Antwoorden op de schriftelijke vragen van de leden Ploumen (PvdA) en
Karabulut (SP) over het afbreken van een inlichtingenoperatie naar
aanleiding van de verklaring van een oud-commando (ingezonden op 27
maart 2018 met kenmerk 2018Z05430).
1
Klopt het dat leden van het Korps Commandotroepen recent, vervroegd
zijn teruggehaald uit een missiegebied naar aanleiding van de verklaring
van oud-commando Kroon over een gijzelingsincident? Zo nee, wat zijn
dan de feiten?
2
In hoeverre hebben geheime operaties invloed op lopende, niet geheime,
missies zoals in de Tweede Kamer besproken?
3
Klopt het dat het de operatie in Kabul betrof?
6
Is de veiligheid van Nederlandse militairen door de onthullingen in het
geding geweest? Zo ja, op welke wijze en welke consequenties heeft dit
voor missies?
13
Klopt het dat de afgelaste operatie valt onder bijzondere
inlichtingenverzameling?
Over inlichtingenoperaties doe ik in het openbaar geen uitspraken.
2
In hoeverre hebben geheime operaties invloed op lopende, niet geheime,
missies zoals in de Tweede Kamer besproken?
Zie het antwoord op vraag 1.
3
Klopt het dat het de operatie in Kabul betrof?
Zie het antwoord op vraag 1.
4
Klopt het dat de juridische basis van deze operatie de Wet Inlichtingenen
Veiligheidsdienst is? Welk artikel in de Wet Inlichtingen- en
Veiligheidsdienst is daarvoor ingeroepen?
Operaties op basis van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002
moeten passen binnen de taken van de diensten zoals genoemd in de artikelen 6
en 7 van die wet. Voor zover tijdens de uitvoering van een operatie sprake is van
het uitoefenen van bijzondere bevoegdheden, wordt daarvoor de
goedkeuringsprocedure toegepast zoals omschreven in de wet.
5
Wat is het verschil tussen geen toestemming verlenen voor de verklaring
van Kroon verlenen en geen verbod opleggen om naar buiten te treden?
Hoe verhoudt het niet verbieden van naar buiten treden zich tot de
strikte geheimhoudingsplicht zoals geldt voor geheime operaties?
Wanneer en onder welke voorwaarden kan worden afgeweken van de
geheimhoudingsplicht?
7
Waarom is, vanuit redenen van compromittering van de operatie alsook
bescherming van andere betrokkenen, niet gekozen voor een verbod op
naar buiten treden voor betrokken oud-commando?
Een ambtenaar dient zelf de afweging te maken of een uitlating past binnen de
geldende wet- en regelgeving, waaronder de (Militaire) Ambtenarenwet. Een
verbod op het doen van uitlatingen is, indachtig artikel 7 van de Grondwet, slechts
mogelijk voor zover daarvoor een wettelijke basis bestaat. Wat betreft de vrijheid
van meningsuiting van ambtenaren, verwijs ik u naar de antwoorden van 26 mei
2015 op de Kamervragen van het lid Hachchi (Tweede Kamer, Vergaderjaar 2014 –
2015, Aanhangsel 2354). Van een wettelijke geheimhoudingsplicht, zoals ten
aanzien van staatsgeheimen, kan alleen worden afgeweken na toestemming van
de minister. De verklaring van majoor Kroon bevatte geen staatsgeheimen.
6
Is de veiligheid van Nederlandse militairen door de onthullingen in het
geding geweest? Zo ja, op welke wijze en welke consequenties heeft dit
voor missies?
Zie het antwoord op vraag 1.
7
Waarom is, vanuit redenen van compromittering van de operatie alsook
bescherming van andere betrokkenen, niet gekozen voor een verbod op
naar buiten treden voor betrokken oud-commando?
Zie het antwoord op vraag 5.
8
Is met betrokken oud-commando, als Veteraan, contact onderhouden
door Defensie? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
Ja. Majoor Kroon is in actieve dienst bij Defensie waardoor er uiteraard contact
met hem is.
9
Kunt u, gezien de verklaringen van de betrokken oud-commando, de
veiligheid van uitgezonden militairen en commando’s op missie nu en in
de toekomst waarborgen?
10
Wat is uw reactie op de ontstane onrust naar aanleiding van Kroon’s
verklaring onder militairen en hun familie?
Mocht er onrust zijn ontstaan, dan betreur ik dat. Ik kan u echter verzekeren dat
Defensie bij alle missies en uitzendingen constant aandacht heeft voor de
veiligheid van uitgezonden militairen.
10
Wat is uw reactie op de ontstane onrust naar aanleiding van Kroon’s
verklaring onder militairen en hun familie?
Zie het antwoord op vraag 9.
11
Op welke wijze wordt het thuisfront op de hoogte gehouden van de
veiligheid van de militairen die in desbetreffende missiegebieden waren
en zijn?
Bij missies en uitzendingen wordt het thuisfront voor vertrek op een
thuisfrontinformatiedag uitgebreid voorgelicht over de missie, het land waar de
missie plaatsvindt en over de ondersteuning en informatielijnen waarop het
thuisfront kan rekenen. De ondersteuning bestaat uit de Diensten Geestelijke
Verzorging, Bedrijfsmaatschappelijk werk, de militaire gezondheidszorg, de
situatiecentra, de bureaus thuisfrontzorg en de vrijwilligersorganisatie ‘Defensie
Organisatie Thuisfront’. Per missie wordt daarnaast uit de families van de
militairen een thuisfrontcomité opgericht. Het thuisfront kan bij deze instanties
terecht voor informatie en hulp. Gedurende de missie zijn er ook
thuisfrontcontactdagen waarop actuele informatie over de missie wordt verstrekt.
Over de actuele situatie in het missiegebied kan het thuisfront echter niet altijd
worden geïnformeerd om de veiligheid van de operatie te garanderen.
12
Klopt het dat tot deze operatie is beslist op basis van het politieke
beleid, zoals dat door minister De Grave in augustus 2000 is
vastgesteld? In hoeverre verhoudt dit politieke beleidskader uit
augustus 2000 zich tot de Wet Inlichtingen en Veiligheidsdiensten? Kunt
u dit toelichten?
14
Bent u bereid algemene (dus geen gedetailleerde) informatie aan de
Kamer te verstrekken over het aantal operaties dat u sinds 2000 hebt
uitgevoerd op basis van het beleidskader van De Grave? Kunt u dat
aangeven per ieder van de zes beleidsterreinen afzonderlijk?
15
Deelt u de opvatting dat de democratische controle, gezien de grote
impact van dergelijke missies op samenleving alsmede de onthullingen
van majoor Kroon, verbeterd dient te worden? Zo ja, bent u bereid het
bestaande beleidskader te evalueren? Zo nee, waarom niet?
Wat betreft de besluitvorming en verantwoording inzake speciale operaties en
geheime operaties en de verhouding tussen het beleidskader en de Wet op de
Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten verwijs ik u naar mijn brief van 27 maart jl.
(Kamerstuk 34 775X, nr. 88).
13
Klopt het dat de afgelaste operatie valt onder bijzondere
inlichtingenverzameling?
Zie het antwoord op vraag 1.
14
Bent u bereid algemene (dus geen gedetailleerde) informatie aan de
Kamer te verstrekken over het aantal operaties dat u sinds 2000 hebt
uitgevoerd op basis van het beleidskader van De Grave? Kunt u dat
aangeven per ieder van de zes beleidsterreinen afzonderlijk?
Zie het antwoord op vraag 12.
15
Deelt u de opvatting dat de democratische controle, gezien de grote
impact van dergelijke missies op samenleving alsmede de onthullingen
van majoor Kroon, verbeterd dient te worden? Zo ja, bent u bereid het
bestaande beleidskader te evalueren? Zo nee, waarom niet?
Zie het antwoord op vraag 12.
16
Welke mogelijkheden ziet u om de Kamer beter te informeren over
publicaties die de veiligheid van militairen tijdens lopende missies
mogelijk in gevaar kunnen brengen?
Ik kan hierover geen algemene uitspraak doen. Wanneer een dergelijke situatie
zich voordoet, wordt zorgvuldig bekeken hoe de Kamer zo goed mogelijk kan
worden geïnformeerd; dit kan per geval verschillen.
17
Wanneer verwacht u dat het openbaar ministerie het onderzoek naar de
uitlatingen van majoor Kroon afrondt? Bent u bereid de Tweede Kamer
hierover te informeren?
De minister van Justitie en Veiligheid heeft laten weten dat het Openbaar
Ministerie de melding omtrent de gebeurtenissen in 2007 zorgvuldig onderzoekt.
Zodra het Openbaar Ministerie een besluit heeft genomen, zal de Kamer daarover
worden geïnformeerd.