Antwoord op vragen van de leden Bergkamp en Pia Dijkstra over het uitblijven van een besluit over de overgangsregeling voor mbo- en inservice verpleegkundigen

AH 2593
2018Z12034

Antwoord van minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 29 juni 2018)



1

Bent u bekend met het bericht "Onderzoek: nog geen overgangsregeling mbo- en inservice-verpleegkundigen"? 1)

Antwoord op vraag 1

Ja.

2

Kunt u toelichten welke partijen allemaal zijn geconsulteerd door de onderzoekers van Panteia?

Antwoord op vraag 2

De volgende partijen – in willekeurige volgorde benoemd – zijn door de onderzoekers van Panteia geconsulteerd:

- Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN)

- Brancheorganisaties Zorg (BoZ)

- ActiZ

- GGZ-Nederland

- Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN)

- Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU)

- Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ)

- Chief Nursing Officer (CNO)

- FNV

- NU’91

- College Zorg Opleidingen (CZO)

- Landelijk Overleg Opleidingen Verpleegkunde (LOOV)

- MBO-raad

- Nationaal Coördinatiepunt NLQF (NCP NLQF)

- Centrum Post-Initieel Onderwijs Nederland (CPION)

- Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO)

- Vereniging Branche-Opleidingsinstituten Gezondheidszorg (VBG)

- Capabel Hogeschool (via de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding NRTO)

- SBB / Calibris

- CIBG

- Commissie Buitenslands Gediplomeerden Volksgezondheid (CBGV)

3

Kunt u toelichten welke informatie nog nodig is alvorens een besluit genomen kan worden over de overgangsregeling? Waarom is deze informatie niet naar boven gekomen in het onderzoek van Panteia?

Antwoord op vraag 3

Op dit moment is er een voorstel in voorbereiding om de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) te wijzigen. Dit voorstel beoogt onder meer het beroep van regieverpleegkundige te reguleren. Van 21 december 2017 tot 18 februari 2018 is het ontwerp van dit wetsvoorstel voor consultatie via www.internetconsultatie.nl voorgelegd aan het publiek.

Indien het beroep van regieverpleegkundige inderdaad via de Wet BIG zal worden gereguleerd, zal er voor de zittende groep verpleegkundigen een overgangsregeling worden vastgesteld. Ten tijde van de internetconsultatie heb ik een verkennend onderzoek uit laten voeren ten aanzien van het overgangsrecht voor de huidige groep inservice- en mbo-opgeleide verpleegkundigen.

Uit dat onderzoek is gebleken dat op dit moment geen enkele bestaande instantie geschikt is om de verpleegkundige (vervolg)opleidingen zowel op inhoud als op niveau op gelijkwaardigheid aan het hbo-verpleegkundige opleidingsprofiel te beoordelen. Sommige instanties kunnen wel het niveau van de opleiding vaststellen, maar niets zeggen over de inhoud en vice versa. Gezien de impact voor de verpleegkundige beroepsgroep staat zorgvuldigheid ten aanzien van de overgangsregeling voorop. Om een zorgvuldig besluit te nemen over de invulling van de overgangsregeling is een onafhankelijke partij nodig die deze vervolgopleidingen op zowel inhoud als niveau kan beoordelen. Om die reden wordt een onafhankelijke commissie van deskundigen ingesteld.

4

Waarom is besloten om een commissie van deskundigen in te stellen? Welke informatie kunnen zij achterhalen die niet uit het onderzoek van Panteia kon komen? Zijn er ook andere mogelijkheden om de benodigde informatie te vergaren, ander dan door een commissie? Wie nemen zitting in deze commissie van deskundigen en wie selecteert deze leden?

Antwoord op vraag 4

Voor de vraag waarom besloten is tot het instellen van een commissie en welke informatie zij kunnen achterhalen die niet uit het onderzoek van Panteia kan komen, verwijs ik u naar het antwoord op vraag 3. Op dit moment zie ik geen andere mogelijkheden dan het instellen van een commissie van deskundigen. Immers, er is geen bestaande instantie die zowel de inhoud als het niveau van de verpleegkundige vervolgopleidingen kan beoordelen op gelijkwaardigheid aan het hbo-verpleegkundige opleidingsprofiel. Daar wordt met het instellen van een commissie van deskundigen in voorzien.

Aan diverse partijen is gevraagd om personen voor deze commissie aan te dragen. Deze suggesties worden momenteel in overweging genomen. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zal, in samenspraak met de beoogde voorzitter van de commissie, de leden voor de commissie selecteren.

5

Welke concrete opdracht krijgt de commissie mee? Op welke wijze gaat de commissie naar buiten treden wanneer zij een besluit heeft genomen? Wordt haar advies gebruikt in de verdere besluitvorming of is de uitkomst van het onderzoek bepalend?

Antwoord op vraag 5

De commissie wordt gevraagd om in kaart te brengen of en in hoeverre de hieronder genoemde opleidingen qua inhoud en niveau gelijkwaardig zijn aan het voormalige hbo-verpleegkundige opleidingsprofiel. Het gaat daarbij om in ieder geval de volgende verpleegkundige vervolgopleidingen:

- Wijkverpleging

- Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige (SPV)

- Maatschappelijke Gezondheidszorg – Algemene Gezondheidszorg (MGZ-AGZ) [1]

- Maatschappelijke Gezondheidszorg – Geestelijke gezondheidszorg (MGZ-GGZ)

- CZO-opleidingen [2]

De resultaten van het onderzoek van de commissie zullen worden betrokken bij de voorbereiding van een algemene maatregel van bestuur. Deze algemene maatregel van bestuur bepaalt de opleidingseisen voor regieverpleegkundigen en tevens wie van de huidige groep verpleegkundigen zich kunnen inschrijven in het register van regieverpleegkundigen.

6

Wanneer moet de opdracht aan de commissie zijn uitgevoerd en hoe wordt de Kamer hierover geïnformeerd? Komt de implementatie van de nieuwe beroepsprofielen, die gepland staat voor 1 januari 2020, in het gevaar door de instelling van deze commissie? Levert de instelling van deze commissie mogelijk vertraging op voor de behandeling van het wetsvoorstel BIG II?

Antwoord op vraag 6

Het streven is dat de commissie haar werkzaamheden in het najaar van 2018 afrondt. Over de uitkomsten wordt u geïnformeerd in het vierde kwartaal van 2018. De implementatie van de nieuwe beroepsprofielen komt niet in het geding door het instellen van deze commissie. In het veld zien we al diverse initiatieven, zoals proeftuinen, om de beroepsprofielen op de werkvloer te implementeren. Deze initiatieven kunnen onverminderd doorgang vinden. Ook levert het instellen van de commissie geen vertraging op voor het wetsvoorstel BIG II. Immers, de overgangsregeling zal worden ingevuld bij een tijdelijke algemene maatregel van bestuur en maakt geen onderdeel uit van het wetsvoorstel zelf.

7

Wanneer verwacht u een besluit te kunnen nemen over de nieuwe beroepsprofielen?

Antwoord op vraag 7

Zoals eerder aan uw Kamer gemeld is het rapport ‘Toekomstbestendige beroepen in de verpleging en verzorging’ de basis om de beroepsprofielen van de mbo- en hbo-opgeleide verpleegkundige te gaan verankeren in de Wet BIG.[3] Zoals eerder aan uw Kamer toegezegd streef ik ernaar het wetsvoorstel BIG II voor het einde van 2018 aan uw Kamer te zenden. Tevens verwacht ik de invulling van de overgangsregeling duidelijk te hebben voordat het wetsvoorstel bij uw Kamer aanhangig wordt gemaakt.

8

Erkent u dat, gezien het feit dat de nieuwe beroepsprofielen al meerdere jaren op zich laten wachten, uitstel van het besluit over deze beroepsprofielen onwenselijk is? Hoe ziet u het besluit tot uitstel over de nieuwe beroepsprofielen in het licht van het actieprogramma Werken in de Zorg 2) en het door V&VN uitgevoerde onderzoek 3), specifiek met het oog op de krappe arbeidsmarkt en de ongewenste uitstroom van mensen? Erkent de minister de urgentie van het arbeidsmarktvraagstuk en ziet u daarom ook in dat een verder uitstel van het besluit over de beroepsprofielen dus onwenselijk is?

Antwoord op vraag 8

Zoals hierboven aangegeven, leidt het instellen van voornoemde commissie niet tot uitstel ten aanzien van het besluit over de beroepsprofielen. Ik onderschrijf eveneens de urgentie van de invulling van de overgangsregeling, teneinde de verpleegkundige beroepsgroep duidelijkheid te verschaffen.

Net als uw Kamer streef ik naar een arbeidsmarkt in de zorg die zo aantrekkelijk mogelijk is en waar mensen met plezier en kunde werken. De zorg die zij verlenen dient daarbij te voldoen aan de hoogste standaarden wat betreft patiëntveiligheid. De Wet BIG regelt de eisen die worden gesteld aan zorgverleners om die patiëntveiligheid te borgen. De toelatingseisen voor het register van regieverpleegkundigen dienen dan ook uiterst zorgvuldig tot stand te komen.

9

Blijft de situatie met de mbo- en inservice verpleegkundigen, in afwachting op het besluit van de commissie, zoals deze nu is?

Antwoord op vraag 9

Ja, zolang het wetsvoorstel en de daarmee samenhangende lagere regelgeving niet in werking is getreden blijft de huidige situatie bestaan.

10

Kunt u bovenstaande vragen apart beantwoorden?

Antwoord op vraag 10

Ja.

1) https://www.nursing.nl/onderzoek-nog-geen-overgangsregeling-mbo-en-inservice-verpleegkundigen/

2) Kamerstuk 29 282, nr. 303

3) Aan het werk voor een betere arbeidsmarkt in de zorg! Berenschot November 2017



[1] De opleiding MGZ-AGZ werd gegeven aan de Hogeschool Nijmegen en de Hogeschool Leusden. De Hogeschool Leusden bestaat niet meer.

[2] De Stichting College Zorg Opleidingen te Utrecht erkende verpleegkundige vervolg opleidingen betreffen de opleiding tot: Ambulance verpleegkundige, Cardiac Care verpleegkundige, Dialyse verpleegkundige, Geriatrie verpleegkundige, Intensive Care verpleegkundige, Intensive Care Kinderverpleegkundige, Intensive Care Neonatologie verpleegkundige, Kinderverpleegkundige, Obstetrie verpleegkundige, Oncologie verpleegkundige, Recovery verpleegkundige en Spoedeisende Hulp verpleegkundige.

[3] Kamerstukken II 2015/16, 29282, nr. 242.

Indiener(s)