Antwoord op vragen van het lid Futselaar over het bericht dat de afzet van 1 miljoen kuub mest op het spel staat door een niet-geaccrediteerde analysemethode

Geachte Voorzitter,

Hierbij stuur ik u de antwoorden op vragen van het lid Futselaar (SP)

over het bericht dat de afzet van 1 miljoen kuub mest op het spel staat door een niet-geaccrediteerde analysemethode (ingezonden 9 juli 2018, kenmerk 2018Z13814).

1

Kent u het bericht ‘1 Miljoen kuub mest op het spel’?

Antwoord

Ja.

2

Klopt het dat het bedrijf Eurofins Agro gebruik maakt van een niet-geaccrediteerde analysemethode (NIRS-methode) voor bodemanalyses?

3

Is de stelling van Boerderij dat hiermee de betreffende bodemanalyses van Eurofins Agro niet rechtsgeldig zijn en dat dit consequenties heeft voor de mestafzetruimte juist?

4

Wat is de reden dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) niet in staat was om uitspraken te doen over de juridische consequenties van niet-geaccrediteerde analysemethoden?

5

Op welke termijn verwacht u wel een uitspraak?

6

Wat zijn de mogelijke consequenties van bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de analyses van dit bedrijf voor de mestafzetruimte op akkers en weilanden?

Antwoord 2 t/m 6

In overeenstemming met artikel 27a lid 1, 32 lid 2 en 103a van de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet voert Eurofins de analyse voor het bepalen van het zogenaamde PAL-getal uit als ISO 170025 geaccrediteerde instelling. Eurofins gebruikt een alternatieve analysemethode zoals bedoeld in de toelichting bij de wijziging van de Uitvoeringsregeling meststoffenwet (Staatscourant van 15 -12-2009), waarin staat dat het is toegestaan een afwijkende methode voor de bepaling van het PAL-getal (onderdeel II van bijlage L) en voor de bepaling van het Pw-getal (onderdeel III van bijlage L) te hanteren, mits sprake is van een methode van minimaal gelijkwaardige betrouwbaarheid en nauwkeurigheid. [1]

Gelet op de ingewikkelde materie was er op het moment van publicatie van de berichtgeving meer tijd nodig om een zorgvuldig oordeel over het in de berichtgeving gestelde te kunnen geven. De uitingen in de media zijn door mijn ambtenaren bekeken en besproken met de Raad voor Accreditatie en met Eurofins. Dit heeft geen directe aanleiding tot maatregelen gegeven. Wel heb ik de Commissie Deskundigen Meststoffenwet (CDM) gevraagd of de gelijkwaardigheid van de door Eurofins gebruikte methode voldoende door Eurofins is aangetoond. Momenteel beoordeelt de CDM de door Eurofins aangeleverde onderbouwing. Ik verwacht in september een reactie te ontvangen van de CDM.

7

Buiten het bestaan van het accreditatiesysteem en de Raad van Accreditatie, welke controlemaatregelen bestaan er voor dit soort bodemanalyses? Bent u van mening dat deze afdoende functioneren?

Antwoord

Er zijn geen andere controlemaatregelen door de overheid voor de bepaling van het PAL-getal dan accreditatie van de betreffende instanties, zoals deze is vereist in de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet. Ik overweeg geen verdere controlemaatregelen. Wel zie ik dat voortgaande technologische ontwikkelingen op het gebied van bemonstering en analyse, zoals near-infrared spectroscopy (NIRS), aanleiding kunnen geven de regelgeving ten aanzien van bemonstering en analyses in het kader van de Meststoffenwet te moderniseren. Ik bezie dit in het kader van de aanpak van mestfraude en de herbezinning op het mestbeleid.

Carola Schouten

Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit



[1] De PAL-analyse wordt gebruikt om de fosfaattoestand van de bodem van grasland (weilanden) vast te stellen. De Pw-analyse wordt gebruikt om de fosfaattoestand van de bodem van bouwland (akkers) vast te stellen.

Indiener(s)