Antwoorden van de minister van Justitie en Veiligheid op de vragen van
het lid Helder (PVV) over het bericht ‘Politiechef wil meer agenten in
buitenland’(ingezonden 23 maart 2018, nr. 2018Z05265)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Politiechef wil meer agenten in
buitenland’?1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat in het regeerakkoord additioneel geld is vrijgemaakt voor
de inzet van extra agenten in het buitenland? Zo ja, om hoeveel geld
gaat dit exact?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het inzetten van extra agenten in het buitenland
niet ten koste zou mogen gaan van het budget dat volgens het
regeerakkoord aan de nationale politie is toegekend?
Antwoord vragen 2 & 3
Ja. Het regeerakkoord investeert structureel 267 miljoen extra voor onder andere
meer agenten in de wijk en versterking van de opsporing. Hieronder valt ook
investeren in internationaal opsporingsonderzoek. Het regeerakkoord benoemt
onder andere de plaatsing van een vaste politieliaison in bronlanden van
mensenhandel.
Criminaliteit houdt zich steeds minder aan landsgrenzen. Het aanpakken van
criminaliteit bij de bron is noodzakelijk gezien de huidige mondiale ontwikkelingen
en de groei van de georganiseerde criminaliteit, terrorisme, cybercrime en
migratie gerelateerde criminaliteit. Door te investeren in de bronlanden - de
landen waar grote drugsnetwerken of wapenhandelaren hun wortels hebben - kan
effectiever en slimmer worden ingegrepen. Internationale samenwerking en
informatie-uitwisseling met buitenlandse politie-en justitiediensten wordt daarbij
alleen maar belangrijker. Dit heb ik onlangs ook bij mijn Duitse en Belgische
collega’s benadrukt. Het inzetten van politiemedewerkers in het buitenland is
daarmee van cruciaal belang om de veiligheid in de Nederland te vergroten. De
investering in internationaal opsporingsonderzoek behoeft naast meer inzet van
medewerkers in het buitenland en internationale organisaties, nadrukkelijk ook
een investering binnen de eigen organisatie in de operationele opvolging en
ondersteuning van de internationale inzet.
De uitwerking van de verschillende aspecten uit het regeerakkoord zal de
komende periode nader vorm krijgen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verdeling van
de extra sterkte over de eenheden, de bestedingsplannen 2019 e.v. en de
eventuele actualisatie van de sterkte verdeling.
In mijn brief van 20 december 2017
Kamerstukken II, 29628, nr 754
heb ik reeds toegezegd uw Kamer rond juni
2018 nader over deze aspecten informeren. Hierbij zal ik ook aandacht besteden
aan de investeringen in de internationale inzet van de politie.
Vraag 4
Klopt het dat het eveneens de bedoeling zal zijn dat uitgezonden
agenten met de lokale politie onderzoeken uitvoeren die verband houden
met Nederland? Deelt u de mening dat deze activiteiten een extra
belasting zullen inhouden voor de lokale politie en dat deze ontwikkeling
– zeker onder de huidige omstandigheden waarin de werkdruk reeds
extreem hoog is – niet wenselijk is? Zo ja, wat gaat u doen om ervoor te
zorgen dat de activiteiten in het buitenland geen extra belasting zullen
inhouden voor de toch al overbelaste lokale agenten?
Het inzetten van Nederlandse politiecapaciteit in bron– en transitlanden van
georganiseerde criminaliteit is onderdeel van de totale verstorings– en
opsporingsstrategie om de gevolgen van georganiseerde criminaliteit in
Nederland te reduceren. Door effectief en slim in te grijpen in het begin van de
keten vermindert de toestroom van criminaliteit naar Nederland. De veiligheid in
Nederland- ook lokaal- heeft derhalve baat bij inzet van Nederlandse
politiefunctionarissen in het buitenland. Daarnaast wordt er ook geïnvesteerd in
de operationele opvolging van de internationale inzet om de belasting bij andere
politiemedewerkers niet te vergroten.