Beantwoording vragen van de leden Remco Dijkstra en Rudmer
Heerema (beiden VVD) over het bericht ‘Lange ochtendfile op A9
vanwege gesloten spitsstrook en ongeval’
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht ‘Lange ochtendfile op A9 vanwege gesloten
spitsstrook en ongeval’ van 19 februari 2018? 1
Ja.
Vraag 2
Wat was de oorzaak van de landelijk technische storingen van de spitsstroken die
zich de gehele dag voordeden? Hoe kan dit worden voorkomen? Welke
maatregelen zijn hiervoor nodig en op welke termijn kunnen deze worden
ingevoerd? Hoe wordt voorkomen dat spitstroken ongebruikt blijven en een
hindernis vormen in plaats van een oplossing om de doorstroming te bevorderen?
De storing op 20 februari 2018 waar u op doelt, was het gevolg van een software
storing waardoor de spitsstroken op de A1, A7 en A9 en de wisselstrook van de A1
en de A6 gesloten bleven. Deze storing was rond 8.30 uur weer verholpen. Het is
helaas niet mogelijk dergelijke storingen in alle gevallen te voorkomen. Zodra deze
optreden wordt geprobeerd deze zo spoedig mogelijk te verhelpen.
Voor de oorzaak van de ochtendfile op de A9 op 19 februari 2018 en de reden
waarom spitsstroken ongebruikt blijven verwijs ik naar het antwoord op vraag 3.
Vraag 3
Klopt het dat de spitsstrook op de rijksweg A9 afgesloten is gebleven tijdens de
ochtendspits? Zo ja, waarom is dit gebeurd?
Er was storing in zowel de matrixborden boven de weg als de dynamische blauwe
borden langs de weg die aangeven dat de spitsstrook gesloten of open is. Hierdoor
was het niet mogelijk de spitsstrook veilig te openen vanwege mogelijke
misverstanden over de status van de spitsstrook. Met de bebording kon immers
niet eenduidig aangeven worden of de spitsstrook open of dicht was. Nadat de
storing aan de borden verholpen was, is de spitsstrook direct geopend.
Vraag 4
Hoe kan deze spitsstrook opgewaardeerd worden tot een volwaardige rijbaan met
dito snelheid? Bent u voornemens om deze spitsstrook te veranderen in een
reguliere rijbaan voor de A9? Bent u het er mee eens dat het openen van
spitsstroken, buiten de spitsuren, de doorstroming van het verkeer zou
verbeteren? Zo ja, waar zou dit kunnen en waar niet? Is dit een optie op de A9?
Zoals in mijn brief over de korte termijn file aanpak is aangegeven, wordt 25% van
de huidige spitsstroken omgebouwd tot een reguliere rijbaan. Daarnaast wordt een
breder onderzoek gestart naar de mogelijkheden tot ruimere openstelling en het
omzetten van spitsstroken naar reguliere rijstroken. Rond de zomer wordt uw
Kamer hierover geïnformeerd. Daarin zal ik ook ingaan op de specifieke situatie bij
de A9. Vooralsnog zijn er geen concrete plannen om deze spitsstrook om te zetten.
Vraag 5
Wat is er nodig voor het openstellen van de spitsstroken buiten spitstijden? Wilt u
de Kamer vóór het algemeen overleg over het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) op 21 juni 2018 informeren over de
opwaardering van snelheden en spitsstroken?
Zoals in de beantwoording van vraag 4 is aangegeven wordt er een breder
onderzoek opgestart naar de mogelijkheden tot ruimere openstelling en het
omzetten van spitsstroken naar reguliere rijstroken waarover ik u rond de zomer
zal informeren. Ik wil dit zorgvuldig uitvoeren en bekijken en kan u dus niet
toezeggen uw Kamer al voor het AO MIRT in juni hierover geïnformeerd te hebben.
Vraag 6
Heeft de geplande afslag van de A9, ter hoogte van Heiloo, effect op de
maximumsnelheid en/of de opwaardering van de spitsstroken? Zo ja, welke?
De nieuwe aansluiting ter hoogte van Heiloo heeft geen effect op de
maximumsnelheid en/of de opwaardering van de spitstroken.
1 http://www.nhnieuws.nl/nieuws/219968/Lange-ochtendfile-op-A9-vanwege-geslotenspitsstrook-en-ongeval