2018Z04183
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «NS waarschuwt voor
verbouwing Amsterdam CS» en «Iedereen wil openbaar vervoer, niemand wil
het betalen» (ingezonden 9 maart 2018).
Vraag 1
Kent u de berichten «NS waarschuwt voor verbouwing Amsterdam CS» en
«Iedereen wil openbaar vervoer, niemand wil het betalen»?1
Vraag 2
Hoe zijn deze tekorten van € 200 miljoen voor de toekomstige ontwikkeling
van de Amsterdamse sporen ontstaan?
Vraag 3
Bent u voornemens om extra financiering te vinden of bent u van plan om de
werkzaamheden goedkoper uit te voeren door bijvoorbeeld één spoor te
schrappen, zoals in het artikel wordt gesuggereerd?
Vraag 4
Is het nodig om hier op korte termijn een besluit over te nemen of kunnen
delen van het project alvast ter hand worden genomen zodat de Kamer kan
kiezen tussen extra geld of extra sporen?
Vraag 5
Als er nu wordt gekozen voor negen sporen bij Amsterdam Centraal Station
in plaats van tien, kan er dan later nog (tegen redelijke kosten) een extra
spoor worden toegevoegd?
Vraag 6
Wat zijn de gevolgen van negen sporen ten opzichte van tien sporen voor de
(trein)capaciteit van Amsterdam Centraal Station? Wat zijn de gevolgen voor
de passagierscapaciteit?
Vraag 7
Wat zijn de gevolgen voor de bereikbaarheid van de stad en de verbindingen
met het land? Welke geplande verbindingen, frequenties of diensten zouden
daardoor komen te vervallen?
Vraag 8
Is Amsterdam Centraal Station nog in staat om de vervoersvraag van 2030 en
2040 te voldoen, gezien de verwachte stijging van het aantal reizigers, zoals
voorspeld in de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse?
Vraag 9
Wat betekend dit voor de verdere ontwikkeling van de stad Amsterdam, zoals
Havenstad en andere ontwikkelingen in West en Noord, die redelijkerwijs op
het Centraal Station zijn aangewezen?
Vraag 10
Wat betekent dit voor de internationale verbindingen, voor zowel de trein
naar Schiphol, als de internationale treinen naar Duitsland, België en verder?
Vraag 11
Hoe verhouden de wijzigingen bij Amsterdam Centraal zich met de andere
wensen van onder andere Amsterdam om Schiphol via een lightrailverbinding
te ontsluiten? Wat zou dat betekenen voor de capaciteit op Amsterdam
Centraal Station en Schiphol voor (extra) internationale treinen? Hoe
verhoudt dit zich tot negen dan wel tien sporen?
Vraag 12
Wat zijn de opties voor het vinden van extra financiering, binnen het
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, binnen het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport of elders in de Rijksbegroting? Wat zijn de
opties voor het vinden van extra financiering op de iets langere termijn? Wat
zijn de opties voor financiering door private partijen zoals het NRC artikel
suggereert?
1 NRC, 5 en 7 maart 2018