2018Z01530
Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs
en Media over jonge en potentiële leraren die massaal afhaken doordat zij carrièreperspectief,
uitdaging en salaris missen (ingezonden 31 januari 2018)
1
Hoe beoordeelt u de bevindingen van Motivaction in het onderzoeksrapport ‘Bestrijden van
het lerarentekort – een zoektocht naar nieuwe doelgroepen’? 1)
2
Hoe beoordeelt u in dit verband het pleidooi van het Platform Bètatechniek voor een
circulaire carrière met de mogelijkheid om over te stappen op het lerarenvak of om het
leraarschap te combineren met ander werk? Kan dit een oplossing vormen voor het probleem
dat het onderwijs wordt gezien als een fuik? Zo ja, welke consequenties verbindt u hieraan
voor de lerarenopleidingen? 2)
3
Kan bestaand en reeds ingezet lerarenbeleid volstaan om het kwalitatieve en kwantitatieve
lerarentekort tegen te gaan, nu een derde van de jonge docenten voor zijn 30ste stopt met
lesgeven en veel potentiele leraren met een ander beroep afzien van de overstap naar het
lerarenberoep, omdat de omscholing tot leraar te duur en te lastig blijkt? Zo ja, op grond van
welke overwegingen meent u dat dit mogelijk is? Zo nee, op welke punten verbindt u dan
conclusies aan het onderzoeksrapport voor additioneel beleid?
4
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het algemeen overleg van 21 februari a.s. over
leraren?
1) Onderwijsdrijfverenonderzoek "Wie zijn de leraren van morgen"(https://www.pbtnetwerk.nl/kennisbank/onderwijsdrijfveren-onderzoek-wie-zijn-de-leraren-van-morgen).
2) “Omscholing tot leraar is te duur en te lastig” in NRC-Next, 29 januari 2018
(https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/29/omscholing-tot-leraar-is-te-duur-en-te-lastiga1590123).