aAH 3170
2018Z13909
Antwoord van minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 11 september
2018)
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017-2018, nr. 2844
1.
Kent u het bericht ‘Levensgevaarlijk chloormiddel nog steeds te koop als
'medicijn''? 1)
1.
Ja.
2.
Deelt u de mening dat het buitengewoon zorgwekkend is dat een product, het
zogenaamde Miracle Mineral Solution (MMS), waarvan experts zeggen dat het
schadelijk is, en dat bovendien geen enkele positieve medische waarde
heeft, nog altijd als medicijn wordt verkocht?
2.
Ja.
3.
Wat is uw oordeel over de conclusies van het onderzoek van RTL nieuws dat
de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) pas vorige maand is gaan
handhaven op dit product terwijl het al sinds 2017 in het bezit was van een
rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dat
het product ‘niet veilig’ was? Is deze vertraging het gevolg van
prioritering of capaciteitsbeperkingen bij de NVWA?
3.
Al in 2010 heeft de NVWA consumenten gewaarschuwd voor MMS-producten omdat
de veiligheid van deze producten niet kon worden gegarandeerd. Nadat de
NVWA in 2010 had gewaarschuwd, heeft zij op basis van meldingen gehandhaafd
op het gebruik van niet-toegelaten medische claims op MMS-producten. Bij de
NVWA zijn 16 meldingen binnengekomen die betrekking hadden op
MMS-producten. Eén melding in 2016 betrof een schadelijk effect op de
gezondheid na inname van het product. Deze melding is voor de NVWA
aanleiding geweest om aan Bureau Risicobeoordeling (BuRO) van de NVWA een
risicobeoordeling te vragen. BuRO heeft in het kader van deze
risicobeoordeling het RIVM om advies gevraagd. Op basis van het
RIVM-rapport dat in 2017 klaar was, heeft BuRO een eigen risicobeoordeling
uitgevoerd. BuRO heeft de informatie van het RIVM beoordeeld en vervolgens
verwerkt in een BuRO-beleidsadvies. Dit gebeurt zorgvuldig en dat kost
tijd.
4.
Is er naar uw mening afgelopen jaar een dreiging voor de volksgezondheid
geweest die voorkomen had kunnen worden als de NVWA sneller was overgegaan
op actieve handhaving?
4.
Al in 2010 heeft de NVWA consumenten gewaarschuwd voor het gebruik van
MMS-producten en heeft de NVWA actief gehandhaafd op het gebruik van
niet-toegelaten medische claims op MMS-producten. Het aantal gebruikers van
MMS-producten als ‘kuur’ bij bepaalde aandoeningen is heel beperkt en het
aantal meldingen van schade door gebruik is klein. De handhaving richt zich
momenteel op het zoveel mogelijk beperken of voorkomen van intensief
gebruik van MMS-producten als ‘kuur’ in de toekomst om ook de specifieke
gebruikers verder te beschermen. Dit in aanvulling op de waarschuwingen die
de NVWA al sinds 2010 heeft gegeven.
5.
Kunt u exact aangeven welke wetgeving er op dit moment bestaat betreffende
de verkoop en marketing van MMS en hoe deze gehandhaafd wordt?
5.
De wetgeving die op een product van toepassing is, is afhankelijk van de
manier waarop dat product wordt aangeprezen en verkocht. MMS wordt in
Nederland verkocht onder de namen Master Mineral Supplement, Mineral
Miracle Supplement, Miracle Mineral Solution en Maltesian Mineral Solution.
Er zijn twee soorten MMS gevonden die voor consumenten worden aangeprezen
voor de bestrijding van allerlei kwalen: MMS1 en MMS2. Daarnaast zijn er
twee soorten MMS gevonden die voor consumenten worden aangeprezen voor het
zuiveren van drinkwater: No1 Classic en No3 CDS plus. MMS1, No1 Classic en
No3 CDS moeten voor gebruik ‘geactiveerd’ worden. Afhankelijk van de
toepassing moeten van deze mengsels enige druppels oraal worden ingenomen
of aan drinkwater worden toegevoegd om het water te zuiveren. MMS2 wordt
ingenomen in de vorm van capsules. Welke wetgeving op een product van
toepassing is, is afhankelijk van de manier waarop dat product wordt
aangeprezen en verkocht.
Als het MMS-product wordt aangeprezen en verkocht als levensmiddel (bijvoorbeeld als voedingssupplement), dan is de levensmiddelenwetgeving van toepassing. Levensmiddelen moeten veilig zijn bij beoogd of te verwachten gebruik, dit is de verantwoordelijkheid van degene die het levensmiddel op de markt brengt. Tegen onveilige levensmiddelen waarvoor geen specifieke bepalingen bestaan, kan op basis van artikel 14 van de Algemene Levensmiddelen Verordening worden opgetreden. Als de NVWA wil optreden op basis van dit artikel, moet eerst worden vastgesteld dat het product onveilig is. Hiervoor is een risicobeoordeling nodig. In maart 2018 is de risicobeoordeling van het Bureau Risicobeoordeling & Onderzoek (BuRO) van de NVWA gepubliceerd. Op basis hiervan heeft de NVWA direct een handhavingstraject in gang gezet.
Over het algemeen wordt MMS niet als “medicijn” verkocht, maar onder de vermelding dat het helpt tegen diverse aandoeningen, waardoor het strikt genomen volgens de Geneesmiddelenwet is te beschouwen als geneesmiddel op grond van het aandieningscriterium. De NVWA is op basis van artikel 100 van deze wet bevoegd om handhavend op te treden.
MMS-producten worden ook aangeboden als waterzuiveringsmiddel. Op dit moment onderzoekt de NVWA de mogelijkheden om op basis van de Biocidenverordening handhavend te kunnen optreden tegen het gebruik van MMS-producten als waterzuiveringsmiddel.
6.
Gezien de relatief lage drempel voor het beginnen van een webshop, welke
maatregelen gaat u nemen om te voorkomen dat er een wildgroei aan
gevaarlijke ‘geneesmiddelen’ gaat ontstaan?
6.
De verantwoordelijkheid voor het op de markt brengen van veilige producten
ligt bij de webshopexploitanten zelf. De NVWA houdt daar toezicht op.
Daarnaast publiceert de NVWA op haar website informatie over onveilige
producten en mogelijke gevaren hiervan en kunnen consumenten misstanden bij
de NVWA melden.
7.
Gaat u, naast de informatie die is te vinden op de website van de NVWA, nog
actief communiceren om de bevolking te waarschuwen voor de schadelijke
effecten van MMS, gezien de berichten dat dit middel nog altijd gebruikt
wordt, zeker door kwetsbare groepen?
7.
Op de websites van de NVWA en het Voedingscentrum zijn waarschuwingen en
informatie over MMS-producten te vinden. In de pers is ook aandacht besteed
aan de gevaren van MMS-producten. Dit vind ik voldoende.
1) RTL Nieuws 6 juli 2018,
https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/levensgevaarlijk-chloormiddel-nog-steeds-te-koop-als-medicijn
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden
Lodders en Aukje de Vries (beiden VVD), ingezonden 10 juli 2018 (Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2017-2018, nr. 2171).