2018Z00121
Vragen van de leden Remco Dijkstra en Lodders (beiden VVD) aan de staatssecretaris van
Financiën over het bericht ‘Nieuwe auto’s duizenden euro’s duurder’. (ingezonden 10 januari
2018)
1
Bent u bekend met het bericht 'Nieuwe auto's duizenden euro's duurder' 1) en met de
verwachting zoals uitgesproken door bijvoorbeeld de Bovag dat de aanschaf van nieuwe
auto’s hiermee fors duurder wordt?
2
Is over het algemeen sprake van een hogere BPM per auto? Met hoeveel procent is de
verwachtte nieuwe BPM hoger dan wel lager? Wat is de achtergrond van deze verwachte
prijsstijging? Wat is de exacte wijziging in de testen en de systematiek van de BPM? Wat zijn
de effecten hiervan?
3
Klopt de verwachting van onder andere de Bovag dat de aanschafprijzen van nieuwe auto’s
hiermee waarschijnlijk zullen stijgen? Deelt u de mening dat dit onwenselijk is?
4
Deelt u voorts de mening dat het onaantrekkelijker maken van de aanschaf van nieuwe auto’s
negatieve milieueffecten kan hebben, omdat nieuwe auto’s over het algemeen schoner zijn?
5
Welke bijdrage kan een jonger en zuiniger wagenpark hebben in het kader van het voldoen
aan de klimaatdoelstellingen voor mobiliteit? Hoe komt een verjonging van het wagenpark
aan bod in de kabinetsplannen? Bent u het eens dat juist een moderner wagenpark veel kan
bijdragen aan de milieuwinst en dat de overheid daarbij, in de te maken keuzes hoe dit te
bereiken, zoveel mogelijk technologieneutraal dient te zijn?
6
Wat kan de overheid doen teneinde het Nederlandse wagenpark te vernieuwen, zodat ook
winst op het gebied van veiligheid, milieu en luchtkwaliteit kan worden behaald door een
gemiddeld jonger wagenpark, zeker daar het Nederlandse wagenpark al relatief oud is?
7
Welke stimuleringsmaatregelen kennen andere Europese landen teneinde hun wagenpark bij
de tijd, en dus schoner, te houden? Wat zijn de verschillen met Nederland en waarom zijn
voor deze verschillen gekozen? Zou een meer eenvormige systematiek een verbetering voor
de interne markt en milieuwinst kunnen opleveren?
8
Wanneer wordt gevolg gegeven aan de eerdere toezegging om te komen tot nieuwe BPMtabellen?
Bent u het eens dat dit zo snel mogelijk dient te gebeuren teneinde negatieve
effecten voor consumenten te voorkomen? Bent u bereid hier snel mee aan de slag te gaan en
de Kamer te informeren over de voortgang?
1) Telegraaf van 8 januari 2018