voor
kinderen geen invloed zouden mogen hebben op de inhoud van het
onderwijs en de curriculumherziening? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Deelt u de mening dat de belangen van de fossiele industrie, evenals die van
de tabaksindustrie en de fastfoodindustrie, tegengesteld zijn aan de belangen
van kinderen, zijnde een duurzaam leefbare aarde? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Deelt u de mening dat het onderwijs vrij zou moeten blijven van door het
fossiele bedrijfsleven ingestoken lespakketten, zoals Shell’s met een
lobbyprijs bekroonde kinderfestival Generation Discover, de door NAM
gesponsorde lesopdracht te zoeken naar geschikte boorlocaties of de deels
door Shell, NAM, Gasunie, NOGEPA en Schiphol aangeleverde inhoud van de
Bosatlas van de energie?3 4 5 6 7 Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Kunt u een zo uitputtend mogelijk overzicht verschaffen van de bedrijven en
hun vertegenwoordigers die, bijvoorbeeld in het Techniekpact 2020, Curriculum.nu
of via overige routes meepraten over of invloed uitoefenen op de
inhoud van het techniekonderwijs, zowel in het primair onderwijs als in het
voortgezet onderwijs?
Vraag 11
Bent u bereid om de opstellers van de nog komende voortgangsrapportages
van het Techniekpact 2020 te vragen extra aandacht te besteden aan het reële
risico dat de invloed van fossiele bedrijven groter wordt dan redelijkerwijs
wenselijk kan worden geacht vanuit het oogpunt van een duurzame
toekomst? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Bent u bereid om schooldirecties, leraren, leerlingen, ouders en/of ontwikkelaars
en uitgevers van lesmateriaal te waarschuwen voor verstopte belangen
van de fossiele industrie in door het bedrijfsleven aangeleverde lesmaterialen?
Zo nee, waarom niet? En zo nee, wilt u de uit deze vragen blijkende
waarschuwing ter harte nemen?