1826
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Minister van Economische Zaken
en Klimaat over de afhandeling van bestaande complexe gevallen (ingezonden
8 maart 2018).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen
18 april 2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Verschil van inzicht over complexe
gevallen in nieuw schadeprotocol», waaruit blijkt dat er onduidelijkheid is
ontstaan over de afhandeling van complexe schadegevallen als gevolg van
de aardbevingen?1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat in uw optiek bestaande complexe gevallen niet onder het
nieuwe schadeprotocol zullen vallen? Zo ja, deelt u de mening dat het
ongehoord is juist de mensen die al zo lang voor hun recht strijden opnieuw
in de kou te laten staan? Kunt u dit toelichten?
Het Besluit mijnbouwschade Groningen bepaalt dat schademeldingen die na
31 maart 2017 zijn gedaan onder het nieuwe protocol worden afgehandeld
door de Tijdelijke commissie mijnbouwschade Groningen. Voor schademeldingen
van voor die datum heb ik met NAM afgesproken dat zij een ultieme
poging doet om al deze schadegevallen, dus inclusief de complexe zaken,
vóór 1 juli 2018 naar tevredenheid van bewoners af te handelen. In mijn brief
van 9 maart 2018 (Kamerstuk 33 529, nr. 455) heb ik uw Kamer geïnformeerd
over de wijze waarop NAM invulling geeft aan deze afspraak en daarbij
aangegeven dat de commissaris van de Koning in Groningen en ik van
oordeel zijn dat deze aanpak van NAM ruimhartig is.
Vraag 3, 4
Hoe oordeelt u over de opvatting van de in het artikel genoemde maatschappelijke
organisaties dat complexe gevallen wel onder het nieuwe protocol
zouden moeten vallen? Wat betekent dit voor het draagvlak?
Erkent u dat mensen die al zo lang met de NAM hebben moeten vechten alle
vertrouwen verloren hebben en nu hiermee weer een klap krijgen? Hoe gaat
u dit vertrouwen herstellen?
Net als de maatschappelijke organisaties streef ik naar een snelle en
ruimhartige oplossing voor alle oude schademeldingen, ook de complexe
gevallen. Het is mijn verwachting dat de aanpak van NAM voor de meeste
bewoners tot een bevredigende oplossing zal leiden. De commissaris van de
Koning en ik zullen de verdere uitwerking en uitvoering van de door NAM
voorgestelde aanpak nauwlettend volgen. Het is in ieders belang dat alle
schademeldingen voortvarend en naar tevredenheid worden afgehandeld.
Daarnaast heb ik, na overleg met NAM en de Arbiter Bodembeweging,
besloten om ook alle schademeldingen van voor 31 maart 2017 toegang te
geven tot de Arbiter Bodembeweging. In de aanbiedingen die NAM voor
1 juli 2018 doet aan bewoners met oude schademeldingen zal op deze
mogelijkheid worden gewezen. Het besluit waarmee dit wordt geregeld is op
5 april 2018 gepubliceerd (Stcrt. 2018, 19813).
Ik raad bewoners aan, die het betreft, om het bod van NAM serieus in
overweging te nemen. Het aanbod van NAM beoogt ruimhartiger te zijn dan
de wettelijke aansprakelijkheid die de Arbiter Bodembeweging als maatstaf
hanteert. Hierdoor is het mogelijk dat de Arbiter Bodembeweging tot een
lager schadebedrag komt dan eerder door NAM is aangeboden.
Vraag 5
Bent u bereid om de bestaande complexe gevallen alsnog onder het nieuwe
schadeprotocol (zonder NAM) te laten vallen en deze schadegevallen voor
1 juli 2018 goed af te handelen?
Nee. Dit is – helaas – totaal onhaalbaar. Het nieuwe loket heeft aan de nieuwe
meldingen al meer dan de handen vol. Zoals hierboven toegelicht ga ik ervan
uit dat ook bewoners met oude complexe schadegevallen een ruimhartig
aanbod van NAM krijgen waarmee deze schademeldingen kunnen worden
afgerond.
1 https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191149/Verschil-van-inzicht-over-complexe-gevallen-in-nieuwschadeprotocol