2018Z01224
Vragen van de leden Bruins Slot en Van Helvert (beiden CDA) aan de minister van Defensie
over berichten dat Belgische en Duitse defensiehelikopters met grote problemen kampen.
(ingezonden 26 januari 2018)
1
Kent u het bericht 'Grote problemen met nieuwe reddingshelikopter Defensie'? 1)
2
Klopt het dat de vier Belgische NFH-90-helikopters door problemen met de radar sinds kort
allemaal aan de grond staan en tot wel anderhalf jaar buiten gebruik zijn?
3
Klopt het dat de Nederlandse NFH-90-helikopters met dezelfde problemen kampen, zoals de
VRT schrijft? Zo ja, welke gevolgen heeft dat voor de inzetbaarheid van de toestellen en de
oefengereedheid van de piloten? En welke maatregelen gaat u nemen om de problemen zo
snel mogelijk te verhelpen?
4
Wat betekenen de problemen met de Belgische NFH-90’s voor de Belgische bijdrage aan
MINUSMA, die in de eerste helft van 2018 onder meer zou bestaan uit twee NH-90-
helikopters? Kunnen de Nederlandse militairen in Gao vanaf maart nog rekenen op de door
België toegezegde transport- en (medische) evacuatiecapaciteit?
5
Kent u het bericht 'Bundeswehrpiloten müssen auf ADAC-Helikoptern trainieren'? 2)
6
Klopt het dat de Duitse NH-90’s en Tigre-gevechtshelikopters met zulke omvangrijke
technische problemen kampen dat ze nauwelijks inzetbaar zijn en dat de piloten van deze
toestellen noodgedwongen hun vlieguren maken in EC-135-helikopters van de Duitse
wegenwacht?
7
Hoe beoordeelt u de berichten dat de staat van de Duitse defensiehelikoptervloot, die onder
meer belast is met de bescherming van de Nederlandse militairen in Mali,“catastrofaal” zou
zijn? Kunt u daarbij ook ingaan op het dodelijke ongeluk met een Duitse Tigre in juli 2017 ten
noorden van Gao en het vliegverbod dat in oktober 2017 enige tijd van kracht was voor alle
Duitse NH-90’s vanwege technische onvolkomenheden?
8
Deelt u de zorgen over de veiligheid en inzetmogelijkheden van de Nederlandse militairen in
Mali, die voor luchtsteun en (medische) evacuaties afhankelijk zijn van onder meer Duitse
helikopters? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u deze zorgen adresseren?
9
Herinnert u zich uw uitspraken over de beschikbaarheid van Duitse en Belgische helikopters
in Gao tijdens het algemeen overleg over de verlenging van de Nederlandse bijdrage aan
MINUSMA op 4 december 2017 (“Dat moet geregeld zijn, anders kunnen we […] niet
opereren.”)?
10
Is er, in het licht van de berichtgeving over de zorgelijke staat van de Duitse en Belgische
defensiehelikoptervloot, aanleiding om de Nederlandse operaties in Mali aan te passen? Bent
u in voorkomend geval bereid passende maatregelen te nemen en de Kamer te informeren?
11
Wat kunt u zeggen over de helikoptercapaciteit in Gao in de tweede helft van 2018? Hoe
concreet zijn de toezeggingen van El Salvador en Jordanië om respectievelijk gevechts- en
transporthelikopters te leveren? Met welke andere landen bent u in gesprek?
12
Krijgt de Force Generation Conference van 22 mei 2017, waar onder meer werd gesproken
over een VN-rotatieschema voor schaarse capaciteiten, een vervolg? Zo ja, wanneer? Zo nee,
bent u bereid zich daarvoor in te zetten?
1) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/12/grote-problemen-met-nieuwereddingshelikopters-defensie/
2) http://www.spiegel.de/politik/deutschland/bundeswehr-laesst-piloten-beim-adac-trainierena-1184693.html