1
Kent u het bericht ‘ACM verliest geloofwaardigheid als ze niet bijt’?
Antwoord
Ja.
2
Hoeveel formele handhavingsbesluiten op het gebied van mededinging heeft de ACM sinds oktober 2017 genomen?
Antwoord
De ACM heeft sinds oktober 2017 drie formele handhavingsbesluiten genomen
op het gebied van mededinging.
3
Is het waar dat de ACM meer dan andere Europese toezichthouders voor informele handhaving van de mededingingsregels kiest? Zo ja, waar blijkt dat uit en waarom is dit zo? Zo nee, waaruit blijkt dat dit niet het geval is?
Antwoord
De ACM is inderdaad actiever op het vlak van informele handhaving dan
sommige andere Europese toezichthouders. De achtergrond daarvan is de
probleemoplossende toezichtstijl van de ACM, die niet alle toezichthouders
kennen, alsmede de wettelijke taken die de ACM heeft op het gebied van
markt en overheid. Ik wijs u in dit verband ook op het antwoord op vraag 8.
Zoals de boetes in bijvoorbeeld de Limburgse OV-aanbestedingszaak, de zaak
rond prijsafspraken bij accu’s voor vorkheftrucks en de dieselfraudezaak
laten zien maakt de ACM als onderdeel van het probleemoplossend toezicht
ook gebruik van formele instrumenten.
4
Waaruit bestaat de informele handhaving van de ACM en welke afspraken worden er gemaakt?
Antwoord
De ACM steekt ten eerste veel energie in het geven van duidelijkheid aan de
markt. Dat betreft bijvoorbeeld ACM-richtsnoeren en zienswijzen voor
huisartsen, fysiotherapeuten, zzp’ers, inkopende ziekenhuizen en
duurzaamheidsinitiatieven. Dit voorkomt in een later stadium problemen.
Daarnaast neemt de ACM regelmatig contact op met marktpartijen om
schadelijke gedragingen in een vroegtijdig stadium te stoppen. Dat kan meer
geïsoleerde gedragingen of marktpartijen betreffen, maar ook
(deel)sectoren. Voorbeelden van sectorale acties zijn de ACM-aanpak in de
haven- en transportsector en de waarschuwing dit jaar aan consumenten,
garages en importeurs rond adviesprijzen voor auto-onderhoud. De afspraken
die worden gemaakt betreffen vaak naast vanzelfsprekend het respecteren van
de wettelijke grenzen, ook het werken aan bewustwording in de branche. Deze
aanpak sluit overigens ook in die sectoren het opleggen van boetes niet
uit.
5
Deelt u de mening dat transparanter moet worden gemaakt welke informele handhaving er plaatsvindt? Zo ja, waarom en hoe gaat u dit bewerkstelligen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
De ACM verantwoordt zich elk jaar in haar jaarverslag over de uitvoering
van haar wettelijke taken. Waar passend gaat zij daarbij ook in op
informele handhaving. Zo heeft zij in haar jaarverslag over 2017 toegelicht
op welke wijze zij kartelvorming in de sector havens en transport heeft
helpen te voorkomen. Verder publiceert de ACM met grote regelmaat berichten
op haar website over onderzoeken naar mogelijke overtredingen van de
mededingingsregels. Ik vind deze mate van transparantie voldoende. Nog meer
openheid van zaken kan ook een averechts effect hebben op de effectiviteit
van de ACM omdat ondernemingen dan kunnen inspelen op mogelijke handhaving
door de ACM.
6
Deelt u de mening dat formele handhaving van mededingingsregels en bekendmaking van de desbetreffende sancties kunnen helpen bij het duidelijk maken aan welke regels bedrijven gebonden zijn en wat de gevolgen van overtreding daarvan zijn? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
De Mededingingswet schrijft voor aan welke regels ondernemingen gebonden
zijn. Voor de interpretatie van die wet kan formele handhaving, en de
gerechtelijke uitspraken die daar mogelijk uit volgen, helpen bij het
verschaffen van duidelijkheid aan ondernemingen. Dit is niet de enige wijze
waarop duidelijkheid kan ontstaan over de interpretatie van de
mededingingsregels. De ACM kan bijvoorbeeld ook beleidsregels uitvaardigen
over de wijze waarop zij toezicht houdt, of een (informele) zienswijze
geven over een specifieke (nieuwe) casus. De ACM bekijkt afhankelijk van
het geval wat de meest effectieve handelswijze is. Daarbij is van belang
dat handhaving via boetes nooit primair tot doel mag hebben duidelijkheid
over de interpretatie van een wet te verbeteren. Het belangrijkste is
naleving van de regels te bewerkstelligen of af te dwingen zodat
overtredingen worden voorkomen en consumenten worden beschermd.
7
Is het waar dat andere Europese toezichthouders (relatief) meer dan de ACM dat doet, formele besluiten zoals boetes nemen? Zo ja, in welke orde van grootte verschilt dit van de ACM? Zo nee, wat is er dan niet waar?
Antwoord
Hoewel de aantallen boetes fluctueren over de jaren en over het algemeen
bij de meeste toezichthouders een neergaande tendens laten zien, lijkt de
ACM wel te behoren tot de toezichthouders in Europa die relatief minder
boetebesluiten nemen. Ik verwijs verder naar het antwoord op vraag 2.
8
Deelt u de mening van de in het bericht genoemde vicepresident bij het Gerecht van de Europese Unie dat de ACM te weinig zijn tanden laat zien? Zo ja, waar blijkt dat uit en waarom is dat zo? Zo ja, wat kunt u doen om hier verandering in te laten brengen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Ik vind het van belang dat overtredingen van de mededingingsregels ook tot boetes kunnen leiden, omdat daar een afschrikwekkend en preventief effect van uitgaat. Formele handhaving hoeft echter niet altijd het meest geschikte instrument te zijn. Onderdeel van de toezichtstrategie van de ACM is de probleemoplossende toezichtstijl (‘probleemoplossend toezicht’) waarbij het effect van het optreden centraal staat. De ACM kijkt daarbij met een breed vizier en onderzoekt niet alleen wat de mogelijke overtreding is, maar tevens wat de aard van het markt- of consumentenprobleem is. Vervolgens kiest de ACM het instrument, of een combinatie van instrumenten, die de meeste kans op een structurele oplossing van het probleem geeft.
De ACM is een onafhankelijke toezichthouder en zij maakt zelf de afweging welk instrument het meest geschikt is om een probleem effectief op te lossen. Door uiteenlopende omstandigheden, waaronder het aantal klachten en clementiemeldingen, de duur van een onderzoek of de complexiteit ervan, kan het gebeuren dat er in een jaar geen of minder boetes worden opgelegd. De ACM heeft mij laten weten dat boetes en maatregelen onverminderd een onderdeel zijn van haar toezichtstrategie. Hoewel ik van mening ben dat deze toezichtstrategie bijdraagt aan de doeltreffendheid en doelmatigheid van het toezicht door de ACM, zal deze onderdeel zijn van de eerstvolgende evaluatie van de ACM die ik ga uitvoeren.