De invloed van de fossiele industrie op de inhoud van het onderwijs

2018Z04420 Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de invloed van de fossiele industrie op de inhoud van het onderwijs (ingezonden 13 maart 2018). Vraag 1
Kent u het bericht «Nascholing voor docenten door Shell»?1

Vraag 2
Deelt u de mening dat bij nascholingen zoals deze het risico bestaat dat de fossiele bedrijfsbelangen van Shell doorsijpelen naar de inhoud van het onderwijs? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3
Kent u het bericht «Gaat de duurzaamheidslobby in het klaslokaal te ver?»2

Vraag 4
Deelt u de, in het artikel geuite zorgen over de invloed van de fossiele industrie op het onderwijs? Zo nee, waarom niet?

Vraag 5
Deelt u de mening dat lesstof in het algemeen geen achterhaalde informatie zou mogen bevatten?

Vraag 6
Deelt u de mening dat stellingen als «Het lijkt erop alsof het steeds warmer wordt. Sommige wetenschappers denken dat het de schuld is van de mensen» geen recht doen aan de urgentie van- en wetenschappelijke consensus over het klimaatprobleem anno 2018? Zo nee, waarom niet?

Vraag 7
Deelt u de mening dat bedrijven met belangen die schadelijk zijn voor kinderen geen invloed zouden mogen hebben op de inhoud van het onderwijs en de curriculumherziening? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8
Deelt u de mening dat de belangen van de fossiele industrie, evenals die van de tabaksindustrie en de fastfoodindustrie, tegengesteld zijn aan de belangen van kinderen, zijnde een duurzaam leefbare aarde? Zo nee, waarom niet?

Vraag 9
Deelt u de mening dat het onderwijs vrij zou moeten blijven van door het fossiele bedrijfsleven ingestoken lespakketten, zoals Shell’s met een lobbyprijs bekroonde kinderfestival Generation Discover, de door NAM gesponsorde lesopdracht te zoeken naar geschikte boorlocaties of de deels door Shell, NAM, Gasunie, NOGEPA en Schiphol aangeleverde inhoud van de Bosatlas van de energie?3 4 5 6 7 Zo nee, waarom niet?

Vraag 10
Kunt u een zo uitputtend mogelijk overzicht verschaffen van de bedrijven en hun vertegenwoordigers die, bijvoorbeeld in het Techniekpact 2020, Curriculum.nu of via overige routes meepraten over of invloed uitoefenen op de inhoud van het techniekonderwijs, zowel in het primair onderwijs als in het voortgezet onderwijs?

Vraag 11
Bent u bereid om de opstellers van de nog komende voortgangsrapportages van het Techniekpact 2020 te vragen extra aandacht te besteden aan het reële risico dat de invloed van fossiele bedrijven groter wordt dan redelijkerwijs wenselijk kan worden geacht vanuit het oogpunt van een duurzame toekomst? Zo nee, waarom niet?

Vraag 12
Bent u bereid om schooldirecties, leraren, leerlingen, ouders en/of ontwikkelaars en uitgevers van lesmateriaal te waarschuwen voor verstopte belangen van de fossiele industrie in door het bedrijfsleven aangeleverde lesmaterialen? Zo nee, waarom niet? En zo nee, wilt u de uit deze vragen blijkende waarschuwing ter harte nemen?

1 http://fossielvrijonderwijs.nl/2018/03/10/nascholing-docenten-shell/
2 Trouw, 8 maart 2017 https://www.trouw.nl/groen/gaat-de-duurzaamheidslobby-in-hetklaslokaal-te-ver-~ae4a0caf/
3 https://www.fossielvrijdenhaag.nl/generation-discover-shell-lobby
4 https://decorrespondent.nl/7409/zo-beinvloeden-olie-en-gasbedrijven-het-nederlandseonderwijs/787048149349-e904ca68
5 https://decorrespondent.nl/7413/willen-we-dat-kinderen-les-krijgen-van-gasbedrijven-overenergie-en-klimaat/787473063993-e4cb458f
6 https://www.nam.nl/gas-en-oliewinning/locaties-enactiviteiten.html#iframe=L21hcHMvZGVmYXVsdC8=
7 http://fossielvrijonderwijs.nl/2018/03/09/noordhoff-eerder-vuur-vanwege-bosatlas-energie/

Indiener(s)